Heb ik alg in mijn bak?

I

IreneM

Guest
Ik heb een aquarium van ongeveer een meter met enkele tropische vissen. Ik wil hier nu nieuwe vissen in doen. Ik haalde met een bekertje aquariumwater uit mijn bak om het in de zakjes van de nieuwe vissen te doen, en ik zie opeens dat er een laag alg om zit. Tenminste, het is wat groen/blauwig om het bakje heen, maar als ik in het aquarium kijk zie ik geen alg. Ik zie het dus alleen als het blijft plakken aan het bekertje/mijn handen.
Ik heb een Co2 systeem die ik sinds kort heb aangezet, misschien dat dat de oorzaak is.
Herkent iemand mijn omschrijving? Ik kan er dus moeilijk een foto van maken, aangezien het dus niet zichtbaar is in de bak. En kan het kwaad? Ik wil de vissen eigenlijk wel overzetten zo, want ze zitten al een poos in de zakjes. Mijn eigen vissen hebben gedragen zich verder prima, ik heb niet het idee dat ze er last van hebben.

Ik bedenk me nu dat ik natuurlijk wel een foto van het bekertje kan maken.
W6K5JfskGJ5FSX2mablm_bYZ-qHRjqj6.jpeg
 
Geen idee wat voor alg dit is.. kunnen anderen ongetwijfeld meer over zeggen.
Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het schadelijk is voor de vissen, en dus zou ik die gewoon toevoegen.
 
Ok, nu zie ik de foto..
En ik begrijp dat je dit ziet als je water pakt uit welke plek dan ook in het water? Ook vanuit de middenlaag bv?
Zou je toch denken aan een vorm van zweefalg? Gek dat je dan geen groenig water ziet eigenlijk.
 
Dit is eerder een soort Kaamlaag op het water. Als je aan de gang gaat met CO2 wordt de voedselbehoefte ook anders van je planten.

Hoe meer CO2 je planten opnemen, des te meer afval ze produceren zoals vetten, oli�n, koolhydraten enz. Doordat ze sneller en beter groeien. Dus de vraag naar andere voedingsstoffen groeit mee. Wanneer je die vraag onvoldoende beantwoordt, zal er een grotere afvalproductie dan normaal zijn.
 
Er zal aan het oppervlak enige vorm van blauwalg zijn denk ik. Kun je een foto maken van het oppervlak en de bovenlaag van je bak??
Dat komt niet door toevoeging van co2.
 
Ik zal morgen eens een foto maken. Het licht is nu uit en dat wil ik liever zo laten ivm nieuwe vissen.
Of halverwege de bak water pakken zin heeft betwijfel ik een beetje, in het water zie ik namelijk niks en dan neem ik toch weer de laag van de bovenkant mee aan de buitenkant van een bekertje.

Ik heb trouwens vrij lang CO2 gehad, maar dit toen een paar maanden niet meer gebruikt. Vooral om te kijken of mijn bak nog mooi bleef. Er kwam na een poos draadalg, dus daarom heb ik het CO2 weer opgestart. Alleen die alg zit echt op de planten, en ziet er ook wat anders uit.
 
@John. Heerlijk dit forum... geen enkele opening voor de expertise van nieuwkomers. heb nog geen bericht kunnen plaatsen die niet meteen weerlegt is.
 
Elvir zei:
@John. Heerlijk dit forum... geen enkele opening voor de expertise van nieuwkomers. heb nog geen bericht kunnen plaatsen die niet meteen weerlegt is.

Het was niet de bedoeling je post te weerleggen hoor ;) . Het is denk ik blauwalg dat zich aan de kaamlaag heeft vastgehecht.
Wellicht zit er ergens aan het oppervlak meer blauwalg zoals tegen de randen aan.
 
Bij deze de foto's. Een van boven, en een van voren.
YRtG-vVVFiTMuu23iH41FWPv6Kg7ItqN.jpeg

YRtG-vVVFiTMuu23iH41FWPv6Kg7ItqN.jpeg
 
Je hebt nogal wat drijvers zie ik. Zit het daar niet in en tussen misschien??
 
Als iets weerlegt is, zou je mogen aannemen dat je suggestie fout was. Dat is geen probleem, liever goed dan fout advies. Het wordt vervelend als mensen je negeren of zeggen dat je fout zit, terwijl dit niet zo is.
 
Als ze wat plantjes laat zien,waar het ook op zit, misschien de oplossing van het probleem.


En kaamlaag zie je gelijk.
 
De drijvers zitten allemaal achterin de bak, en voorin zit de alg ook, ik betwijfel of die er iets mee te maken hebben.
Ik heb nog eens gekeken of het ook in het hele water zit, of alleen bovenin, en het lijkt alleen op de bovenste laag te liggen. Waar de filteruitlaat zit, zit dus ook geen alg. Vooral links in de bak, waar dus nauwelijks beweging in het water zit, zit alg.
Ik zal van het weekend eens mijn waterwaardes meten, wellicht dat daar nog wat uitkomt.
 
IreneM zei:
De drijvers zitten allemaal achterin de bak, en voorin zit de alg ook, ik betwijfel of die er iets mee te maken hebben.
Ik heb nog eens gekeken of het ook in het hele water zit, of alleen bovenin, en het lijkt alleen op de bovenste laag te liggen. Waar de filteruitlaat zit, zit dus ook geen alg. Vooral links in de bak, waar dus nauwelijks beweging in het water zit, zit alg.
Ik zal van het weekend eens mijn waterwaardes meten, wellicht dat daar nog wat uitkomt.

Ik vermoed dat daar waar de alg zit te weinig "voedsel" voor de planten komt. Te weinig stroming ter plaatse is daar vaak een oorzaak van. De CO2 komt er dan ook (te) weinig.
 
Lijkt me blauwalg Zap en geen draadalg ;) . Denk eerder te weinig stroming en ophoping van vuil/etensresten.
 
jessicapilon zei:
Lijkt me blauwalg Zap en geen draadalg ;) . Denk eerder te weinig stroming en ophoping van vuil/etensresten.

Yep, maar voor de bestrijding kan je toch ook co2 gebruiken?

Dat zou dan voor mij inhouden , te weinig stroming, te weinig co2?
Uiteraard kan ophoping van rommel/bladresten e.d. blauwalg aanwakkeren.

Maar je hebt gelijk hoor, lijkt meer op blauw dan op draad
 
Ja ik denk ook te weinig co2 of ophoping van vuil.
Ts geeft ook aan dat waar de alg is geen of weinig stroming is namelijk.
 
Het Co2 loopt nu ongeveer 2 weken denk ik. Wellicht dat het nog even tijd nodig heeft? Ik ga dit weekend ook weer wat water verwisselen. Dit doe ik wekelijks, ongeveer 15 liter per keer. Dan haal ik het gelijk weg.
Zou dit voldoende zijn? Misschien dat het een paar keer herhaalt moet worden, maar ik hoop dat het met enkel de Co2 aanvulling wel weg is straks.
Overigens denk ik niet dat het door rommel van bladresten komt, die heb ik bijna nooit, omdat ik het weghaal met de wekelijkse waterwissel. Eventuele etensresten trouwens ook, maar die zie ik eigenlijk ook bijna nooit.
 
Irene, Heb je het alleen aan het oppervlak?? Dan zou ik voor meer stroming zorgen daar.
 
Ik heb mijn waterwaardes nog eens gemeten, omdat de alg niet minder wordt (gelukkig ook niet meer).

PH: 6.5
GH: 6
KH: 4
NH3/4: 0
No2: 0
No3: 10
Po4: 0
Fe: 0
Cu: 0

Gemeten met zo'n Sera testkoffer.

Kan iemand hier wat mee? Ik heb ook gekeken op meerdere sites wat het Co2 nou zal zijn. De ene site zegt prima, de andere site zegt veel te hoog. Kan iemand hier ook nog wat zinnigs over zeggen?
 
Je co2 lijkt mij wel voldoende. Als het alleen blauwalg aan het oppervlak is dan zal daar de stroming niet voldoende zijn.
Zo als ik heb begrepen heb je de blauwalg alleen aan het oppervlak toch??
Dus meer stroming daar kan helpen. Ik zou de alg proberen van de planten af te krijgen en je po4 is met 0 ook te laag. Die mag wel naar de 1.0 toe.
 
Ja klopt dat het vooral op het oppervlak zit. Ik heb de uitlaat van mijn filter al wat geherpositioneerd, maar dat heeft niet veel geholpen. De stroming is sowieso al wel iets minder dan normaal dus ik ga straks ook nog even mijn filter verschonen zodat de stroming wat harder wordt.
Ik zal ook eens kijken naar extra plantenverzorging. In een ver verleden wel producten van Easylife gebruikt. Welke raad je aan?
 
Ja je filter moet ook goed onderhouden zijn want anders kun je ook daardoor slechte waarden krijgen waardoor je blauwalg kan zien.
Dus dat kan ook de reden zijn begrijp ik. Dus filter even nakijken en zorgen voor goede stroming en alg verwijderen zou ik willen adviseren.
Je kan Profito kopen maar je kan ook eens een pb sturen aan Backplay voor goede plantenvoeding.
Deze kan het maken zoals het beste is voor jou bak.
 
Terug
Bovenaan