Wat is er nieuw

Hebben mijn platy's stress of zijn ze ziek?

Aqua-dummy

Active member
Lid geworden
3 april 2021
Leeftijd
41
Hoi allemaal!
Ik ben een tijd niet meer geweest. We hebben het aquarium 30×30×60 een tijdje zonder vissen laten draaien. Alles was overleden😔 nu heeft mijn dochter voor het weekend was platys uitgekozen. Eerst het water laten testen en deze was goed, al heb ik geen waarden helaas

1 zwangere geel oranje
3 kleine oranje Micky Mouse (nog vrij jong lijkt me)
1 middelgrote blauwe
1 middelgrote oranje

We wilden alleen maar vrouwtjes, maar helaas het zijn 3 mannetjes en 3 vrouwtjes, blijkt nu....

Donderdag gekocht en vrijdag zag ik 1 met geknepen staart en allemaal schuurden ze van tijd tot tijd. Na wat onderzoek op dit forum kon het toch aan het water liggen, dus een waterwissel gedaan. Vissen leken minder te gaan schuren. Toch contact opgenomen met de dierenwinkel, zij gaven aan dat het water te warm is, water is 24 graden en heb geen regelbare thermostaat (waar nodig wil ik die aanschaffen).

Nu zie ik de mannetjes continu achter de vrouwtjes aangaan en de mannetjes pikken op elkaar. Het schuren is ook weer meer geworden, dus weer water ververst en dan heel hard hopen dat het beter gaat.

Morgen gaan de 3 mannetjes in elk geval terug naar de winkel, dat hadden we al afgesproken.
Dan hoop ik dat de stress voorbij is en de vissies zich snel een stuk beter gaan voelen.

Ik zie geen gekke dingen aan de vissen, kleurtjes zijn prachtig, schubben lijken mooi glad, bij de overige 5 staan de vinnen mooi wijd open, oogjes lijken normaal, ontlasting heeft een normale kleur, dus het is voor mij een groot raadsel.

Zou volgens jullie het schuren ook over kunnen gaan als de mannetjes uit de bak zijn? Ik heb geen alternatief waas ik de 3 mannetjes nu in kan laten zwemmen... of een emmer moet voldoende zijn...

Ik krijg graag jullie mening en advies...

Emmer met luchtpompje en een bruissteentje kan prima om de mannetjes apart te zetten

Jammer dat je zelf je waardes niet test want schuren kan ook door NO2 (nitriet) komen en dat is best aannemelijk dat dat de oorzaak is omdat je er ineens zoveel in hebt gedaan, zowiezo zou ik minimaal 50% verversen dagelijks

Dankjewel Nicolientje! Ik wist niet dat dat een gevolg zou kunnen zijn van 6 visjes.... ik heb vandaag al 50% ververst, dat ga ik dan de komende dagen doen. Hoe lang moet ik dat minimaal volhouden?

Ik zal morgen ook gelijk testjes kopen. Dan heb ik er zelf wat meer controle over en weet ik wanneer ik minder kan gaan verversen.
Buiten verversen om kan ik niks anders doen?

Oh en de mannetjes gaan er gelijk uit, is maar voor 1 nachtje, dus kan niet veel kwaad.

Ik zou dat verversen zowiezo minimaal 3 dagen aanhouden en inderdaad even investeren in een druppeltest (neem geen strips of jbl proscan want die wijken enorm af) en dan je water testen zodat je weet wat je aan het doen bent

Net iets meer dan 50% water gewisseld, dit was ook echt nodig want 1 hing aan het wateroppervlak en na deze wissel hangt ze er weer....

Straks de mannen terug brengen en maar even overleggen of ik de vrouwtjes later op mag halen, om die nu in giftig water te laten zwemmen lijkt mij niet de beste oplossing. Ik neem water mee om te laten testen en koop gelijk testen voor thuis, dan kan ik wat adequater reageren als er wat aan de hand is.

Dankjewel Nicolientje-w ik hou je op de hoogte.

Ik zou je op de hoogte houden Nicolientje, dus komt ie.....
Dierenwinkel had het water getest, nitriet en nitraat beiden 0. Zij gaven aan stress doordat er te veel mannetjes waren. Dus nieuwe vrouwtjes meegekregen.

De dag ernaar gingen de nieuwe dames ook schuren. De vrouwtjes die er al in zaten begonnen steeds meer en zoals het leek ook harder te schuren. Ook zag ik bij 1 een klein pluizig wit stipje op de rugvin. En het ergste nog 1 had het al opgegeven en lag bovenin te dobberen.

Ik moest wat.... ik heb weer 50% water ververst en esha2000 in het water gedaan. De dag erna was ik 1 vis kwijt. Ik dacht weer 1 dood, maar ik kon haar nergens vinden. Maar het goede nieuws..... er werd aanzienlijk minder geschuurd

De kuur afgemaakt. En daar was ineens het verloren visje weer. Het water weer flink ververst en over actieve kool gaan filteren.

2 visjes zijn wat aan de dunne kant, maar ze eten allen erg goed en ze zwemmen allemaal flink in het rond. Ook zie ik bij 4 dames de zwangervlek weer, dat lijkt mij een goed teken.

Wat het werkelijk is geweest blijft een raadsel, maar gezond waren ze niet.

Bedankt voor het meedenken!!

Ik zou dat verversen zowiezo minimaal 3 dagen aanhouden en inderdaad even investeren in een druppeltest (neem geen strips of jbl proscan want die wijken enorm af) en dan je water testen zodat je weet wat je aan het doen bent
Nou dat valt ook erg mee hoor. Ik kan 5 JBL 7 in 1 easy test strips in mijn bak doen met allemaal hetzelfde resultaat. Er is een die met een app werkt. Die is niet erg betrouwbaar inderdaad. Ik zou niet meteen tientallen euro's gelijk aan test koffers uitgeven als je op budget ziet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan