Wat is er nieuw

Hardnekkige vinrot

Romi

Well-known member
Lid geworden
10 mei 2020
Leeftijd
26
Hallo

Ik heb sinds een half jaar een betta in een 25L bak. Een hele tijd geleden zag ik dat hij vinrot had. Heb hem toen meteen behandeld met een combinatie van esha 2000 en esha exit (ik heb mijn vissenziekten altijd zo behandeld en heeft ook altijd gewerkt, dus leek me een logische eerste keuze). Dat werkte echter niet, dus daarna heb ik Sera Baktopur gebruikt. Deed ook niets af (zowel de gewone behandeling als een intensief bad). Vervolgens hem ik het geprobeerd met amandelbladeren in het aquarium, iedere dag een waterverversing en zoutbadjes - even weinig succes. Uiteindelijk heb ik uit mijn lokale vissenwinkel nog een ander product meegenomen om te proberen, namelijk Ektol fluid (van JBL) - en opnieuw geen succes.
(Ik heb iedere keer een koolstoffilter erdoor laten draaien en een grote waterverversing gedaan voordat ik nieuwe medicatie gebruikte.)

Ik ben echt ten einde raad. Ondertussen is de betta nu al meer dan een maand ziek en het is vreselijk om hem zo zien af te takelen.
Op zich eet hij wel nog goed, maar hij beweegt wel steeds minder.

Mijn sluierstaart kreeg iets meer dan een week geleden ook vinrot, die heb ik toen meteen behandeld met Sera Baktopur, wat niets afdeed. Nu doe ik dus waterverversingen en zoutbadjes, maar ze is heel erg afgetakeld de kaatste twee dagen en ik denk niet dat ze het gaat redden :/ Wat ik vreselijk vind, want ik heb haar al 8 jaar.

Is er nog iets wat ik kan proberen?

Alvast heel erg bedankt.

Als ik het zo lees ben je bekend met ziekten in je bak, een bakje met 25 liter water is erg gevoelig voor waterwaarden en belasting, waardoor ik mij afvraag hoe je waterverversingsbeleid is en je filtering, alsmede de inrichting en de bewoners.
Dus graag een foto en de antwoorden.

Als ik het zo lees ben je bekend met ziekten in je bak, een bakje met 25 liter water is erg gevoelig voor waterwaarden en belasting, waardoor ik mij afvraag hoe je waterverversingsbeleid is en je filtering, alsmede de inrichting en de bewoners.
Dus graag een foto en de antwoorden.
Ik heb hiervoor nog maar één keer vinrot gehad bij mijn sluierstaart, maar die was toen heel snel opgelost.
In de 25L bak zit enkel de betta, hij is beplant met een grote anubias, een mosbal, en een andere plant waarvan ik even de naam kwijt ben (heeft zo blaadjes die roze aan de onderkant zijn). Er staat ook nog ergens een heel kleine amazon sword maar die schiet niet echt aan. Ik had ook nog vallisneria, maar die zijn allemaal weggesmolten zodra ik baktopur begonnen ben (al kan het ook zijn omdat ik niet durfde om er voedingstoffen bij te voegen de afgelopen maand).
Ik ververs normaal gezien om de week. Vlak voor de betta ziek werd is het wel gegaan naar om de 1,5 week, aangezien ik examens had. Liet dan wel iets meer water af. Normaal liet ik 30% water af, toen om en bij de 50%
De filter is een DIY filter die ik eens op yt zag passeren, heeft van die ceramische ringetjes en van dat wolachtige spul (ik voel me zo'n leek maar ik weet niet hoe dat heet haha XD), wordt aangedreven door zo'n luchtpompje. Er zitten ook wat schelpen in omdat mijn water uit de kraan grondwater is en wat zuurder is en ik het dus wat meer basisch wil maken.
Ik denk dat de betta ziek geworden is doordat ik na één waterverversing vergeten ben de thermometer in te steken en het pas een dag later opmerkte. Het is heel koud op mijn kamer. Of ja, ik weet niet of een betta alleen ziek kan worden door een koude temperatuur, maar het zal niet geholpen hebben.
Voor een foto zal ik nog zorgen, moet even uitzoeken hoe dat werkt en heb nu even les.

