Heb ik genoeg licht voor: Glossostigma elatinoides


Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Berichten
148
Hallo,

Ik wil graag Glossostigma elatinoides in mijn nieuwe bakje plaatsen maar ik weet dus niet of ik beschik over genoeg licht. Zijn hier leden die ervaring hebben met dit plantje.
Ik heb 2 nieuwe T8 TL geplaatst met een totaal aantal lumen van 4700. Er zitten 2 nieuwe reflectors boven van juwel op volledige breedte. Ik ga gebruik maken van EI methode en beschik over een Co2 set. Ik voldoe aan de eisen van de plant alleen bij de hoeveelheid licht dat beschikbaar is heb ik mijn twijfels.

Wie kan mij hier meer over vertellen.
 
Het groeide hier in een nano met 11W zelfs vrij goed hoor.
 
Oke en bleven ze wel kruipen of gingen ze de lucht in?
 
Toch is dit een plant die vraagt om veel licht.
Als er te weinig licht wordt gegeven groeit de plant omhoog. Hij houdt verder van wat zachter water.
 
Wat betreft de waterhardheid. Op amerikaanse forums heb ik gelezen dat ze zelfs in een waterhardheid van 23dkh groeien. Ze hebben alleen tijd nodig om aan te passen wat ze goed kunnen
 
Ze groeiden in de nano niet echt hard maar bleven toch mooi laag. Maar meer licht is inderdaad een pre voor een goede groei.
 
Ik heb er een aantal besteld. Ga kijken wat er gebeurd. Ik zal binnenkort even een update plaatsen
 
Ik ben benieuwd maar vond het zelf wel een leuk plantje en al helemaal bij de garnalen.
 
Ja bij mij komen er ook garnalen. Kunnen lekker voer zoeken ertussen
 
Als het niet duimendik hoeft te groeien moet het wel lukken,heb er zelf goede ervaringen mee met niet al teveel licht maar wel voldoende C02.
Niet de hele pol in één,maar in kleine plukjes aanplanten.

succes...
groet koos.:)


e1_xmD7Uzsh-Xv2zqfu5Naxx404C0uDC.jpeg
 
Mn bak is er klaar voor. Er komt een behoorlijk licht vanaf met de 2 extra reflectors. DPD komt zo mn planten brengen (hoop ik) van aquarium-planten.com. 5x glossostigma en 2xstaurogyne repens. Heel benieuwd hoe het aankomt met de post. Daarna inderdaad alles uitpluizen en verdelen. Stuur een update als de bak vol is met planten en dan kijken wat er gebeurd

20161221_154106.jpg
 
Glossostigma en staurogyne zijn geplant. Nu maar afwachten of t goed gaat komen.

20161222_203749.jpg
 
Dat ziet er al veelbelovend uit,mooi.
Is wel een enorm verwarmingselement en hangt zo ook niet echt ideaal,is dat tijdelijk toevallig?
 
Bedankt voor de complimenten.
Het verwarmingspiraal is nog van mijn oude 450ltrbak en past niet rechtop erin. Binnenkort kijken voor de 150watt eheim. Planten komen al wat beter boven het grind.
Het licht staat aan van 1700 tot 2300 en het valt me op dat de planten rond een uur of 9 massaal belletjes produceren, hele kleintjes. Ook de blaadjes hangen vol met belletjes. Het komt niet uit het grind want op het kale stuk komen geen belletjes tevoorschijn.

IMG-20161222-WA0016.jpeg
 
Ziet er in elk geval al leuk uit zo en nu alles maar lekker laten groeien.
 
Update. Planten zitten er 5 dagen in. Ei bemesting met co2. Ph 7.1. Gh16 kh9 en licht 6 uur aan. Planten groeien goed.

20161225_210833.jpg
 
Vandaag eerste waterwissel gedaan. De belletjes die de planten loslaten zou komen door het "pearl" effect. Het lijkt wel een bubbelbad. Dat betekent in ieder geval dat ze aan het groeien zijn.

Op de.foto lijkt het water wat viezig/troebel maar elk wit dingetje is een belletje. Het water is kraakje helder.

20161227_182505.jpg
 
De glossostigma groeit horizontaal. Het is dus genoeg licht. Ze zien mooi groen en groeien goed. Ook het wortelen gaat het erg snel met veel dunne wortels. Een paar groeien recht op door het scheef planten, die ga ik morgen met clipjes de grond in klemmen.

20161229_183444.jpg
 
Erg leuk om te zien dat ze het zo goed doen!
 
Weer een kleine update.
Druk bezig geweest om de nieuwe stengels tegen de grond te krijgen met clipjes van de boterhamzakjes. Ik heb er ongeveer 55 moeten steken. Horizontale groei gaat een stuk sneler.

Sinds het planten is er veel plantafval afgekomen. Geknakte bladereb en opgeloste bladeren die onder het grind zaten. Dagelijks oud blad verwijderen van het wateroppervlak was nodig. Nu is er vrijwel geen afval meer en de planten die nu in het grind zitten gaan ook niet meer los.

De volgende update komt als de bodem flink bedekt is. Ik hoop dat iemand met dezelfde vraag geholpen kan worden door dit topic.

Ik vind dat je op internet erg bang wordt gemaakt voor deze plant. Vooral "veel licht" was een eis maar er stond nergens vermeld hoeveel lumen er minimaal nodig was. In mijn geval lukt het dus met 2TL T8 die samen 4700 lumen hebben. Mijn lumen/ltr voor deze plant is 23.5 lumen/ltr (200ltr aquarium). De planten staan op 40cm diepte, totale hoogt bodem tot de onderkant tl is 44.5cm

20170101_171459.jpg
 
Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen. Alles is goed gegroeid. Zelfs de babytears gaan goed. Het is een plezier om naar te kijken. Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.

20170220_214923.jpg
 
In mijn geval lukt het dus met 2TL T8 die samen 4700 lumen hebben. Mijn lumen/ltr voor deze plant is 23.5 lumen/ltr (200ltr aquarium). De planten staan op 40cm diepte, totale hoogt bodem tot de onderkant tl is 44.5cm

Wat een prachtig resultaat!
Maar je vermeld dat je er 2 reflectoren boven je T8 hangen. Gaat het aantal lumen per liter dan niet wat hoger uitvallen..?
Want met 23.5 lumen zit je nog steeds in de 'low range' klasse van belichting.
 
De lumen zijn van de lampen zoals op de verpakking. Normaal bij een aquarium vervalt de helft van het licht want dat schijnt naar boven. Met de reflectors haal ik de meeste lichtstralen wel naar beneden. Het zal iets minder zijn door een licht verlies van de reflectors maar lang niet zoveel als zonder reflectors.
 
Ik ga vandaag ook een potje weer halen voor in de garnalennano dus ben benieuwd wat het daarin gaat doen. In het verleden ging dat best goed ondanks de zwakke belichting.
 
Een potje? Je bedoeld toch niet de lab plantjes in plastic bakjes voor de hoofdprijs.
 
Nee gewoon een potje uit de lfs waar alle plantjes inzitten hoor.
 
Nu zijn we weer een tijdje verder en is er weer wat veranderd wat vragen opwekt.

Ik heb de lichttijd terug gebracht naar 8 uur.
Dit in de hoop dat ik minder alg zou krijgen op het raam. Ik kan het niet voorkomen.
Nu heb ik een maand gedraaid met 8 uur licht per dagen en.merk ik dat de glossostigma naar boven groeit en niet.meer.over de grond. Nu zijn er 2 soorten licht tekort.

1. Te weinig lumen
2. Te weinig branduren met genoeg lumen.

Ik was altijd van mening dat het om de lumen ging en mindet om de branduren. Er werd mij verteld dat met minder branduren minder groei te ziej zou zijn maar geen verticale groei.

Is er iemand die kan bevestigen dan verticale groei wel degelijk kan voorkomen met te weinig branduren maar wel genoeg lumen.
 
Interessante vraag, ik moet zeggen dat ik er in mijn iwagumi altijd vanuit ging dat het om de intensiteit ging. Maar daar groeide de hemiantus laag met vrij weinig licht.

Wellicht dat dit toch kwam dankzij de periode van 10 uur die ik aan de garnalen gaf.

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar op zich lijkt het me wel logisch dat het hoger wordt.

Gezien onze aquaria vaak in verlichte ruimtes staan, en je zegt dat je verlichting van 17:00 tot 23:00 aanstaat, misschien dat die planten net te veel "licht" van buiten de bak krijgen dat ze nu richting dat licht willen groeien?

Beste optie lijkt me toch je licht weer wat langer te zetten.
 
Ik ben geen expert maar bij te weinig uren is het denk ik wel mogelijk dat ze naar het licht gaan toegroeien. Niet alleen de hoeveelheid licht maar ook de duur is van belang. Anders zouden planten genoeg hebben aan 2 uur fel licht, maar zo werkt het ook weer niet;)
 

Terug
Bovenaan