Hardnekkige alg

I

isander

Guest
Goedenmiddag,

Al sinds een paar maanden heb ik last van een hardnekkige alg die maar terug blijft komen. Ik maak mijn aquarium hierom 2x per maand schoon en ververs dan zo'n 30/40% van het water.
Ik heb hier niet al te veel verstand van, maar zover ik kan inschatten is dit een vorm van blauwalg. Ik heb daarom een aantal behandelingen uitgevoerd met Bio Blue Exit van EasyLife, geheel volgens instructie van de verpakking. Maar het lijkt niets te helpen.

Zie hier foto's van voor/na in 2 weken tijd. Elke 2 weken wordt het weer zo'n puinhoop en ben ik weer 2 uur met de bak bezig om het netjes te verwijderen. Heeft iemand een idee wat dit is en hoe ik hier vanaf kom?


Hartelijk dank voor jullie hulp!

Sander
 

Bijlagen

  • IMG_7791.jpg
    IMG_7791.jpg
    536.5 KB · Weergaven: 157
  • Screenshot 2021-03-12 at 13.43.35.png
    Screenshot 2021-03-12 at 13.43.35.png
    1.6 MB · Weergaven: 159
  • Screenshot 2021-03-12 at 13.42.45.png
    Screenshot 2021-03-12 at 13.42.45.png
    2.1 MB · Weergaven: 154
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor alg dit is. Maar zoals het er naar uit ziet vormt het zich alleen rondom de lege slakkenhuisjes? Misschien dat hier het probleem ligt
 
Lijkt inderdaad wel wat op blauwalg. Dit ontstaat bijvoorbeeld door te lage nitraatwaarde; ammoniakpieken (ligt er iets dood te gaan in die slakkenhuisjes?) vuil substraat of filter. Te hoge nitraat kan ook. Meten is weten wat dat betreft.
Je kunt het gewoon afhevelen met een stukje slang.

Ik zou overigens wekelijks 50% waterwissels aanraden. Filtermateriaal alleen zachtjes omspoelen/uitknijpen/filterwat vervangen in een emmer aquariumwater en weer terugstoppen, niet te rigoreus doen daarmee.

Je vissen nu voeren en dan vanaf vanavond een blackoutperiode van een dag of 3 kan ook helpen tegen deze alg (alsnog ook eerst je bodem afhevelen).
 
Wat versta je onder schoonmaken van de bak en kun je iets zeggen over de bak en de bewoners en de waterwaarden? Dit lijkt me ook een vorm van blauwalg en vaak zie je dat bij teveel organische belasting.
Zoals Lara al zegt kun je verduisteren nadat je het meeste handmatig hebt verwijderd en dat mag voor een dag of 5.
 
@Pimg De alg lijkt overal te zitten waar licht zit, ik heb alleen een foto gemaakt van de slakkenhuisjes
@LalaLaraSophie Ik heb eerder wel gemeten met stokjes maar daar kwam volgens mij niet heel veel uit, zal ik nog eens proberen. En heeft een blackout hierna ook een permanent effect, of is dit meer een (kort)tijdelijke oplossing?
Er zijn in ieder geval geen vissen doodgegaan. Het zit ook al maanden in de bak, het verdwijnt gewoon niet.

Dit is wat ik nu krijg uit mijn test
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-03-12 at 14.25.49.png
    Screenshot 2021-03-12 at 14.25.49.png
    554.3 KB · Weergaven: 121
Strips geven geen hele denderende uitslag; als in dat ze niet erg betrouwbaar zijn. Je kunt bij Vitens je waterwaarden opzoeken online; dat geeft een beeld. Je GH lijkt obv de strips vrij hoog; nitraat is - of vrijwel 0 volgens je strip. Je kunt dat via plantvoeding doseren (let er dan wel op dat je er eentje koopt waar het in zit; veel zijn zonder nitraat en fosfaat).
Blackout is symptoombestrijding.
 
Ok! Ik heb een aantal testen gedaan en overal blijft nitraat op 0 staan. Het kan kloppen want mijn planten lijken erg verzwakt. Ik dacht dat dit door de alg kwam en inderdaad bevatten mijn voedingstabletten geen nitraat.

Zou dit voldoende zijn?

Dan zijn mijn vervolgstappen om mijn aquarium vandaag/morgen schoon te maken, 50% water te verversen, nitraat toe te voegen en een blackout van 3-5 dagen. Klinkt goed?

Bedankt voor het advies! :)
 
Bij alles wat je doet of toevoegt moet je bedenken dat je de oorzaak moet wegnemen want anders komt de alg snel terug. Je kan in de toekomst beter testen met druppels.
 
Ok! Ik heb een aantal testen gedaan en overal blijft nitraat op 0 staan. Het kan kloppen want mijn planten lijken erg verzwakt. Ik dacht dat dit door de alg kwam en inderdaad bevatten mijn voedingstabletten geen nitraat.

Zou dit voldoende zijn?

Dan zijn mijn vervolgstappen om mijn aquarium vandaag/morgen schoon te maken, 50% water te verversen, nitraat toe te voegen en een blackout van 3-5 dagen. Klinkt goed?

Bedankt voor het advies! :)
Je nitraat verhogen zou ik sowieso doen; maar die van easy life vind ik relatief duur (via jouw link althans). De groene flesjes van Tropica kost je geloof ik 18 euro voor 750ml en daar zit alles in dat je nodig hebt. Dan je bodem ook afhevelen zodat je van die plekken af raakt en een waterwissel. Zodra het terug begint te komen, weer afhevelen en waterwissel. Nitraat iedere 2 dagen meten zodat je een beeld hebt van het verbruik.
Blackout is optioneel dan. :)
 
Helemaal goed! Ik heb zo'n groene fles van 750ml besteld. Hopelijk komt het snel, dan ga ik eens flink huishouden in die bak.
Afhevelen is altijd een gedoe omdat de alg te zwaar is, dus dan moet ik echt een elektrische gebruiken.

Ik probeer deze aanpak en hopelijk gaat het de goede kant op!

Hartelijk dank!
 
Helemaal goed! Ik heb zo'n groene fles van 750ml besteld. Hopelijk komt het snel, dan ga ik eens flink huishouden in die bak.
Afhevelen is altijd een gedoe omdat de alg te zwaar is, dus dan moet ik echt een elektrische gebruiken.

Ik probeer deze aanpak en hopelijk gaat het de goede kant op!

Hartelijk dank!
Geen dank. Even loshalen met een tandenborstel werkt ook wel bij deze alg.
O, en na iedere waterwissel, je plantenvoeding weer opnieuw toedienen uiteraard :) Heb je geen actieve kool in je filter die de nitraat eruit filtert ook?
 
Ik denk het wel eigenlijk, volgens mij is dat bij Jewel de groene spons en daar zit er één van in. Die zal ik er ook uithalen! Goede tip!
 
Als die er al lang inzit dan zal die amper nog werken denk ik en meer als een gewone spons gaan werken.
 
Wanneer het kan is over het algemeen goed om wekelijks je water te verversen. Blauwalg verwijder je zodra je het ziet. Het is erg hardnekkig en het kan lang duren voor je e.e.a. onder de knie hebt. Zorg voor voldoende nitraat in je bak. Controleer je waterdistributie. Maak de groeimogelijkheden van je planten zo goed mogelijk door voldoende bemesting toe te voegen. Heb je aan je filter gedacht? Ook die moet schoongemaakt.
Veel succes!
 
Terug
Bovenaan