Hard of zacht water met GH4/KH10


Ekster

Well-known member
Lid geworden
25 september 2019
Berichten
136
Leeftijd
47
Hallo, ik lees veel momenteel over welke planten voor mij het handigst zijn om te nemen in mijn aquarium zonder CO2 installatie. Tijdens dat lezen kom ik ook veel tegen over hard versus zacht water en dat hard water niet zo goed is voor veel aquariumplanten.
Nu heb ik een GH van 4 en een KH van 10. Meestal liggen de getallen andersom heb ik begrepen, maar bij mij dus niet. Heb ik nu zacht of hard water? Als ik kijk naar de GH heb ik heel zacht water, maar als ik kijk naar de KH is het toch behoorlijk hard?
Mijn KH is ook niet echt bevorderlijk voor de plantengroei. Die kan beter op 6 zitten. Mijn PH is 7.5. Dit heb ik vandaaag getest met de Sera testkit. Is het mogelijk om altijd KH/PH-minus van Tetra te gebruiken of is dat onverstandig? Ik zou die waardes namelijk wel wat lager willen hebben. Met deze waarden heb ik namelijk ook meer kans op algen.
Ik heb een bakje van 34 liter water. Zou ik de KH en PH ook naar beneden kunnen krijgen als ik een paar liter water kook, laat afkoelen en dat in mijn aquarium doe bij het verversen? Ik ververs elke week zo'n 7 liter. Hoeveel liter zou dan moeten bestaan uit het gekookte water?
Het nadeel van gekookt water is dat de GH dan ook gaat dalen en dat moet ik nu juist niet hebben. Wat is nu wijsheid? Graag hoor ik jullie reacties.

Groetjes Gerda
 
Water koken en laten afkoelen veranderd niets aan de samenstelling kwa zouten en hardheid.
Verdampt water laten condenseren is een ander verhaal maar niet aantrekkelijk ivm de hoge energie kosten.
 
Ok bedankt. Dan weet ik dat. Maar zou jij mijn water nu hard of zacht noemen? Dit ivm met mijn plantenkeuze.
 
Bij de hardheid van water in consumentenland, heeft men het over kalk.

En dan dus eigenlijk over de GH. En dan zou je in consumenten taal dus zacht water hebben.

In de aquariumwereld spreekt men van zacht water, als dit water weinig zouten bevat. Dus GH en KH zouden samen laag moeten zijn.
In het aquarium heb je zelfs liever het omgekeerde. Meer GH en weinig KH.

Omdat de GH calcium en magnesium goed zijn als macro planten voeding.

De KH (carbonaat) wil je laag hebben. Ivm de CO2.

Ik vermoed dat jou water is behandeld met een onthardings instalatie. Thuis, of bij de leverancier.
 
In feite is een water ontharder een ionenwisselaar op basis van kunsthars.
De kunsthars bind dus het calcium en het magnesium en vervangt dat in het water door een ander ion.
Omdat het hars met onthardingszout wordt geregenereerd komt dus dat ion in de plaats van het calcium en magnesium.
Waarschijnlijk is dat natrium.

De GH gaat dan omlaag, de KH blijft gelijk.
De geleiding in uS blijft ook hoog.

Een gewone water ontharder voor keuken gebruik is voor een aquarium daarom geen goed idee.

Bij Osmose zijn wel alle stoffen minimaal waardoor de geleiding omlaag gaat.

Je hebt ook anionen/kathionen wisselaars die ook werken met harsen, die maken het water wel zuiver.
Volgens mij heeft @Akwarium zo'n ding.
 
Je hebt ook anionen/kathionen wisselaars die ook werken met harsen, die maken het water wel zuiver.
Volgens mij heeft @Akwarium zo'n ding.

Klopt en daarom dacht ik ook dat de kh werd verlaagd.
 
Dank voor de reacties, maar ik heb geen wateronthardingssysteerm en Vitens geeft een hardheid van 6.5 aan voor mijn woonplaats op hun site dus dat heeft er niks mee te maken.

