Wat is er nieuw

hardnekkige alg??/aanslag?? op planten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bijanca
  • Startdatum Startdatum
B

Bijanca

Guest
hallo,
Sinds ongeveer 3/4 jaar heb ik in mijn aquarium van 1.00x0.40x0.40 mtr. hardnekkige alg/aanslag op de bladeren. De planten groeien op zich wel, maar zodra er een nieuw frisgroen blaadje is ontsprongen wordt het binnen de kortste keren zoals op de foto. Mijn waterwaarden zijn normaal, alleen had ik eerst nogal hard water, maar nu mbv osmosewater is de hardheid niet hoger dan 4 DH. December 2013 heb ik er een hele nieuwe bodem ingedaan met turf en overal kleibolletjes in de bodem. Ik gebruik geen CO2, wel om de dag een scheut easycarbo en 1x wk. een ijzeroplossing. Eens per 2-3 weken ververs ik ongeveer 1/4 van het water.
De verlichting bestaat uit 2 tl-lampen; 865 achteraan, 840 vooraan.
Wie o wie kan mij verder helpen met dit probleem? Je mag ook langskomen om te kijken. Ik woon in de buurt van Steenwijk.
883242_0_82_dsc_0958.jpg

391811_0_82_dsc_0963.jpg
 
Ik woon in de buurt van Steenwijk.???
Nou, 48 jaar geleden ,had ik ja gezegt. 😉

Nu niet meer(steenwijkerwold!!!)

Maar,wat ZIJN de waarden?
 
Tja wat zijn de waarden ?? Ik denk aan groene puntalg en dus een fosfaattekort.
Voeg je ook plantenvoeding toe?? Zo ja hoeveel en hoeveel carbo doseer je??
 
wel om de dag een scheut easycarbo en 1x wk. een ijzeroplossing.
 
Tja dat las ik ook Bertus, maar wat sporen zullen ze ook nodig hebben evenals de andere stoffen als nitraat en fosfaat.
Zou mooi zijn als de TS de waarden kan posten. Wat is goed he 😉
 
Bedankt voor alle reacties tnt. Ik geef om de dag 5 ml easycarbo en 1x p.wk. 15 ml pro-fito. Verder zijn mijn waarden: NO3=0, NO2=0, GH=6, KH=5, pH=7.0, Cl=0.
Graag tot horens
 
Tja je nitraat mag nooit geen 0 zijn want de planten hebben dit nodig.
Weet je de po4 waarde ook of kun je die laten meten??
 
Ik had gisteren net het water gedeeltelijk ververst. Ik heb nu net weer een teststrookje gedaan. Na ruim een minuut is de NO3=10, NO2=0. Ik weet niet hoe ik PO4 moet(laten) meten? Heb daar geen testsetje voor.
 
Dat kun je meestal wel laten meten bij de LFS. Ik denk dat je een po4 tekort hebt en daardoor de groene puntalg hebt.
Maar dat neem ik nu even aan zonder de waarde te weten. Dus ik zou je adviseren deze daar eens te vragen of ze dat kunnen meten voor je.
De waarden houden niet echt over dus ik zou de tl niet langer dan een dikke 8 uur laten branden. Hierdoor is er minder vraag naar voeding.
 
Domme vraag waarschijnlijk, maar wat is de LFS?
 
Geeft niet hoor, dat is de aquariumwinkel dus.
ik wist dat vroeger ook niet.
 
Daar ben ik weer. Ik heb een PO4 testsetje gekocht. Volgens dat setje heb ik minder dan 0,1 mg/l Po4. Dat is dus erg weinig denk ik? Ik heb de tl-buizen op 8 uur per etmaal gezet. Wat kan ik er verder nog aan doen? Bedankt alvast.
 
Tja ik had dacht ik al aangegeven dat het volgens mij groene puntalg is dat vaak door een fosfaat tekort wordt veroorzaakt.
Je hebt nu je verlichting al bekort en wellicht helpt dat.
Zo niet dan zou e wat fosfaat en evt nitraat kunnen toevoegen.
Ik zou even over een week weer de waarden meten, maar de no3 en de po4 hebben de plantjes wel nodig om goed te groeien.
Je po4 mag zeker wel rond de 1 tot 1,5mg zijn en de nitraat 10 tot 15 mg/l.
 
Ok�, dan laat ik het even zo voor een week. Dan hoor je weer van me. Bedankt.
 
Dat is prima hoor, wel zou ik de sterk bealgde blaadjes verwijderen. Als alle waarden straks weer op orde zijn dan moeten de nieuwe blaadjes schoon blijven.
 
Ok�, verder nog niks toevoegen toch?
 
Ik zou even afwachten of het verkorten van de verlichting invloed heeft.
je kan proberen om wekelijks 10% te verversen want daarmee breng je ook wel weer benodigde stoffen in via het leidingwater.
Dan moet je eens meten na de verversing wat dan de waarden zijn. Je ververst niet zo heel vaak, dus dan wordt alles verbruikt.
Mocht dit weinig of geen effect hebben dan kun je altijd nog gaan toevoegen.
 
Hallo, daar ben ik weer. Na een week, nog geen water ververst, maar wel de tl op 8 uur per dag,zijn de waterwaarden de volgende: NO3=5, NO2=0, GH=8, KH=3, pH=6.8, Cl=0, PO4=0.1 mg/l. De kleuring is wel wat donkerder dan de vorige/eerste keer, dus misschien toch iets meer PO4?
Ik heb nog geen oude bladeren eruitgehaald, want dan moet ik eigenlijk alles er uit halen. Zie bijgaande foto,s. Zo wordt het steeds na een poosje.
Heb je nog een hele goede tip?? Graag tot horens.

img_3584.jpg

img_3580.1.jpg
 
Hallo John ben je er nog? Ik heb inmiddels mijn bak weer voor 1/4 verschoond. Er is nog iets opmerkelijks eigenlijk. Ik heb sinds een paar maanden corydorassen in mijn aquarium, maar ze gaan eigenlijk allemaal een voor een dood. Verder gaat het goed met de vissenstand. Zou het ook iets met de bodem te maken kunnen hebben bijvoorbeeld, omdat de corydoras vooral op de bodem bezig is? Met de planten gaat het eigenlijk nog niet beter. Help??
 
bij mijn weten zijn corydoras behoorlijk stevige visjes. Heb je iets geks aan ze kunnen zien?
 
Lijkt een beetje op
Wat ik ook heb op me blad
 
Bijanca zei:
Hallo, daar ben ik weer. Na een week, nog geen water ververst, maar wel de tl op 8 uur per dag,zijn de waterwaarden de volgende: NO3=5, NO2=0, GH=8, KH=3, pH=6.8, Cl=0, PO4=0.1 mg/l. De kleuring is wel wat donkerder dan de vorige/eerste keer, dus misschien toch iets meer PO4?
Ik heb nog geen oude bladeren eruitgehaald, want dan moet ik eigenlijk alles er uit halen. Zie bijgaande foto,s. Zo wordt het steeds na een poosje.
Heb je nog een hele goede tip?? Graag tot horens.

img_3584.jpg

img_3580.1.jpg

Deze waarden zijn dus van voor een eventuele verversing. je ziet dat er eigenlijk niks meer inzit qua voedingsstoffen
Dus dat kan de oorzaak zijn dat de groei stagneert en dat de algen de overhand krijgen.
Kun je ook eens de waarden na het verversen posten??
Wellicht hebben je planten de voeding verbruikt namelijk.

Dat de visjes doodgaan is vreemd als het alleen de Cory s betreft.
Heb je wel een zandbodem of een hele fijne bodem?? Als de bodem "scherp" is dan gaan de snorharen kapot zeg maar.
Ook kunnen ze niet zo goed tegen stress van andere vissen. Dit heb ik in mn eerste bak gehad met de Panda s namelijk.
 
Allereerst John, bedankt dat je zo mee wilt denken. Ik hoop dat het uiteindelijk weer een mooi aquarium wordt uiteraard. De waarden zijn na het verversen eigenlijk precies hetzelfde als ervoor. Mijn bodem bestaat uit grof rivierzand met turf, kleibolletjes en als toplaag fijn zand. Ik denk niet te scherp. Kan die aanslag op de bladeren niet een mineraal/element tekort o.i.d.zijn? Als ik een aangetast blad tegen het licht houdt ziet het er heel dun uit en kan je er zo doorheen kijken. Uiteindelijk vallen de gaten erin (zie foto)

835215bijanca_0_82_dsc_0965.jpg


Wat betreft stress, dat zou kunnen. Ik heb een vuurstaartlabeo, die constant achter een algeneter aanzit. De corydoras lijken onverstoorbaar, maar misschien toch niet???
Bedant alvast maar weer.
 
Tja een po4 van 0,1 is in een bak zoals jij met T5 denk ik gewoon tekort en dat veroorzaakt groene puntalg.
Ook je nitraat is vrij laag met die T5 verlichting. Ik lees zo snel niks over plantenvoeding. Geef je dat ook en hoeveel dan??
Ik denk dat je er eerst voor moet zorgen dat je voedingswaarden op orde komen. Ik zou je nitraat op 10 a 15 mg brengen en de fosfaat op 1 a 1,5. Daarnaast ook plantenvoeding doseren gaan als je dat nog niet doet.
De bealgde bladeren zou ik weghalen ook.

Wat betreft die Cory s. Ik weet dat een Labeo een flink felle vis kan zijn die soms graag jaagt. Dit zie je bij jou dus ook gebeuren.
Wellicht dat dit toch de nodige stress voor de Cory s heeft gegeven in je bak.
Als alle vissen het goed doen en je geen ziekteverschijnselen ziet dan moet je het daar denk ik eerder in zoeken gaan.

Edit: Ik zou de verlichting niet langer dan 8 uur eerst laten branden.
 
De verlichting brandt al maar 8 uur. Ik geef om de dag 6 ml easycarbo en 1x p.wk. 15 ml. profito.
Hoe kan ik de nitraat en fosfaat verhogen? Bestaan daar middelen voor?
 
Je kunt kant en klare flesjes hiervoor kopen bij bv Aquaplantsonline of via Aquariumbemesting.nl poeders bestellen om zelf een stockoplossing te maken.
Je kunt ook @Tom een pb sturen want die verkoopt het ook en dan al kant en klaar afgewogen voor jou bak.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan