happen uit staartjes en zelfs vissen vermoord


J

John & Karen

Guest
Sinds een maandje heb ik 2 nieuwe soorten vissen bij in mijn aquarium: 4 pauwooggrondels en 2 vlindervissen (Pantodon Buchholzi). Zowat vanaf toen begon ik te merken dat mijn andere vissen stukken uit hun staart hadden wat voorheen niet was. Dat gebeurde bij de tetra's, koperzalmjes en fantoomzalmpjes. Enkele tetra's en 1 koperzalmje waren gestorven doordat er te veel aan werd gevreten. Sinds enkele dagen geleden is zelfs een gourami stukjes van zijn staart kwijt en een halve voelspriet.

Ik verdacht eerst de vlindervissen ervan omdat ik heb gehoord en gelezen dat ze zich al eens kunnen vergissen en ze hebben een serieus groot bekje (maar ik zie ze enkel bovenaan zwemmen) dus heb ik iemand gezocht (en net gevonden) die ze over wil nemen.

Overdag hou ik mijn aquarium goed in de gaten en heb ik niets zien gebeuren. Net vandaag toen de lichten aan gingen, zag mijn man een pauwoogje happen naar de gourami die doodsbang wegzwom terwijl hij anders gewoon naast de vlindervissen zwemt.

Kan het zijn dat het mijn grondels zijn die aan mijn andere visjes eten? Ik weet dat ze het liefst muggenlarven eten en die krijgen ze om de 2 dagen.
 
Ik heb ook diverse Pauwooggrondels gehad maar herken dit niet echt. Hier waren het verder vissen die andere bewoners met rust lieten.
Heb je misschien een foto van de bak en hoeveel vissen je daarin hebt?
 
Even wat info wat wellicht van pas is:

Hoe groot is je bak en wat en hoeveel vissen zitten erin?
 
Ik heb al maanden 2 koppels Pauwooggrondels in de bak van 1m zitten bij tal van andere vissen en zitten ook goerami's en maanvissen en sluierstaart rouw tetra enz in en deze hebben dit gedrag nog nooit vertoond,ze zijn eerder wat schuchter.
 
Ik verdenk de vlindervissen, het zijn nachtdieren, dus je zult voor de bak moeten zitten als het donker is:pk

Over medebewoners, ik heb de vlindervis gehouden met een aantal andere Afrikaanse riviervissen, inclusief Ctenopoma en Microctenopoma soorten, verschillende soorten Polypteridae, kongo zalmen, Afrikaanse mesvis, Kersenbuik-achtige chiclides, en verschillende meervallen (Synodontis). Erg agressieve medebewoners, of vissen die geïnteresseerd kunnen zijn in de lange vinnen moeten voorkomen worden, hetzelfde geld voor vissen die klein genoeg zijn om te worden opgegeten. Andere oppervlakte vissen worden ook afgeraden (Arowana’s, killievissen, bijlvissen etc).
https://www.aquainfo.nl/artikel/pantodon-buchholzi-afrikaanse-vlindervis/
 
De aquarium is 100/50/50 cm. Veel visjes heb ik er niet in zitten, de meesten zijn klein. Vanmorgen zwom mijn gourami net naast de vlindervis terwijl als een pauwoogje in de buurt komt van de gourami, de gourami zich maakt dat ie weg komt. Ook heb ik het pauwoogje al een paar keer zien happen.

Op de foto zie je de gourami links onder liggen. Meestal verstopt ie zich tussen die planten (ik vind het zo zielig)

20171220_100531.jpg
 
Je gourami verstopt zich tussen de planten om je nauwelijks oppervlakte begroeiing hebt. Gourami's zoals deze willen drijfplanten of een andere manier van oppervlakte begroeiing.
Over je happer kan ik niets zeggen, geen ervaring met pauwogen of vlinders, maar in deze bak zal een gourami zich niet fijn gaan voelen.
 
Drijvers zijn inderdaad wenselijk en ik mis dacht ik op de bodem een pot of kokosnoot waar de Pauwooggrondels in kunnen schuilen en nestelen.
 
De vallisneria links bedekt vaak de oppervlakte maar die knip ik altijd kort, dan zal ik die alvast gewoon laten groeien. En dan ga ik nog es kijken voor ergens een potje bij te zetten.
Dank je voor de tips
 

Terug
Bovenaan