Harde paarse substantie, nie zomaar weg te wrijven ...

G

Gino_Kortrijk

Guest
Weten jullie welke paarse vlek dit is op mijn steen?
Je kan het niet zomaar eens afwrijven?
Enkel op de steen en nergens anders?

p13rs8mb4U8pqnUsnQg0U0p1JpxTnMc7.jpeg

Alvast bedankt?
Grts
 
Lijkt wel paars maar is meer een bruinalg volgens mij.
Dat groene lijkt veel op blauwalg en is veel belangrijker om zsm uit je bak te krijgen.
 
Een eerste begin van blauwe alg
 
Lijkt mij ook meer blauwalg toe.
 
Ik heb er woensdag het antiblauwalg product van columbo aan toegevoegd.
Nog enkele dagen laten inwerken.

Blij dat er samenhorigheid heerst op dit forum ;-)

Thanks
 
:thumbs:
 
Nu maar hopen dat het zal werken.
 
Dat product is wel symptoom bestrijding en zou ook eens naar een mogelijke bron van de blauwalg kijken.
 
Daar heeft John absoluut een punt want anders zul je deze alg snel terugzien.
 
Ik denk dat het aan mijn verhoudong po4, no4 zal liggen 25 en 0,1? Momennteel probeer ik die naar 1/10 of 2/25 te krijgen

Voor de rest heb ik eigenlijk geen idee.
 
De verhouding is niet eens zo belangrijk maar meer het feit dat er niet voldoende voeding in een bak is.Zolang je voldoende voeding in je bak hebt dan speelt de verhouding niet zo n rol. Stel je hebt 25 no3 en 1 po4 dan is dat 25:1 maar voor vele bakken zal dat meer dan voldoende zijn.

Is de stroming goed en is je filter goed proper en hoelang draait je bak nu??
 
Gino, als het alleen op die steen voorkomt dan haal je toch even die steen er alleen uit en borstelt hem flink schoon onder heet water. Eventueel nog voor de zekerheid inspuiten met wat EasyCarbo en weer terugplaatsen.
Hoef je geen produkten voor in de bak te gebruiken dan.
 
Mijn bak draait nu 6 maanden
Er zit voldoende stroming op. Misschien teveel? Jbl greenline 1501!
Mijn filter vorige week nog gereinigd, watte en mousse uitspoelen, witte dingen niet aangeraakt.
Mijn stenen zijn eigenlijk al zo sinds de eerste maand, planten en bodem niets te zien. Ik dacht dat het kwam door teveel no3 en po4 toe te voegen in het begin. En dat ik waarschijnlijk met een te groot overschot zat?

Stenen uithalen zoe ik zo niet zitten. Ze zitten iets in het substraat en er zit ook bodem en gras tussen die eerste en achterste steen. Alles zou zakken of verschuiven. Ik wil eerst proberen zonder stenen te verwijderen. Het betreft maple leaf rocks, misschien zijn deze gevoeliger?
Mijn kh is 10 en mijn gh is 19, gewoon kraanwater
 
Ik ken de site van Gilles ondertussen van buiten ;-)
Wekelijks reinigen en min. 30% verversen doe ik steevast op woe of zat.
Misschien is het van in het substraatt te woelen, maar als je knipt en snoeit of plantjes verplaatst dan kan je toch noet anders? Niets op de planten, misschien een klein zwart randje op mijn rotundafolia die er nu 2 weken inzit en nog volop aan het aanpassen is.
 
Dan doen de planten het dus goed want daar komt geen alg op.
Ik ken je bak en bestand verder niet zo maar ik zou denken aan teveel belasting als dit al maanden gaande is. Misschien nog meer verversen zoals een ander ook al aangaf.
 
Teveel belasting?
Van visuitwerpselen en voeding? Of teveel plantenbemesting met te weinig planten?

Ververs ik dan meerdere keren per week of moet ik meer water verversen dan 30% (1 keer per week?

Ik hou gewoon no3 op 20 en de po4 op 1 (richtwaarden) ongeacht de verversing of hoeveelheid planten?

Is 8u licht, zonder reflectoren voldoende?
Of beter met reflectoren?

:stars:
 
In principe geeft teveel voeding geen algen tenzij je zoveel gebruikt dat het toxisch wordt en de planten vergiftigd worden. Maar dan moet je wel erg veel geven hoor.
Je kan door veel voeren of uitwerpselen ook teveel belasting krijgen. Misschien is je bacteriecultuur te klein om dit af te breken. 8 uur is voldoende al is dit niet een aantal uren waarbij je het maximale eruit haalt. Maar met deze alg zou ik zeker dit niet verhogen gaan nu. Lekker zo even laten die verlichting en kijken of je de alg weg kan halen en dat blijven doen (liefst dagelijks) en flink verversen.
Hier staat iets over teveel voedingsstoffen:
http://www.aquascaping-blog.com/486/voe ... n-aquarium

Btw, je no3 en po4 is niet te hoog hoor. Ik zit hier rond de 40/4mg/L. Dan volg ik wel de EI dus.
 
Terug
Bovenaan