Hardnekkige draadalg

M

Midas92

Guest
Ik zit al een tijdje met draadalg wat maar niet wil stoppen met groeien. Om de 2 dagen haal ik er hele plukken uit en moet ik ook mijn voorruit schoonmaken met de bekende poetsmagneet. Wat algen vind ik totaal niet erg, maar als het zo erg is dat mijn garnalen niet meer normaal kunnen rondwandelen wel.

Ik heb mijn huiswerk wel gedaan, dus ik weet dat het in de meeste gevallen aan een CO2 tekort ligt. Echter vrees ik er voor dat dit in mijn geval niet zo is.

Het is een 60-70 liter eigenbouw bak, met daarboven 2x 24w t5 verlichting. Filteren gebeurd met een eheim 2213.

Mijn waterwaarden, gemeten met een sera druppeltest:
ph - 6,5
kh - 9
no3 - tussen 20-50
po4 - tussen 1-1,5
gh- krijg ik geen resultaat uit met de druppels

Het fosfaat gehalte meet ik om de 3 dagen met een jbl test en vul deze daarna aan tot de 50 en 1,5.

725462_0_82_midas1.jpg

457856_0_82_midas5.jpg

919114_0_82_midas4.jpg

123875_0_82_dsc_0279.jpg

842277_0_82_dsc_0284.jpg



De foto's heb ik net genomen na het verwijderen van de draadalg. Ook ontstaat er hier en daar wat penseelalg.

Hopelijk hebben jullie wat tips voor me hoe ik hier beter mee om kan gaan en er mogelijk voor een deel van af kan komen.
 
Even ter toevoeging, ik heb het idee dat mijn bodem (jbl manado) mijn kh van 4/5 verhoogd naar 8/9. Misschien is dat nog relevant om te weten.
 
Tja je krijgt het in de regel door een co2 tekort. ik zie dat je bak dik 60 liter is dus iets meer dan een 60cm bakje. Die heeft 15W en jij hebt 48W.
Met jou waarden is de co2 waarde rond de 80mg en dat is heel erg veel. Maar volgens de bol is dat niet zo want dan was die echt geel geweest en niet gewoon groen.
Dus ergens is iets niet goed. Of de bol niet, of de metingen niet??
Ik begrijp ook niet waarom je er zo n zee van licht boven hebt. Hierdoor is de vraag naar voeding veel groter.
Ik zou 1 van de 2 lampen eruit gooien als dat kan.
En niet telang verlichten. Ik denk dat de verlichting zo sterk is dat de alg groeit als kool en dat er wellicht ergens iets niet klopt in de waarden.

De bol geeft veel minder aan dan de ph/kh tabel met jou waarden. En dat kan de bol wel eens bij het rechte eind hebben want je hebt niet voor niks tekenen van een co2 tekort.
gelet op de kleur van de bol zal er niet genoeg co2 inzitten tgv de sterke verlichting.
 
Bedankt voor je reactie Jessicapilon,

Zelf had ik ook al naar de CO2 tabel gekeken en kwam ook op dat opvallend hoge getal uit. Zou deze tabel misschien niet gelden wanneer de kh word verhoogd door mijn bodem (dit vermoedt ik).
Als het co2 gehalte echt zo hoog zou zijn, lijkt het mij dat ik dit zou moeten merken aan mijn garnalen en slakken. Deze gedragen zich niets anders dan normaal, zelfs veel zwangere dames.

De verlichting is misschien veel tegen over het aantal liters, maar de bak is vrij hoog. namelijk 60x40x54cm (lxbxh).
Een lamp uitschakelen is niet mogelijk aangezien deze aan dezelfde vsa hangen. Wel kan ik er eventueel wat aluminium folie om wikkelen. Alleen wanneer ik naar de bak kijkt, lijkt deze niet sterk verlicht.

Een van de t tl's heb ik onlangs een week geleden vervangen.
 
Heeft er toevallig nog iemand een idee voor me?
 
hoelang draait dit bakje al met deze bodem?

hoelang is je lichtperiode?
 
De bak draait nu zo'n 2 maanden met deze bodem, verlichting staat op 9 uur. Heb er net de reflectors van af gehaald om het wat te minderen.
 
Je zou wat kunnen doen aan de hardheid van het water dat je gebruikt ..
 
Door osmose te gebruiken? Ik heb er hier geen installatie voor staan. Koop deze liever ook niet, maar ik ben wel bereid wat LFS's te bellen of ze ergens wat losse liters verkopen.

Het kraanwater meet ik op een kh van 5. Zou wekelijks 50% verversen met kraanwater een optie zijn?
 
Zo veel verversen heeft alleen maar nadelen.. maar als de KH in de bak oploopt, zou ik dat onderzoeken..
 
Heb je toegang tot regenwater ? Dit is anders ook een optie.
Ik weet niet welke vissen of garnalen je in je bak wil of al hebt, maar japonica's eten veel draadalg en black molly's willen ook helpen. Mss kan je een van deze opties overwegen, om de draadalg op een natuurlijke manier te bestrijden.
 
Regenwater is helaas geen optie, dat loopt hier allemaal het riool in.
De japonica's lijkt me wel een goede optie, er zitten verder alleen wat vuurtjes in de bak. Ik denk alleen niet dat deze het bij zouden kunnen houden als ik er enkele in zet. Het groeit echt ontzettend snel, ik kan er al weer hele plukken uit halen na 2 dagen.
 
-je lichtduur lijkt me ok

-waarschijnlijk zal het je Manado zijn die de kh laat stijgen een tijdje osmose of regenwater is dan de eerste optie maar je kan ook je water aanzuren.


-zijn je no3 en po4 natuurlijke waardes?

indien deze bereikt worden door toevoegingen van kaliumnitraat/kaliumfosfaat
zou ik de no3 waarde lager houden (15-25mg/l)
en een tijdje de po4 hoger brengen(3-5mg/l)

gebruik je sporenelementen ,hoeveel en welke?
 
Dit idee had ik ook al over dat manado substraat, het ziet er mooi uit maar het is verschrikkelijk on-praktisch....

Ik verhoog deze waarden inderdaad met stockoplossingen gemaakt uit de poeders van kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
Sporenelementen gebruik ik in de vorm van profito, 2x 15ml per week.

De tip die je geeft ga ik graag proberen. Wat me wel te binnenschiet: kan deze verhouding tussen de fosfaat en nitraat geen blauwalg veroorzaken?
 
deze fosfaatwaarde kan blauwalg geven indien die op natuurlijk wijze opgebouwd word (te zware organische belasting/ bacteri�le druk door overbezetting of voeren)

zou de fosfaat voor enkele weken zo hoog brengen en aanzien of de draadalg minder word
 
Ik heb mijn bak aangestuurd naar de waardes die je me aanbevolen hebt Tripple. Hopelijk geeft het over een tijd enig resultaat.

Alles bedankt voor de tip!

Is het misschien sowieso verstandiger om in de toekomst te gaan bemesten volgens de EI index?
 
Ik heb mijn bak aangestuurd naar de waardes die je me aanbevolen hebt Tripple. Hopelijk geeft het over een tijd enig resultaat.

Alles bedankt voor de tip!

Is het misschien sowieso verstandiger om in de toekomst te gaan bemesten volgens de EI index?
 
zelf ben ik geen voorstander van de ei-methode
 
Met de opgegeven maten zie ik nu dat je bak meer liters heeft dan een gewone 60 cm bak. Dus dan valt de belichting ook weer mee.
Ik zou even afwachten wat de tips van Triple teweeg gaan brengen. Succes.
 
Inderdaad absurd veel aan wattage is het niet.

Aangezien de penseelalg ook opeens aan het groeien gaat, heb ik vandaag voor de 3e dag 4 ml carbo toegevoegd. Ben nu niet van plan meer toe te gaan voegen, maar ik wacht even af of het nu wat weg trekt.

Allen hardstikke bedankt voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan