Wat is er nieuw

hara jerdoni grootbrengen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pol_de_gezzmol
  • Startdatum Startdatum
P

Pol_de_gezzmol

Guest
Beste forummers,

Ik heb al verschillende jongen gehad van mijn hara jerdoni. Telkens als ik de bak kuis, haal ik ze uit de filter. Dan zijn ze max 5mm groot. Ik doe ze in een kweekbakje, met luhctfilter. Ze krijgen verse artemia, liquifry, jbl baby voedsel, maar ik krijg geen enkel exemplaar groot.
Wat doe ik verkeerd ?
Iemand tips ?

Laat ze eens in het filter.
Halen ze misschien stofvoer uit in de stroming..

Bertus zei:
Laat ze eens in het filter.
Halen ze misschien stofvoer uit in de stroming..

Dit zou ik ook eens proberen. Garnalen vinden het bijvoorbeeld ook erg leuk in een filter, ze kunnen er blijkbaar wel genoeg eten vinden.

Ik heb ook wel eens een Corydoras uit het filter gehaald, deze was toen al 2cm.

Wel bijzonder dat ze bij jou kweken, leuk 🙂

Misschien heb je hier nog iets aan: http://www.asiancatfish.com/page8/page1 ... age17.html

Ik ga met mijn beide voorgangers mee: kijk eens aan wat er gebeurt als je ze langer in je filter laat.
Onze Dicrossus larfjes hapten er lustig op los tussen alle detritus in de bak door de ontbindend bladeren en aan detritus/smurrie met allemaal goeds heb je een filter doorgaans geen gebrek.

~ Ivo

Zou het wel zijn,he.
Dat zo,n kweek eens zou lukken,door zoiets simpels.

Dat zal ik eens proberen. Heb nu ververst, dus verwacht wel enkele verse nesten. Ik ben ook zeer blij dat ik kweek merk, allen zou het leuk zijn om er eens een paar groot te rkijgen.

Ludger, bedankt voor de link. Ik lees hier ook dat slechts 9 van de 26jonge het overleven, omdat goeie watercondities echt van belang zijn. Liquifry verbetert niet echt de watercondities, mss wat meer verversen in mijn kweekbakjes. Ik dacht dat er mss wat meer groenvoer moet gegeven worden, maar hier lees ik daar ook weinig over.

Deze keer had ik er trouwens terug een 20-tal. 5 daarvan kregen een kans in mijn garnalenbak (veel groenvoer, geen rovers), 5 in de kweekbak bij de goerami's, waar voedsel op overschot is, en de rest in een vers kweekbakje.

Ik zag in de bak zelf ook jongen zitten. Maar ik vrees dat deze geen kans maken, omdat badis badis in deze bak ook kweekt. De jonge badissen zijn echte jagers, dus alles wat beweegt is voedsel.

Moest iemand dit hier nog lezen wil ik even melden dat ik vandaag nog een hara jong heb gezien. Dit is een exemplaar dat al even in een kweekbak zit, met zo goed als niks anders bij. De volgende lading blijft in de filter. Ik zal proberen met speciala algenvoeding om ze alsnog groot te brengen.

veel succes

Pol_de_gezzmol zei:
Moest iemand dit hier nog lezen wil ik even melden dat ik vandaag nog een hara jong heb gezien. Dit is een exemplaar dat al even in een kweekbak zit, met zo goed als niks anders bij. De volgende lading blijft in de filter. Ik zal proberen met speciala algenvoeding om ze alsnog groot te brengen.

Ik lees nog mee hoor! Ben erg ge�nteresseerd, hopelijk lukt het je om ��n of meerdere groot te brengen.

Op internet lees ik dat de Hara jerdoni voornamelijk dierlijk voedsel wilt, denk je dat ze alg voeding accepteren? Ik zou zelf de jong in een klein bakje doen waar misschien 1 liter water in gaat. Hierin zou ik dan het jong meerdere keren per dag voeren met verse artemia, ook zou ik het dan 2 keer per dag verversen.

Wanneer je de vis in een te grote bak zet kan hij mogelijk zijn voedsel niet goed vinden.

Dat is geen slecht idee. Het bakje waar hij nu inzit is +-20l, er zitten wat mossen in en heel veel afval uit de filter. Waar ik hoop dat er eetbaar spul tussen zit voor het jong of de jongen. Ik wil dit niet gaan uitzuigen, omdat de kans dan te groot is dat ik jongen mee heb. Die ene die ik zag was naar het oppervlak gekomen om lucht te happen. Zoals je dat vaak ziet bij cory's. Ik heb momenteel artemia kweek staan, want ik breng momenteel ook zo'n 50-tal honinggoerami's groot. Hiervan krijgen ze elke dag ook een deel. Ik zet hier wel een post als ik terug teken van leven zie.

Ik heb het bakje waar ik steeds de jonge larfjes in verzameld had leeg gemaakt. Dit omdat ik enerzijds plaatsgebrek heb. Ik heb nog 3 blauwoogjes, dus als ik nu niet ga voor eigen kweek heb ik straks geen meer.
Bij het leegmaken heb ik alles grondig uitgezeefd op zoek naar teken van leven. Dit heb ik gevonden. Iets heel klein, wat niet echt meer de karakterestieken van een hara jerdoni bezit. Bij de larfjes had ik wel dat idee. Vooral door de lange zij-vinnen en de snorharen.
Dit visjes heb ik overgezet in de kweekbak, bij de goerami's, met het idee dat het badis badis was. Alleen bleef het visjes echt constant op de bodem. Wat wel kan voor kleine visses, om zich in de bodem te beschermen tegen roofvissen. Niks meer van gezien tot nu.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit geen hara is maar een sewellia.

Ja zot he.

Ik heb al nog sewellia jongen gehad. Deze hebben in het begin geen karakteristieken van de sewellia, deze komen met de ouderdom. Maar de kleuren zijn onmiskenbaar. Sewellia lineolata.
Bij een volgende filterversing zal ik het dan ook eens wat anders aanpakken. Elk jong heeft eiwitten nodig, maar sewellia ook groenvoer en vooral zuurstof, daarom dat er maar weinig overleefde in een kweekbakje met enkel een luchtfltertje. Dus ik zet een van mijn kleine bakjes op als hillstream kweek.

oja er zijn foto's.

Ze zijn niet van goeie kwaliteit, en er wordt dan nog eens ge-foto-bomb-t door 1 van de 100 goerami's in dit bakje. Maar voor een beestje van 0.5cm vind ik dit wel ok genoeg om toch op het forum te zetten.
sewelliagoeramifotobomb.jpg

swelliakleinjong.jpg

Het leukste van alles is dat dit jong dus afkomstig van eigen kweek sewellia's. Niet van de oude bak, waar het koppel ook nog steeds voor nageslacht zorgt, maar dus kleinkinderen daarvan. Alleen zit ik nu met de vraag, laat ik de azi� bak zo of verander ik het bestand om meer jongen over te houden...

Inderdaad. Het jong op die foto is wel al een stuk ouder. Ik probeer nog wel wat betere foto's te nemen.

De meeste van je sewellia jongen komen toch uit je gemeenschapsbak waar de volwassenen inzitten en die overleven. Waarom zou je bij deze dan extra zuurstof geven en er een hillstream van maken?

Neen, dat begrijp je verkeerd. In mijn grote bak zit een koppel en daar komt geregeld een jong bij, uit het niks. Hier doe ik inderdaad niks aan en deze zal ik ook laten zitten. Maar als ik de filter van mijn aziatische bak zal kuisen, waar ik de larfjes gevonden had de vorige keren, dan zal ik deze larfjes proberen in een hillstream-kweekbakje te doen. Snapje ?

Heb je al eens jongen van de H. jerdoni gehad of denk je dat het toch allemaal Sewellia's geweest zijn?

Weet zeker dat het de Hara waren. Maar heb nog geen enkele groot kunnen krijgen. Nu mss een nieuwe poging met de eitjes die gisteren afgezet zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=kYL0WvH ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=_kP-4Cm ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=dZwZfbU ... e=youtu.be

Op een van de video's zie je dat de eitjes wel in trek zijn bij de badis badis, dus of er veel jungen zullen komen is een grote vraag.

Pol_de_gezzmol zei:
Weet zeker dat het de Hara waren. Maar heb nog geen enkele groot kunnen krijgen. Nu mss een nieuwe poging met de eitjes die gisteren afgezet zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=kYL0WvH ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=_kP-4Cm ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=dZwZfbU ... e=youtu.be

Op een van de video's zie je dat de eitjes wel in trek zijn bij de badis badis, dus of er veel jungen zullen komen is een grote vraag.

De video's zijn helaas niet te bekijken, er staat dat ze priv� zijn.

Bedankt voor de info. Wa voor ne zever is da van youtube, waarom zou iemand nu ne video online zetten die niet gezien mag worden. Dan zette da toch niet online...
Normaal zouden ze nu moeten lukken. Zelf kan ik dat niet checken.

Ludger zei:
De video's zijn helaas niet te bekijken, er staat dat ze priv� zijn.
Vreemd ik kan ze gewoon bekijken. Ben niet ingelogd op Google.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dZwZfbUVcc8&feature=youtu.be[/video]

Ik heb het aangepast, nu kan je ze inderdaad zien.

Wow.... dat zie je niet elke dag!

Ik heb wat mos geplukt van de plaats waar ik dit tafereel heb kunnen filmen, dit plukje heb ik dan in een van mijn kweekbakjes gedaan. Dit weekend zag ik precies een heel klein dikkopje ronfriemelen. Dus voorlopig denk ik dat ik dus op zijn minst 1 jong heb dat nog in leven is.
harawelpje.jpg

jerdoniwelpje.jpg

Leuk filmpje inderdaad, maar dat zijn volgens mij (en ook als ik kijk naar die ene foto in je fotoalbum) geen Hara jerdoni. Heb je misschien een duidelijke foto van je Hara?

Edit: reden dat ik denk dat het geen H. jerdoni zijn; ze lijken te groot, zwemmen totaal anders, zijn forser gebouwd en de borstvinnen lijken me te kort.

Ik zal nog eens zoeken, maar de beste foto's die ik heb staan in mijn azi� fotoalbum.
Heb je enig idee welke soort het dan wel zou kunnen zijn ? Ze zijn 3-3.5cm groot. Op google zie ik inderdaad ook wel veel foto's van dwergvleugelmeervallen met langere vinnen dan de mijne. Zou dit kunnen gaan om een kweekvorm ?

Pol_de_gezzmol zei:
Op google zie ik inderdaad ook wel veel foto's van dwergvleugelmeervallen met langere vinnen dan de mijne. Zou dit kunnen gaan om een kweekvorm ?

Het makkelijkst te herkennen kenmerk van H. jerdoni zijn de "extreem" lange borstvinnen.

Welke Hara die van jou zijn durf ik niet te zeggen. Ik vind de meeste andere Hara soorten erg veel op elkaar lijken. Ik geloof dat de Hara minuscula wat kleiner blijft dan de rest, dus als ze inderdaad 3-3,5cm zijn zou ik daar op gokken. Qua kleur patroon (de lichte vlekken op staartvin en achterste gedeelte) vind ik ze wel wat weg hebben H. horai, maar die wordt 2 keer zo groot. In de filmpjes lijken de Hara's overigens ongeveer even groot als de Badis en Sewelia?

Die extreem lange borstvinnen ontbreken inderdaad. Ik had hier eigenlijk nog nooit bij stilgestaan. Ik heb ze besteld als zijnde hara jedroni, veel worden deze al niet aangeboden, laat staan de andere ondersoorten. Waar haal jij je informatie ? Als ik google op hara ondersoorten vind ik er amper.
H. miniscula lijkt inderdaad heel goed op wat hier rondzwemt, maar goeie beschrijvingen vind ik niet, alleen wat foto's.

De hara's zijn inderdaad ongeveer even groot als de badis en de sewellia. De badis uit het filmpje is een achterkomertje uit de laatste kweek. Dit exemplaar is slechts2-3cm. De sewellia's zijn rond de 4cm, wat in feite ook nog niet echt volgroeid is, ik lees dat ze tot 7cm kunnen worden, maar de ouders zijn ook slechts een goeie 5cm.

Weer een nieuwe uitdaging om die groot te brengen...

Pol_de_gezzmol zei:
Waar haal jij je informatie ? Als ik google op hara ondersoorten vind ik er amper.
H. miniscula lijkt inderdaad heel goed op wat hier rondzwemt, maar goeie beschrijvingen vind ik niet, alleen wat foto's.

Ik haal mijn informatie altijd van verschillende bronnen, algemene websites zoals seriouslyfish, planetcatfish en loaches, maar ik zoek ook vaak naar vang verslagen en naar ervaringen op fora en video's op youtube etc..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan