Harige alg door mijn hele bak.

B

BoumaP

Guest
Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en zal dat ook eerst even een korte introductie van mijzelf geven. Mijn naam is Pieter en ben sinds een week of 6 in het bezit van een Juwel Rio 180. Dit is mijn tweede aquarium. Het eerste werd wat te klein dus dan moest er uitgebreid worden.

Ik heb nu sinds een paar weken een hele vervelende alg in mijn bak zitten. Het is een harige substantie die overal op gaat zitten, planten, hout, stenen, filter overal. Ik denk zelf iets van baardalg, maar mijn 'haren' zijn enkele centimeters lang en baardalg is toch wat korter? De kleur is donker, als ik het tegen het licht houd zit het tegen het donkergroen aan. In het begin knipte ik de alg met een schaar zoveel mogelijk weg en ben ook voorzichtig begonnen met het toevoegen van CO2(Fluval 20 gram starters setje) maar het wegknippen was geen succes want het dreef overal heen. Mijn verlichting staat 10 uur per dag aan. Vanaf vandaag schroef ik dat terug naar 8 uur.

Ben nu eigenlijk wat ten einde raad en ben nu zelfs begonnen met het drastisch snoeien van mijn planten ;(

Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?


pb7_3818-2.jpg



pb7_3815-2.jpg



pb7_3817-2.jpg
 
Welkom. :)

Ik heb je afbeeldingen even zichtbaar gemaakt. Na het uploaden hoef je enkel die regel in je bericht te kopi�ren en plakken en niet op HTML zetten.


Weet het niet zeker, maar heeft wat weg van Staghorn alg.
 
Wat zijn je waterwaardes?
Voeg je plantenvoeding toe?
 
Het lijk inderdaad wel op Staghorn alg, heb er nog nooit van gehoord. Mijn waterwaardes weet ik niet. Ben niet in het bezit van watertesters. Ik doe eigenlijk maar 1x keer in de week wat plantenvoeding. Dit doe ik nadat ik een waterverversing heb gedaan. Ik voeg dat ook gelijk EasyLife Filter Medium toe.
 
233948_0_82_100_8016.jpg


Heb een tijdje geleden bij de opstart van mijn nieuw iets grotere aquarium deze alg gehad,
Als dit dezelfde moest zijn,heb ik die kunnen weg krijgen door
meer co2 toe te voegen en en extra pomp bij te plaatsen
dat ik meer stroming kreeg.
deze alg was niet te verwijderen en is er gewoon moeten uitgroeien.
 
Ik heb je tip gelijk tot uitvoering gebracht co2 bedankt! Hopen dat het werkt. Hoe lang heeft het ongeveer geduurd voordat je resultaat zag?
 
Heb Staghorn alg zelf ook gehad en heb het weg weten te krijgen, door inderdaad Co2 toe te voegen. Echter ook blad met alg weg te halen en beter met nitraat, fosfaat en verdere plant bemesting beter te doseren en toe te voegen.
 
397214_0_82_img_8443.jpg

Zo ziet het eruit na 4 weken.
en het betert nog iedere dag.
Goede circulatie is belangrijk.
Uw filter moet minimum 3x uw waterkolom rondpompen per uur.
en het probleem bij mijn co2 was dat de uitlezing van mijn controller,niet stabiel bleef
en hierdoor te weinig co2 bijstuurde,heb dit opgelost door mijn water te aarden.
want mijn tl balk gaf elektromagnetische interferentie spanningen af,die mijn pH be�nvloede.
en er voor zorgen dat uw nitraat en fosfaat niet op nul komen te staan.
 
Vaak krijg je deze alg nadat je in de bodem hebt gewerkt en een korte nh3/4 piek hebt en niet voldoende direkt ververst.
 
Eerlijk gezegd lijkt mij dit eerder een variant van baardalg en niet staghorn alg. Deze alg heeft namelijk niet die typische vertakkingen van staghorn.

Maar met goede CO2, meststoffen en circulatie geraak je van deze alg af. Ook niet t�veel licht gebruiken kan helpen + EasyCarbo toevoegen samen met de CO2.
 
Hartelijk dank voor alle hulp! Ik ben begonnen met het toevoegen van extra CO2 (EasyCarbo) in combinatie met een klein beetje meer plantenvoeding. Ik las ergens op het internet dat het toevoegen van extra Easy Filtermedium ook erg goed kan helpen. Genoeg informatie om mee aan de slag te gaan. Hopelijk is de bak met een paar weken weer haar vrij.
 
Staghorn heef altijd vertakkingen toch?
Maarja uiteindelijk maakt het niet zoveel uit.
Als je gezonde plantengroei hebt zal algengroei wegblijven. :D
 
Ik ben het met Gilles eens dat dit een baardalg is en geen Staghorn omdat je de vertakkingen niet ziet.
Dat heeft Staghorn dus wel zoals Frank eigenlijk ook bedoeld.
 
BoumaP zei:
Hartelijk dank voor alle hulp! Ik ben begonnen met het toevoegen van extra CO2 (EasyCarbo) in combinatie met een klein beetje meer plantenvoeding. Ik las ergens op het internet dat het toevoegen van extra Easy Filtermedium ook erg goed kan helpen. Genoeg informatie om mee aan de slag te gaan. Hopelijk is de bak met een paar weken weer haar vrij.

Dat filtermedium heb ik nog niet gebruikt tegen baardalg, maar de EasyCarbo zal helpen, zeker als je het rechtstreeks op de baardalg spuit.

Daarnaast zou ik wekelijks de CO2 een beetje opschroeven. Doe dit stilletjes aan en hou altijd goed je vissen in het oog. Voor extra effect zou ik ook de lichtintensiteit wat minderen bv door de reflectors te verwijderen.

Met de zwakkere verlichting doe je de vraag naar CO2 van de planten dalen, met de extra CO2 en EasyCarbo vergroot je het aanbod. Met andere woorden: het aanbod overstijgt de vraag en het CO2-tekort (oorzaak van je alg) verdwijnt :)
 
Volgens mij is dat filtermedium meer om de metalen te binden.
 
jessicapilon zei:
Volgens mij is dat filtermedium meer om de metalen te binden.

Ik heb gelezen dat Easylife VFM ook aanwezige plantenvoeding in het water samen bindt,.... klopt dat?
 
http://www.easylife.nl/nl/zeewater/easy ... ltermedium

Hier lees ik dat niet zo snel maar men schildert het af als een wondermiddel vind ik.
In het Nederlandse leidingwater zitten niet echt stoffen die schadelijk zijn en het is dus niet nodig om te gebruiken in de regel.
Het is vaak meer om de knip van de winkel te spekken.
 
Terug
Bovenaan