Wat is er nieuw

Heb ik de juiste verlichting?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pat16
  • Startdatum Startdatum

Pat16

Member
Lid geworden
5 mei 2020
Berichten
5
Leeftijd
46
Hallo,
Ik ben net met volle moed aan mijn eerste asuarium begonnen. Ik heb een aqualantis elegance 100 gekocht met bijhorende aqualantis easyled 1x44W. Ik heb er net planten in geplaatst en mijn bak is aan het opstarten. Vermits ik absoluut algen wil vermijden probeer ik de verlichting niet langer dan 6 uur in de eerste week te laten branden. Maar ik vraag me af, wat met de lichtsterkte? Nergens staat aangegeven hoeveel lumen deze led produceert en of ik best een dimmer kan gebruiken bij de opstart. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!
 
Easy LED 849 mm: Length: 849 mm, replacement for 39 W T5
power consumption: approx: 44 W, Lumen: 3824, 24V-2A
Vanaf onderstaande website

Of je die balk kunt dimmen weet ik niet. Met de bijbehorende controller kun je zo te zien alleen een zon op en ondergang simuleren.
 
Aquatlantis Easy LED is prima met een TC-420 te dimmen. Zowel versie 1 als 2.0. Alleen met de TC-420 kan je bij versie 2 de kleuren niet regelen, dan heb je echt de Aquatlantis dimmer voor nodig, deze heeft onder andere @jessicapilon
 
Je kunt je verlichting prima op 8u zetten. Hoe meer planten, hoe beter als je algen wil vermijden. Heb je een totaalfoto van je bak?
 
Alleen met de TC-420 kan je bij versie 2 de kleuren niet regelen, dan heb je echt de Aquatlantis dimmer voor nodig, deze heeft onder andere @jessicapilon

Ik kan de kleuren ook niet echt regelen maar met de Lumines kun je de gele leds via 1 kanaal laten lopen en de leds met rood/wit en blauw via het 2e kanaal en dan kun je kanaal 1 en 2 afzonderlijk regelen. Het is niet zo dat ik alleen rood of blauw kan dimmen omdat de middelste rij leds de rood/wit/blauwe leds bevat.
Door de middelste rij te dimmen en de buiste met gele leds wat feller te laten branden heb ik nu wel wat geler licht en niet meer zo wit als dat wanneer alles brand op gelijke sterkte.

Edit: ik zie net de led die gebruikt wordt en dat is andere dan de mijne want ik heb per bal dus 2 rijen met gele lede en de middelste is met wit/blauw/rood.
 
Easy LED 849 mm: Length: 849 mm, replacement for 39 W T5
power consumption: approx: 44 W, Lumen: 3824, 24V-2A
Vanaf onderstaande website

Of je die balk kunt dimmen weet ik niet. Met de bijbehorende controller kun je zo te zien alleen een zon op en ondergang simuleren.
Bedankt voor je berichtje Daniel!
 
Aquatlantis Easy LED is prima met een TC-420 te dimmen. Zowel versie 1 als 2.0. Alleen met de TC-420 kan je bij versie 2 de kleuren niet regelen, dan heb je echt de Aquatlantis dimmer voor nodig, deze heeft onder andere @jessicapilon
Ok bedankt Steven!
 
Je kunt je verlichting prima op 8u zetten. Hoe meer planten, hoe beter als je algen wil vermijden. Heb je een totaalfoto van je bak?

Hallo,

Bedankt voor je reactie! Top dat jullie me willen helpen!! 🙂 🙂
Ik heb onder elk plantje een voeding klei bolletje geplaatst. en 1 x per week geef ik algemene vloeibare plantenvoeding. Dankzij jullie reacties weet ik nu dat mijn verlichting ongeveer 3800 lumen produceert. Vermits ik geen dimmer heb staat deze dus 6 uur per dag maximaal te branden.
grond = Loirezand
toekomstige vissen: Kardinaaltetra, Apistogramma Cacatuoides, Corydoras.
Hier een foto.
1x Tijgerlotus red bulb + leaf, 2x Nymphoides species Taiwan, 4x lilaeopsis Novea zeelandiae, 2x Echinodorus Yellow sun, 5x Vallisneria spiralis rood, 3X Hygrophila mini, 3x kikkerbeet.

Aquarium.jpg
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: vind de bucephalandras en de anubiassen wel de leukere planten
      Terug
      Bovenaan