Hardnekkige vreemde algsoort


MelvinB zei:
Penseelalg houdt van een hoge ph, een redelijke stroming en als het nitraat -en fosfaatgehalte nog redelijk hoog is, zullen ze groeien als kool. Laat dit dus ook meten.

Profito en easy carbo zullen je ph niet meetbaar doen dalen, is mijn eigen ervaring.

Algen hebben maar een fractie nodig aan voedingsstofen in verhouding met je planten en zullen ook met een lagere nitraat en fosfaat prima groeien.
Je moet juist zorgen dat er voldoende nitraat en fosfaat en co2 aanwezig is zodat de planten goed groeien.
Ook is plantenvoeding aan te bevelen ivm de sporenelementen.
Ik heb een no3/po4 van 30/3 maar geen penseelalg.
 
Plantenvoeding gebruik ik (Profito) 1x pw (en ik hoop dat die voeding goed genoeg is).
 
In de regel is dat prima. Ik heb het vroeger ook gebruikt destijds.
10 ml per 100 liter dacht ik.
 
Jorinde zei:
Plantenvoeding gebruik ik (Profito) 1x pw (en ik hoop dat die voeding goed genoeg is).

Je kan beter om de dag of dagelijks micro's geven. Met Profito is de tijd dat de micro's beschikbaar zijn voor de planten veel te kort om er een week mee toe te komen.
 
backplay zei:
Jorinde zei:
Plantenvoeding gebruik ik (Profito) 1x pw (en ik hoop dat die voeding goed genoeg is).

Je kan beter om de dag of dagelijks micro's geven. Met Profito is de tijd dat de micro's beschikbaar zijn voor de planten veel te kort om er een week mee toe te komen.

Kun je dit ook in simpele bewoordingen uitleggen want de meeste mensen voegen denk ik wekelijks toe en overal lees je dat na toediening de planten voor ongeveer een week kunnen opslaan.
 
Kom nog even terug op de door mij bedoelde algeneter.
Dat is zeker GEEN agressieveling, ook niet als hij groot is, hij eet alleen maar alg, alg, alg!
Valt nooit andere vissen lastig, is een zwemlustige hongerlap die geen visje of planten eet!

Greetzz Bigsmoke
 
Dat is fijn om te weten. Is er nog hoop ;-) heb bij de dierenwinkel mooie geeloranje gezien dat zal wel een kweekvorm zijn en de verkoper zei dat deze tien cm lang wordt, dat kan wel want het aqaurium is 120 cm lang. Hoop dat deze ook dit soort alg eten en bij Oto's, corydoras en Panaque en Ancistrus kunnen. (moet dit nog uitzoeken).

Update: alg breidt zich weer uit, grrr.
 
NEEEEEE!!!!! de vis die ik bedoel is er maar in EEN variant en ziet er zo uit:

Let goed op want er zijn nogal wat look-a-likes die niet voldoen!!!!

Meestal is deze te koop bij de LFS als Crossocheilus of Puntius siamensis:

Hij heeft GEEN zuignap!! GEEN gele vinnen!! Maar 2 baardharen! Is alleen BRUIN,ZWART,WIT zonder gouden tussenstrepen.

433869bigsmoke_0_82_crossocheilus_siamensis.jpg


GEEN andere kopen!

Greetzz BigSmoke
 
Dan weet ik dat. Kunnen deze bij diamantgoerami en honinggoerami en andere kleinere vissoorten worden gehouden, volgens mij kan dat wel of vergis ik me?
 
Laat mijn vraag maar zitten over het visbestand want het kan wel. Bedankt, weet nu wat meer over de algeneter BigSmoke. Ik las ergens op dit forum welke vis er bij mag en hoe ze eruit horen te zien wil je de ECHTE hebben. Heb ook een filmpje bekeken van deze vis, hij is nog mooi ook nog.

Ik ga drie echte proberen te vinden want die Penseelag (of hoe de alg ook precies mag heten) zijn we meer dan zat.
 
Gaat zeker goed komen als je deze visjes inzet! Als ze de alg helemaal op hebben, kun je bijvoeren (1 x per week) met 2 schijven komkommer voor de 3 visjes samen!

Succes verder!

Greetzz BigSmoke
 
Eindelijk drie gevonden. Moeilijker aan te komen dan ik dacht (onlinewinkels niet meegerekend) Een andere aquariumzaak had er toevallig precies drie op voorraad, 2 grote en 1 kleinere. Ze moeten nog wennen en heb ze daarom denk ik nog geen alg zien eten.

De planten beginnen er wel steeds beter uit te zien.
 
Update: algeneters hebben al een klein beetje alg gegeten, vooral van de groene nu het andere nog.
Ze zijn tot nu toe heel vreedzaam naar medebewoners, ze zijn fascinerend in hun gedrag, pijlsnel en stoer.
Jammer dat ze te groot gaan worden voor deze maat. De grootste is nu ong. 12 cm.

Raar detail: kardinalen heb ik even van die vieze alg zien knabbelen, net zoals de diamantgoerami's!

En die pomp wordt nog wel een keer vervangen door een buitenpomp aangezien ik de binnenpomp heel storend begin te vinden (lees: superlelijk). Foto volgt nog.
 
Mooi dat ze hun werk doen Jorinde.
Het is jammer dat ze van die lelijke grote filters erbij leveren.
 
algen_nog_niet_weg.jpg


Schrik niet van hoe het er nu uitziet, zo ziet het eruit als ik de alg niet wegzuig. Het is best moeilijk om deze alg te laten zitten, ertegenaan te moeten kijken en twee weken te wachten met waterwisselen en de vissen hun werk te laten doen. Het ziet er niet uit, het moet dus eerst slechter worden voordat het beter wordt. En het wortelhout in het midden moet nog zinken en krijgt een mooie plek daar ergens waar het binnenfilter nu is.
 
Tja geduld is niet te koop jammer genoeg.
Maar gelukkig blijft het merendeels beperkt tot je bodem.
Je moet het denk ik van week tot week bezien want anders zie je het verschil zelf niet.
Over een week de foto vergelijken met deze en dan zie je hopelijk wel verbetering.
 
Update: de alg op de bodem is nu voor meer dan de helft opgepeuzeld. Het water ziet er helderder uit ook al moeten de mechanische sponzen nu wat vaker worden gespoeld. Dit zal wel komen omdat het opgegeten vuil dat de algeneters achterlaten ergens heen moet. De nieuwe drijfplanten groeien goed tot nu toe en de drie visjes geven geen probleem in het bestand.

Foto volgt nog.
 
Vind het fijn dat je even update geeft! Zoals je ziet is geduld een hele goede eigenschap als je aquariaan bent. De natuur kent immers geen haast, alles op zijn tijd en tja dat zijn wij Nederlanders een beetje ontwend!...!

Greetzz BigSmoke
 
De natuur kent geen haast. Dat is waar.

Sinds wij vissen hebben kun je tenminste eens onthaasten tussen de drukke momenten of het gedoe door. Vrienden willen het aquarium wegdoen als de overgebleven vis is overleden omdat ze geen tijd meer hebben, vaak weg zijn. Je wil niet weten hoe verbaasd sommige mensen waren toen we een aquarium in huis kregen. Dat wil niet zeggen dat je niet meer weg kunt, integendeel een voederautomaat helpt goed en als het aquarium stabiel is heb je minder werk dan je dacht. Haha, het lijkt nu alsof ik reclame maak voor visjes houden :) maar dit is gewoon hoe ik het ervaar.
Ook al heb je een tuin, vissen in huis is een heel ander verhaal, ze geven rust en vreugde, zo ervaar ik dat. En daar heb ik wel wat voor over (zoals ongeduldig algen bestrijden ;-)) je krijgt er zoveel voor terug.
En ook al kunnen er eens 'lastige' visjes bij zitten (zoals die ene dominante Dianantgoerami sinds kort), als alles weer rustig is en helder dan is dat dubbel en dwars waard.
Waarom hebben veel restaurants vissen in ingebouwde aquaria? Omdat ze rustgevend zijn! We mogen vissen wel dankbaar zijn dat ze bestaan...
 
Idd een grote binnen filter
 
Ronan, lelijk zijn ze en deze zal een keer worden vervangen door een buitenfilter.
 
aquarium_nu.jpg


Zo ziet het er nu uit, veel minder algen.
 
Leuk topic hoor, heel vervelend als het je overkomt, maar heerlijk als je verbetering ziet.
 
Een extern filter is m.i. een must, binnenfilters zijn ondingen, die helaas voor het gemak door veel fabrikanten standaard worden meegeleverd. Ik vind ze lelijk en lastiger schoon te maken dan externe filters!

Greetzz Bigsmoke
 
Met Easycarbo een paar dagen inmiddels gestopt. Resultaat: sommige blaadjes beginnen een beetje geel te worden dus ben er weer mee begonnen maar vraag me af wanneer ik dan moet stoppen met Easycarbo?
Planten voeding geef ik nog elke week.

En wat zijn die Siamese algeneters leuk, net hondjes!
 
Na enkele dagen worden de blaadjes al geel??
Denk niet dat dit door de carbo komt tenzij het planten zijn die niet goed tegen de carbo kunnen.
Zijn alle waterwaarden verder op orde en weet je die ook??
 
Ik zou toch wat meer meten, en dan vooral op fe, no3 en po4, want gele blaadjes geven toch een tekort aan voedingsstoffen aan, andere voedingsstoffen dan carbo.
 
Ik ben het met Astrid eens dat de oorzaak waarschijnlijk ergens anders zal liggen.
Of er is een tekort ergens aan of de planten kunnen niet tegen de carbo.
Maar gele blaadjes na enige dagen geen carbo te hebben gebruikt komt me raar voor.
Wellicht de waarden weer even meten en posten??
 
Update: het gaat goed. De paar blaadjes die geler werden zijn tot nu toe beperkt gebleven, de planten doen het nu zo goed dat er kleine plantjes aan het blad van de moederplant Javavaren zijn gekomen. (Waarden volgen nog).

Verder: de drie algeneters zijn uitgegeten wat dit betreft. Eten nu mee met de andere vissen en lijken gelukkig, ze komen als hondjes naar je toe als er iets gedaan wordt. Eigenlijk kwamen deze vissen vanwege de alg en niet volgens plan maar plannen kunnen veranderen. Hoewel dit topic over alg gaat vraag ik me af hoe het nu verder moet met het visbestand. Deze algeneters eruit doen zie ik eigenlijk niet zo zitten. Maar wil in de toekomst wel een mooi bestand met vis die bij elkaar past qua gedrag (nu is het nog overgebleven bestand). Er een houden en de overige 2 wegdoen? Of is dat niet aan te raden? Ze zwemmen vaak samen hoewel de kleine vaker alleen zwemt.
 

Terug
Bovenaan