Hardnekkig algenprobleem

V

vissiedenhaag

Guest
Beste mensen,

Ik had hier al eens eerder een account, maar het lukt me niet het wachtwoord op te vragen. Vandaar dus dat ik een nieuwe heb aangemaakt en meteen al met een vraag kom. Ik zit namelijk al lang met een hardnekkig algen problem. Om te beginnen even de checklist:

  • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
    • 180 liter, draait nu 7 maanden
  • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
    • pH 7, NO3 tussen 20 en 40 mg/l, PO4 heb ik niet, KH 9, CO2 = groen (tussen blauw en geel in m'n continue test)
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
    • 1 a 2x per maand, ongeveer 40 liter
  • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
    • ja, 1x per week 40 ml
  • Voeg je CO2 toe aan het water?
    • ja, continu, met een CO2 ladder
  • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
    • Nee, ik heb wel kleikorrel in de bodem
  • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
    • 2TL buizen met reflectoren, 9 uur per dag aan. Lampen kwamen nieuw bij het aquarium, dus 7 maanden.
  • Om welke algen gaat het (indien bekend)?
    • Groenen draden
  • Heb je een foto van je aquarium en de algen?
    • Zie onder
  • Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
    • Namen onbekend, zie foto. Had er eerst veel meer, maar bijna alles is door algen aangetast. Alles weggedaan, nieuwe planten geplaatst en weer zelfde probleem.
  • Hoe lang heb je dit probleem al?
    • Maanden
  • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
    • CO2 gaan toevoegen en meerdere malen planten vernieuwd. Anti-algen tabletten. Gevarieerd met lichttijden, etc.

Ik baal er ontzettend van. Mijn oude 60 liter bakkie had deze problemen sinds het opstarten niet en daar was het water altijd kraakhelder en alles gezond, zonder dat ik zelfs CO2 toevoegde. Maar sinds ik deze 180 liter bak heb krijg ik het maar niet stabiel. Aquarium ziet er niet uit, met name de bodem, en ik raak een beetje ten einde raad.

Wie o wie weet wat ik nog kan doen? De 'hobbyfun' gehalte begint zo wel af te nemen. :(

IMG_0140.jpg

IMG_0141.jpg

IMG_0142.jpg


n.b. de blauwe plant is nep, de rest echt. Hoeveelheid planten was eerst vele malen groter, maar heb alles weggedaan omdat het volledig begroeid met algen was.
 
Op de een of andere manier moet je de PO4 waarde te weten komen. Denkelijk is fosfaat (tekort) onderdeel van je probleem! Een ander onderdeel is denkelijk toch en vooral een CO2 tekort.
 
Hoi Ben,


Ok dan ga ik straks een PO4 test halen! CO2 had ik al geleidelijk verhoogd totdat deze plotseling in het gele uitsloeg. Daarna weer iets verlaagd.


P.S. In de startpost niet genoemd, maar op de foto's wel te zien: Er zit ook veel bruinalg in.
 
Ook de circulatie van je water is belangrijk en dat zou je eens moeten testen. Je po4 meten kan ook een oorzaak zijn als dat te laag zou zijn.

Welke filter heb je en wat voor uitstroom?
 
Ik heb het standaard Bioflow M filter dat bij de Rio 180 komt, met de Eccoflow 600 en een uitstroom van 600 liter / uur.

De filters maak ik wekelijks schoon, het witte filter, de biopad vervang ik elke week.
 
Hoe maak je de filter wekelijks schoon? Het is namelijk slecht om de sponzen zo vaak schoon te maken ivm de bacterieculttur die in je filter zit.
 
Je zit iig te vaak aan het filter en ververst te weinig,ik zeg niet dat dit de oorzaken zijn maar helpt er iig aan mee.
 
Terug
Bovenaan