Ik gebruik wel aquasoil van Dennerle en die werkt GH/KH verlagend en ook PH verlagend. De PH zit echter gestegen van 6 naar 7.5 binnen 4 maanden. De KH is ook gestegen van 3 naar 10, behalve de GH, die is nog laag. Ik had de werking van de bodem veel langer verwacht.

Maar goed, wat is nu wijsheid? Dat was mijn vraag.
1. Moet ik een GH verhogend middel gaan gebruiken.
2. Kan ik voor altijd PH/KH minus toevoegen aan het water of is dit onverstandig?
3. Moet ik mijn water als hard of zacht beschouwen wat betreft het uitzoeken van planten?

Wie kan me helpen met deze vragen?:help:

Groet Gerda
 
Heb jij geen stenen in je aquarium die heel veel kalk afgeven? Dat is ook een bekende oorzaak van een stijgende KH.
 
Dank voor de reacties, maar ik heb geen wateronthardingssysteerm en Vitens geeft een hardheid van 6.5 aan voor mijn woonplaats op hun site dus dat heeft er niks mee te maken.

Ik gebruik wel aquasoil van Dennerle en die werkt GH/KH verlagend en ook PH verlagend. De PH zit echter gestegen van 6 naar 7.5 binnen 4 maanden. De KH is ook gestegen van 3 naar 10, behalve de GH, die is nog laag. Ik had de werking van de bodem veel langer verwacht.

Maar goed, wat is nu wijsheid? Dat was mijn vraag.
1. Moet ik een GH verhogend middel gaan gebruiken.
2. Kan ik voor altijd PH/KH minus toevoegen aan het water of is dit onverstandig?
3. Moet ik mijn water als hard of zacht beschouwen wat betreft het uitzoeken van planten?

Wie kan me helpen met deze vragen?:help:

Groet Gerda
Mijn leidingwater heeft ongeveer dezelfde samenstelling en heb dezelfde problemen.
Om de PH te verlagen gebruik ik CO2. Met behulp van CO2 is de PH gedaald naar ongeveer 6,8
Ik lees dat jij geen CO2 gebruikt, maar misschien kan je turf gaan gebruiken om de PH te laten dalen?
Vanaf vandaag ga ik wekelijks 25% water van het aquarium verversen, waarvan 50% osmose water, dit om de KH te verlagen.
Ik denk dat deze maatregel zorgt voor een betere waterkwaliteit voor de planten.
 
Om de KH te laten zakken kan je zeker osmose water gebruiken. Hiermee zakt overigens ook de GH mee. Maar het is beter om de oorzaak te vinden waarom die KH zo stijgt. Hij gaat namelijk niet vanzelf van 3 naar 10! Veel bouwmarkt stenen geven veel kalk af waardoor de KH enorm kan stijgen. Je kan dan met osmose water gaan slepen. Maar andere stenen is misschien makkelijker.
 
Om de KH te laten zakken kan je zeker osmose water gebruiken. Hiermee zakt overigens ook de GH mee. Maar het is beter om de oorzaak te vinden waarom die KH zo stijgt. Hij gaat namelijk niet vanzelf van 3 naar 10! Veel bouwmarkt stenen geven veel kalk af waardoor de KH enorm kan stijgen. Je kan dan met osmose water gaan slepen. Maar andere stenen is misschien makkelijker.
Ik gebruik in mijn aquarium geen stenen maar het leidingwater heeft hier een KH van 10
De oorzaak is dus de samenstelling van het leidingwater.
 
Ik gebruik in mijn aquarium geen stenen maar het leidingwater heeft hier een KH van 10
De oorzaak is dus de samenstelling van het leidingwater.
Dan is osmosewater inderdaad een goede optie.
Maar Gerda schrijft dat haar KH juist stijgt, dat moet dan toch ergens vandaan komen.
 
Dat is waar, het klinkt inderdaad logisch om de oorzaak bij de stenen of substraat te gaan zoeken
 
Ik zou me niet zo druk maken om je waterwaarden ivm plantenkeuze, en lekker aan de slag gaan met je bakkie. Wellicht valt het allemaal reuze mee, en loop je tegen problemen aan dan kan je altijd nog bijsturen. Tenzij je specifieke waardes nodig hebt voor gevoelige garnalen soorten loopt het allemaal wel los in mijn ervaring.
 
Hoi Huipie, misschien moet ik me er gewoon niet druk om maken inderdaad;-)

Voor de duidelijkheid aan de anderen die gereageerd hebben; ik heb totaal geen steen in mijn aquarium. Ik heb uitgelegd dat ik Dennerle aquasoil gebruik en dat dat waarschijnlijk uitgewerkt is qua KH/PH verlager.

Dan blijven nog steeds mijn vragen staan wat betreft het gaan gebruiken van KH/PH minus en of het verstandig is om een GH verhogend middel te gebruiken. Iemand hier misschien nog een antwoord op?

Ter info; mijn Japonica garnalen vervellen goed en eentje is zwanger en mijn dwergcorydora's hebben een minimale GH van 4 nodig.
Ook de twee zebraslakken hebben mooie huisjes. Wat dat betreft lijkt de hardheid prima.

Groetjes Gerda
 
Het lijkt mij sterk dat een soil van Dennerle na 4 is uitgewerkt.
Verder staat er in de gebruiksaanwijzing van Dennerle Aquasoil, dat je geen andere producten mag gebruiken die de pH verlagen.
Dus nee, lijkt mij niet verstandig.
 
Ik heb ook de Dennerle aquasoil in mijn nano bakje. Na 1,5 jaar lopen de crystal reds nog steeds vrolijk rond en ik heb mn waterwaarden voor dat aquarium al lang niet meer gemeten. Ik gebruik wel catappa blad en elzenproppen om het water wat zachter te krijgen. In mijn geval werkt dit prima. Als je verlichting / bemesting / filtratie in orde is, kan ik het me niet voorstellen dat planten in de problemen komen doordat het water te hard zou zijn. Ik zou dan ook geen extra middelen gaan toevoegen, behalve wat natuurlijke materialen.
 
Hoi Triple, die heb ik zojuist nog gestest en die komt overeen met wat Vitens op zijn site heeft staan, nl. GH6. De KH van het kraanwater is 10 volgens de meting. Dsn zal het stijgen van de KH nu ook wel stoppen.

Leon, ik wist niet dat je geen PH verlagers mocht gebruiken met de aquasoil. Bedankt voor de waarschuwing! Dan zal ik me nog eens inlezen over het gebruik van hars in mijn filter. Wellicht ga ik dat dan doen.
Ik denk echter wel dat de stijging aan de uitwerking van de bodem ligt, want er is simpelweg geen andere verklaring. Ik gebruik helemaal geen stenen, enkel een stuk wortelhout. Elke maand is de PH en de KH wat gestegen. Ik ververs wekelijks 20% met kraanwater.

Huipie, mooi dat de garnalen het bij jou goed doen op de bodem van Dennerle :)
Ik had de werking echt langer verwacht en als ik de bodem er over een tijd uithaal, kies ik hier ook niet weer voor, want het handigt me niet met het vastzetten van planten.
Ze schieten steeds omhoog en het is nogal stoffig als je ze eruit haalt en weer terugzet.
Wat betreft Catapabladen, daar gebruik ik er regelmatig wat van. Ik heb nu echter last van bruinalg en wou dat mijn 5 garnalen weer wat harder zouden gaan schoonmaken dus heb ze er enige tijd niet in gehad. Hierdoor gingen ze weer meer met de alg aan de slag ;-)
Haal jij de elzenproppen zelf van de boom of koop je ze?

Bedankt voor alle reacties iedereen :thumbs:

Groetjes Gerda
 
Ik heb een tijd geleden een grote zak elzenproppen gekocht bij aquariumspullenonline.nl maar ik weet hier in de buurt ook een rij elzenbomen te staan, die niet langs een grote weg of iets dergelijks staan. Die wil ik ook wel eens proberen.
 
Leg jij die dan gewoon in je aquarium of doe je ze in je filter?
 
Leg jij die dan gewoon in je aquarium of doe je ze in je filter?
Ik gooi ze gewoon in de bak, na een dag zinken ze. Ik vind het mooi natuurlijk staan en de garnalen eten ervan.
 

Terug
Bovenaan