Hardnekkige puntalg

B

Bobbysh

Guest
Ik heb behoorlijk wat last van groene puntalg voornamelijk op de ruiten en steen veel en op sommige planten iets.

Het blijft terugkomen. Te weinig co2 dus als ik het zo goed lees op internet.

Kan drijfplanten + meer flourish excel carbo helpen?
Ik geef momenteel ongeveer om de dag 1.5 ml. Verder geen co2.
Verlichting is 11.5 watt led lamp.
Bak is een juwel 110L
 
Foto?

Bewoners, plantenbestand?
Hoe lang draait je licht? Weet je iets meer over je licht? Lumen/kelvin?
Overige waterwaarden?

Alle info helpt om je verder op weg te helpen. :thumbs:
 
De waterwaarden zullen ons helpen om je van advies te dienen.
 
Om je al een klein stukje op weg te helpen info over de gebruikte buis
Schermafdruk op 2019-01-25 08-09-13.png
zou me niet verbazen als daar het probleem ligt trouwens
Hoe doen je planten het bv slechte groei of niet
 
Groene punt algen zijn vaak fosfaat gebrek of te veel licht of te lang belichten met weinig Co2.

Wat goed helpt is max 8uur belichten in 2 fases, 2x 4uur met een pauze van 2uur. dus 4uur belichten dan licht 2uur uit (bouw je weer wat Co2 op) en dan weer 4uur belichten.
Zorg dat je minimaal 0,5mg fosfaat hebt in het water met 10-25mg nitraat en voldoende plantenvoeding toedient 2x per week de halve dosering voor een week. dus je week dosering in twee delen en 2x geven in plaats van 1x hele dosering per week.
Heb je weinig nitraat dan om de 2weken pas een water wissel doen van c.a 20-30% en meet daarna je nitraat en fosfaat om te kijken of je zo voldoende overhoud of teveel dan de water wissel aan passen op 40% bij teveel nitraat of fosfaat.
Kan een aantal weken duren voor je resultaat gaat zien maar de methode werkt goed bij plantenbakken zonder Co2 toe dienen in de vroegere jaren.
Flourish excel werkt niet tegen groene puntalgen/groene wieralgen maar wel tegen baardalgen en penceel algen dus meer toevoegen heeft weinig zin omdat het geen fosfaat of Co2 vervangt maar simpel weg roodwier algen en penceel algen dood net als Easy life Carbo.
 
Bestand:
9x vuurneon
1x ancistrus
4x ottocinclus
6x japonica
2x gup

Hier een totaaltje van de bak, foto van de puntalg kan ik vanavond maken.

20190118_194026.jpg


Planten doen het juist goed,behalve de plant die naast de vallisneria staat deze breekt aan de onderkant af en heeft kleine blaadjes. Co2 tekort denk ik?

Het licht brand nu 9 uur per dag.
De waterwaardes ben ik even vergeten,bij de volgende meting zal ik ze noteren.

Om de dag voeg ik 2 pompjes vimi all in one toe als plantenvoeding.

Flipper, waarom zou je dat niets verbazen?

Bedankt edje, dat ga ik eens proberen.
Flourish excel verhogen bedoelde ik meer als dat de planten misschien minder last hebben van co2 tekort.
 
Het kan zoals al is gezegd ook aan de po4 liggen dus ik zou de waarden eerst meten voordat je er dingen extra in gaat doen.
 
Ts schrijft dat de planten het goed doen. Dus dan moet er niets aan het licht gedaan worden! Het probleem zit dientengevolge in een te laag CO2 gehalte en/of Fosfaatniveau. Daar is dus aanpassing nodig zoals hierboven al opgemerkt. Mogelijk is er sprake van een minder goede waterdistributie waardoor de voeding niet overal komt.
 
Bestand:
9x vuurneon
1x ancistrus
4x ottocinclus
6x japonica
2x gup

Hier een totaaltje van de bak, foto van de puntalg kan ik vanavond maken.

Bekijk bijlage 266805

Planten doen het juist goed,behalve de plant die naast de vallisneria staat deze breekt aan de onderkant af en heeft kleine blaadjes. Co2 tekort denk ik?

Het licht brand nu 9 uur per dag.
De waterwaardes ben ik even vergeten,bij de volgende meting zal ik ze noteren.

Om de dag voeg ik 2 pompjes vimi all in one toe als plantenvoeding.

Flipper, waarom zou je dat niets verbazen?

Bedankt edje, dat ga ik eens proberen.
Flourish excel verhogen bedoelde ik meer als dat de planten misschien minder last hebben van co2 tekort.
Je hebt op twee plaatsen Vallisneria staan, welk plantje ernaast wordt nu bedoelt, misschien de Anubias? Dat is in ieder geval een soort die vraagt om een beschaduwde of minder intens verlichte plek.
 
Ts schrijft dat de planten het goed doen. Dus dan moet er niets aan het licht gedaan worden! Het probleem zit dientengevolge in een te laag CO2 gehalte en/of Fosfaatniveau. Daar is dus aanpassing nodig zoals hierboven al opgemerkt. Mogelijk is er sprake van een minder goede waterdistributie waardoor de voeding niet overal komt.

Maar als ik die vraag naar co2 niet kan beantwoorden kan ik het best wel wat aan het licht doen toch?

Fosfaat testje zal ik nog even moeten halen.

De stroming lijkt mij voldoende alles beweegt een beetje mee.

Ik bedoel niet de bucephandara, ik bedoel de plant rechts naast de rechter vallisneria, ik ben de naam even kwijt. De buce staat daar tijdelijk vol in het licht totdat mijn andere bak stabiel is.
 
Maar als ik die vraag naar co2 niet kan beantwoorden kan ik het best wel wat aan het licht doen toch?

Fosfaat testje zal ik nog even moeten halen.

De stroming lijkt mij voldoende alles beweegt een beetje mee.

Ik bedoel niet de bucephandara, ik bedoel de plant rechts naast de rechter vallisneria, ik ben de naam even kwijt. De buce staat daar tijdelijk vol in het licht totdat mijn andere bak stabiel is.

Het is niet goed te zien; Hygrophila corymbosa? Als die de onder bladeren laat vallen heeft deze plant zo mogelijk te weinig licht. Dit plantje heeft graag behoorlijk licht. Maar de stroming zou hier ook van invloed kunnen zijn. Je ziet wel vaker dat de toppen van planten bewegen maar er weinig distributie via de bodem gaat wat ook kan zorgen voor te weinig voedsel op die plaatsen. Je zou overigens bij gebrek aan beter je CO2 niveau aan kunnen passen met Carbo. Dit wordt vloeibaar CO2 genoemd.
 
Terug
Bovenaan