Een foto kan je vanuit je pc of telefoon van een lokaal bestand uploaden via de knop onderaan je postvak "voeg bestand toe".
Ik voel me zo'n troll want het is het domste excuus ever, maar m'n gsm zegt dat m'n geheugen vol is en daardoor geen foto's kan uplaoden. (Nu weet ik tenminste waarom het niet lukte om via Skype foto's te sturen naar een vriendin :') )
Ik ga na m'n les eens kijken of het toch lukt. Heb al 170 foto's gewist en het werkt nog niet.

Oké, na een hele omweg is het me gelukt :')

Bijlagen

• WhatsApp Image 2021-02-17 at 09.42.13.jpeg
    WhatsApp Image 2021-02-17 at 09.42.13.jpeg
    68.1 KB · Weergaven: 179
  • WhatsApp Image 2021-02-17 at 09.42.14.jpeg
    WhatsApp Image 2021-02-17 at 09.42.14.jpeg
    65.7 KB · Weergaven: 191
Plaats straks maar even de foto s dan kunnen we mee kijken.

De kans dat je water nu niet goed is is groot. De bactopur direct dood bacterieen maar ook die je nodig heb om stabiele waterwaardens te hebben.

Bacterieel is heel lastig te bestrijden en meestal alleen in de begin fase. De bacterieen trekken verder het lichaam in en als het de organen aan tast is het einde verhaal voor de vis.

In medicijnen zitten allerlei goedjes wat de weerstand van de vis naar beneden brengt. Na een kuur medicijnen moeten vissen herstellen/genezen/rusten. Resistentie heb je ook mee van doen.

Om de week verversen zal niet genoeg zijn geweest vandaar ze ziek zijn geworden en dan helpt een hele koude verversing wellicht ook niet als vis zijn weerstand al laag was. Kruisbesmetting met spullen die je in ene aquarium gebruik en dan gebruik voor het andere aquarium.

Heb je tijdens de bactopur direct tabletten het licht uitgelaten? Extra belucht?

Heb je water tests? NO2 en NH3/4?

In hoeveel liter zit de sluierstaart?

Ik zou voor nu vandaag zoveel mogelijk water uit het aquarium gaan halen zodat vis net nog onder water ligt en vers water van dezelfde temperatuur erin doen.!! Vers water niet op je grind laten kletsen want dan stijgt er veel vuil op. Geen zoutbadjes meer, rust en vers water. Bij de Betta blijf je een weekje elke dag 50% verversen en bij de sluier ook bijna alles eruit en afhankelijk in hoeveel liter hij woont ook dagelijks een deel gaan verversen(veel als hij klein woont) Na die week als ze wat opknappen kun je om de dag gaan doen. Blijf dit een maandje vol houden dan zal je filter weer bacterieen hebben om je watertje goed te houden. Niet het filter gaan schoon maken!!!!

Je filter maak je alleen schoon als je out flow slecht doet. Dan spoel je het even vluchtig af bij voorkeur deeltje voor deeltje met een paar weken er tussen.

Met verversen haal je tevens een hoop ziekte verwekkers weg uit het water.

Kijk een paar dagen aan of ze opknappen met veel verversen. Ik denk als je nu nog meer medicatie ga gebruiken dat ze dit niet meer aan kunnen.

Succes en sterkte 👍

Ik zou voor nu vandaag zoveel mogelijk water uit het aquarium gaan halen zodat vis net nog onder water ligt en vers water van dezelfde temperatuur erin doen.!! Vers water niet op je grind laten kletsen want dan stijgt er veel vuil op. Geen zoutbadjes meer, rust en vers water. Bij de Betta blijf je een weekje elke dag 50% verversen en bij de sluier ook bijna alles eruit en afhankelijk in hoeveel liter hij woont ook dagelijks een deel gaan verversen(veel als hij klein woont) Na die week als ze wat opknappen kun je om de dag gaan doen. Blijf dit een maandje vol houden dan zal je filter weer bacterieen hebben om je watertje goed te houden. Niet het filter gaan schoon maken!!!!

Je filter maak je alleen schoon als je out flow slecht doet. Dan spoel je het even vluchtig af bij voorkeur deeltje voor deeltje met een paar weken er tussen.

Met verversen haal je tevens een hoop ziekte verwekkers weg uit het water.

Kijk een paar dagen aan of ze opknappen met veel verversen. Ik denk als je nu nog meer medicatie ga gebruiken dat ze dit niet meer aan kunnen.

Succes en sterkte 👍
Heel erg bedankt! Hoop dat het nog iets doet, ik vrees heel erg voor de sluierstaart :/ Die zat trouwens in een 120L bak met haar maatje (ben wel aan het uitkijken naar een grotere aquarium voor de sluierstaarten, vind het mooier en leuker voor de vis als ze meer ruimte hebben, het is ook echt het bare minimum voor een sluierstaart. Ze zit nu in een 30L quarantaine bak, ik ververste dat water wel 50% iedere dag omdat het zo weinig is.
Ik heb de baktopur niet in het licht laten liggen en goed verlucht. Er valt wel nog redelijk veel natuurlijk zonlicht naar binnen in mijn kamer (en dus in de aquaria), kan dat een reden zijn waarom het niet heeft gewerkt?

Hoeveel keer per week zou ik dan water moeten verversen? Ik dat dat 1x per week 30% wel genoeg was, aangezien ik dat ook op het internet zo gelezen had.
(Als alles weer in orde zou komen)

Oh en over waterwaarden: ik heb alleen van die dipsticks, die geven op zich geen abnormale waarden aan. (Behalve iets hogere nitraten, maar de nitraten in ons grondwater zijn sowieso al een beetje hoger)

Ik zou de 110 liter van de sluierstaart helemaal vullen met vers water met dezelfde temperatuur waar ze nu in zit. Goed beluchten en de vis terug plaatsen bij voorkeur vangen met water en al , liever geen netje. Pannetje eronder en uitscheppen en met water en al in het verse water. Elke dag 50 % verversen. na een week om de dag. Zo lang ze niet eten niet voeren. Gooi 2 korrels voor de neus of wat ze lekker vinden, eten ze niet, weg halen en wachten totdat ze eten. Eten is wel een must. Als ze dagen niet eten word het wel een probleem..

De test strips zijn volgens vele niet betrouwbaar. Beter eens een druppeltest in ieder geval NO2 kopen en als het kan de NH3. Dan kun je meten en aan de hand van de uitslag verversen. De sluier zal je meer moeten verversen. Van Betta heb ik geen verstand. Maar het gaat erom dat je voor nu goed blijf verversen om zeker te zijn dat je waardens niet te hoog worden en je eventuele ziekte verwekkers en bacterie druk laag hou.

Ik hoop dat je ze na een paar dagen wat fitter gaan worden. Vers water en rust/zo min mogelijk stress.

Wat gruwelijks maar haal tevens een flesje kruidnagel olie. Mochten de vissen niet opknappen kun je ze niet nog maanden laten lijden en zul je wellicht een keuze moeten maken om ze naar de eeuwige wateren te sturen. Niet leuk maar soms is het niet anders. Ik hoop dat het flesje in de kast kan blijven maar dan heb je iets bij de hand. Of je moet ze kunnen dood slaan. Maar dat kunnen mensen vaak niet. Ik ook niet.

Post over een paar dagen weer hoe het gaat en kunnen mensen je weer adviseren wat verder te doen als je het moeilijk vind.

Sterkte en succes 👍

Ik zou de 110 liter van de sluierstaart helemaal vullen met vers water met dezelfde temperatuur waar ze nu in zit. Goed beluchten en de vis terug plaatsen bij voorkeur vangen met water en al , liever geen netje. Pannetje eronder en uitscheppen en met water en al in het verse water. Elke dag 50 % verversen. na een week om de dag. Zo lang ze niet eten niet voeren. Gooi 2 korrels voor de neus of wat ze lekker vinden, eten ze niet, weg halen en wachten totdat ze eten. Eten is wel een must. Als ze dagen niet eten word het wel een probleem..

De test strips zijn volgens vele niet betrouwbaar. Beter eens een druppeltest in ieder geval NO2 kopen en als het kan de NH3. Dan kun je meten en aan de hand van de uitslag verversen. De sluier zal je meer moeten verversen. Van Betta heb ik geen verstand. Maar het gaat erom dat je voor nu goed blijf verversen om zeker te zijn dat je waardens niet te hoog worden en je eventuele ziekte verwekkers en bacterie druk laag hou.

Ik hoop dat je ze na een paar dagen wat fitter gaan worden. Vers water en rust/zo min mogelijk stress.

Wat gruwelijks maar haal tevens een flesje kruidnagel olie. Mochten de vissen niet opknappen kun je ze niet nog maanden laten lijden en zul je wellicht een keuze moeten maken om ze naar de eeuwige wateren te sturen. Niet leuk maar soms is het niet anders. Ik hoop dat het flesje in de kast kan blijven maar dan heb je iets bij de hand. Of je moet ze kunnen dood slaan. Maar dat kunnen mensen vaak niet. Ik ook niet.

Post over een paar dagen weer hoe het gaat en kunnen mensen je weer adviseren wat verder te doen als je het moeilijk vind.

Sterkte en succes 👍
Voor de sluier kwam het te laat, ze is net gestorven. Had het wel verwacht, ze van gisterenavond extreem inactief en vanochtend zag ze er nog erger uit :/ Het is echt heel jammer, vond haar echt een leuke vis.
Voor de betta heb ik net zo veel mogelijk water als ik kon ververst, ik hoop dat het zal helpen.
Ik zal die testen aanschaffen, hopelijk kan ik de aquarium van de overgebleven sluierstaart dan beter onderhouden.
Trouwens, de andere sluierstaart zit nu alleen, ik heb gehoord dat het groepsdieren zijn. Zou ik hem dan alleen laten of er eentje bijhalen?

Het kan ook zijn dat de betta blijft hangen achter iets scherps, of zelf zijn vinnen bijt. Ik heb zo'n exemplaar. Omdat ie verder actief is en goed eet, en hij niet aftakelt, geloof ik het wel.
Ik heb wel, om de boel wat in balans te houden in zo'n klein bakje (ook 25), een catappablad standaard er bij zitten. Dat werkt antibacterieel. En geef hem dagelijks een klein beetje goed voer (Bassleer).

Voor de sluier kwam het te laat, ze is net gestorven. Had het wel verwacht, ze van gisterenavond extreem inactief en vanochtend zag ze er nog erger uit :/ Het is echt heel jammer, vond haar echt een leuke vis.
Voor de betta heb ik net zo veel mogelijk water als ik kon ververst, ik hoop dat het zal helpen.
Ik zal die testen aanschaffen, hopelijk kan ik de aquarium van de overgebleven sluierstaart dan beter onderhouden.
Trouwens, de andere sluierstaart zit nu alleen, ik heb gehoord dat het groepsdieren zijn. Zou ik hem dan alleen laten of er eentje bijhalen?
Foto totaaltje aquarium en close up sluier en filter?

Aquarium even zoals beschreven goed verversen. In kader preventief.

Even mee kijken of deze nog gezond is aan de hand van foto. Zou even wachten er eentje bij te halen. Eerst zien wat de staat van aquarium en vis is en even afwachten of deze ook niet ziek gaat worden.

Erg sneu te lezen dat je haar dood aan trof :'(

Foto totaaltje aquarium en close up sluier en filter?

Aquarium even zoals beschreven goed verversen. In kader preventief.

Even mee kijken of deze nog gezond is aan de hand van foto. Zou even wachten er eentje bij te halen. Eerst zien wat de staat van aquarium en vis is en even afwachten of deze ook niet ziek gaat worden.

Erg sneu te lezen dat je haar dood aan trof :'(
Oh haha, dat had ik verkeerd begrepen. Kan pas vanavond een foto posten van het geheel, heb nu nog even les en moet daarna naar mijn studentenstad om studieboeken op te halen.

Laatst bewerkt:
Het kan ook zijn dat de betta blijft hangen achter iets scherps, of zelf zijn vinnen bijt. Ik heb zo'n exemplaar. Omdat ie verder actief is en goed eet, en hij niet aftakelt, geloof ik het wel.
Ik heb wel, om de boel wat in balans te houden in zo'n klein bakje (ook 25), een catappablad standaard er bij zitten. Dat werkt antibacterieel. En geef hem dagelijks een klein beetje goed voer (Bassleer).
Er is normaal gezien niets scherps en heb hem ook nog nooit zelf zien bijten, dus ik denk niet dat dat het is. Het is ook wel erger geworden, de vinnen verdwijnen wel steeds meer, ondanks dat hij dus nog wel goed eet.

Beetje laat, maar dit is dus mijn set-up. Had eerst dus nog vrij veel vallisneria, maar die zijn dus ondertussen allemaal weggesmolten. Ga er waarschijnlijk één dezer dagen wat drijfhout in leggen want zo is het ook maar heel kaal nu.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2021-02-18 at 15.54.30.jpeg
    WhatsApp Image 2021-02-18 at 15.54.30.jpeg
    71.8 KB · Weergaven: 147
  • WhatsApp Image 2021-02-18 at 15.54.31.jpeg
    WhatsApp Image 2021-02-18 at 15.54.31.jpeg
    74.4 KB · Weergaven: 133
Oké, we zijn nu een week verder en ik heb iedere dag zoveel mogelijk water ververst. De vis is nog steeds niet beter, maar is ook niet heel erg verslechterd. Ik had me voorgenomen om hem te laten inslapen als hij na een week nog niet beter zou zijn, maar hij eet wel nog goed, komt ook altijd om eten vragen als ik naar de aquarium kom en zwemt nog wel wat rond (iets minder dan voordien wel, maar het is niet alsof hij de hele dag in één hoekje hangt). Als hij nu niet at en echt lethargisch was, was het duidelijk dat hij pijn had en is de beste keuze natuurlijk om hem uit zijn lijden te verlossen. Maar omdat hij zich schijnbaar nog wel goed houdt weet ik niet echt wat ik moet doen...
(Ik hoop dat iemand dit ziet en me nog even raad kan geven, want ik weet het echt niet)

Een weekje genezing is wellicht wat kort. Als het niet verergerd kun je gewoon nog even aankijken. Als hij nog eet kan het zijn dat hij weer vanzelf wat sterker en actiever word.

Dat de staart en vinnen geheel herstellen is nog maar de vraag. Hij zal denk nooit meer zo mooi worden als voorheen maar als hij eet en zijn ding doet :juggle:

Een weekje genezing is wellicht wat kort. Als het niet verergerd kun je gewoon nog even aankijken. Als hij nog eet kan het zijn dat hij weer vanzelf wat sterker en actiever word.

Dat de staart en vinnen geheel herstellen is nog maar de vraag. Hij zal denk nooit meer zo mooi worden als voorheen maar als hij eet en zijn ding doet :juggle:
Als hij niet meer zo mooi wordt maakt dat niet uit, zolang hij maar geen pijn heeft. Ik zal dan nog wat aankijken en hopen dat hij inderdaad wat aansterkt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan