Wat is er nieuw

Hebben mijn vissen onzichtbare parasieten of zijn het kieuwwormen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roos74
  • Startdatum Startdatum
R

Roos74

Guest
Hallo,
Sinds een paar maanden heb ik een juwel vision 260 met een groep goudbarbelen, sherrybarbelen, vijfstreepbarbelen, 3 clownbotia's, guppen, 5 corydoras, 4 kleine algeneters 2 ruitenvlekzalmen en 2 maanvissen. Van de barbelen zijn het kleine groepjes van 5.
De waterwaardes zijn allemaal prima, alles gemeten met druppeltests. De planten groeien goed.
Ik ververs wekelijks 25 % water op 24 graden, er zitten 2 eheim buitenfilters op.
De filters samen zijn goed voor 1200 liter per uur standaard, maar het is altijd minder uiteraard, maar genoeg denk ik zo.
3 weken geleden is er een hommelmeerval overleden en toen ik hem zag was hij beschimmeld. Daarna water ververst. Toen kwam er een schooltje red minors in en de guppen en vijfstreepbarbelen. De red minors begonnen dus bij alle barbelen de staarten aan te vreten en hebben we ze eruit gehaald. De barbelen begonnen te schuren en 1 kleine barbeel had rode openstaande kieuwen. De aquariumzaak zei dat ik gelijk moest beginnen met colombo cytofex, want ze hadden een bacterie. Dat hielp niets maar de staarten groeiden weer mooi aan. Het schuren bleef en nog meer vissen begonnen ermee.
De volgende zaak zei dat ik esha 2000 moest gebruiken, na het water ververst esha erin, helpt ook niet. Weer een andere zaak vertelde dat ze onzichtbare parasieten hebben die straks witte stip kunnen worden dus ik moet esha exit gebruiken want dat dood de onzichtbare parasieten. Hij vertelde ook dat kieuwworm eigenlijk nooit in tropische zoetwater aquariums voorkomt en ik daar niets tegen hoeft te doen want esha 2000 en exit helpen voldoende. Nu lees ik heel internet al weken na en heb 3 verschillende speciaalzaken afgelopen en nu weet ik het niet meer.
De vissen eten goed maar sommige hangen in de uitstroom te happen, dat zijn 2 ruitenvlekzalmen en de barbelen hangen er ook soms. De 1 zegt dat dat hun natuur is en de ander zegt dat ze het doen om de kieuwen te ontlasten van de wormen.
Dan lees ik dat als een vis een hoestbeweging of braak beweging maakt ze proberen wormen uit te hoesten, maar hoe ziet dat eruit een hoestende vis?
Maar voorlopig zit ik nu nog met de esha 2000 en exit te behandelen maar de goudbarbelen schuren maar door en schieten soms weg. Maar ik zie niets aan ze, ik zie wel een doffe bovenrug maar de rest glimt mooi, dan denk ik dat ik bij de kieuw een grijs randje zie maar dat heeft de ander ook en de zalm ook dus weet ik niet of het normaal is. En de zalm schuurt niet. En agressieve middelen tegen kieuwworm wil ik niet gebruiken als dat het niet zou kunnen zijn. Maar is het dan wel en wat moet ik doen?
En tot overmaat van ramp heb ik gister een mooi vrouwengupje gekocht en bij het andere guppenaquarium gedaan, dat is dus een ander bakje, en zie ik vandaag een bek met schimmel, bel ik die winkel vertellen ze dat er vandaag allemaal zieke guppen in de bakken zitten en guppen dood liggen daar. Die gup er gauw uit en in een bakje met esha en exit gezet en nu hoop ik niet dat de andere guppen ook besmet zijn of moet ik die bak nu ook gelijk behandelen met iets?
Wie heeft goede raad voor mij? Want in de speciaalzaken krijg ik van iedereen een ander antwoord.

Welkom Roos ,op het Af.

Heb je foto,s van je bak?

Ga eens over op 40 % of 50 % verversen.
Denk dat het te weinig is.
Ik ververs zelf 50 % elke week.
Hoe onderhoud je de filters? WELKE heb je? Elke week om en om?
Witte schoonmaken en terug?

Schuren doen ze ook als er iets nitriet is.!!!!!! Waarden toch meten,en /of verversen.
En gaan dan dood.
Die haal je er dan uit, en stabiliseert de bak zich weer.

Zou je er weer vissen bijzetten, kunnen de filters het niet bolwerken.

Wat ontzettend vervelend allemaal. Helaas ben ik nog niet zo ingelezen wat visziekten betreft. Maar je zou eens kunnen googlen op 'visziekten'. Ik hoop dat er forumleden zijn die je wel kunnen helpen. Heel veel succes ermee en sterkte.

Is geen ziekte, meer puntje onderhoud en meer verversen.
En filteronderhoud.

Een aangetaste bek na het kopen van een vis gebeurt wel meer , dat is van het transport .
Ik kan natuurlijk niet zien in welke mate , mormaliter is dat binnen 2 tot 3 dagen weg of toch ten minste
moet je een grote verbetering zien .

Onzichtbare parasieten :stars: voor het blote oog misschien .
Meeste kan je makkelijk zien onder een microscoop .

Hallo,
Wat fijn dat er mensen al reageren. Het aquarium staat bijna 2 maanden en ik heb het tweede filter pas afgelopen week erbij gekocht. Er zitten in beide keramische pijpjes en de 1 heeft cermec plus korrels en de ander heeft gewone cermec korrels en beide witte filterwatten bovenop, die ene heb ik na 3 weken uitgespoeld en dat wil ik dan aanhouden.
Tot nu toe ga ik geen vissen bijvoegen tot alles stabiel is. Maar kan schuurgedrag ook bij het soort horen? Dat barbelen net als cichliden? Of bijvoorbeeld paargedrag?
Nitriet is 0 en ammoniak ook, want ik dacht dat het daarmee in verband stond misschien.
Maar die ene gup heb ik apart gezet met 1 druppel esha en exit en als die het overleeft gaat hij terug in de bak na 1 week.
Ik wist niet dat door transport een schimmelbek kon ontstaan, maar ik hou hem toch maar even apart.

Maar dat waterverversen ga ik dan meer doen 40 tot 50%, maar moet dat alleen nu of ook als mijn filters goed werken en alles stabiel is?
Want wie weet hoe lang het duurt voordat esha en exit werkt, als het al werkt dan. En hoe snel is alles dan weer stabiel qua filters. Ik heb nu even het gevoel dat ik iets moet bestrijden maar ik weet niet wat, en gaat dit vanzelf goedkomen door meer waterverversen? Dan denk ik is dit een opstartfase of heb ik toch door vissen toe te voegen een ziekte in mijn bak gekregen?
1 gup schuurt ook soms, maar dat kan ook door de aankomende bevalling zijn, meen ik.
1 corydoras panda heeft ook geschuurd maar dat is volgens mij over, ze zijn mooi helder van kleur en zwemmen constant op en neer langs de ramen, en mijn mooie grote maanvis is ook mooi helder en ziet er gezond uit, dus er gaat ook iets goed denk ik.
Maar ik weet even nog niet hoe ik foto's moet toevoegen en het aquarium is donker nu ivm avond licht, dan doe ik dat morgen.
Maar ik vind het fijn om lid te zijn van een forum want ik leer graag en vind het een prachtige hobby, maar ik moet even door de beginfase heen denk ik.
Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp.

Roos, door het onderhoud van het forum zijn er vele berichten kwijtgeraakt, ook hier, maar gelukkig heb je wel alles gelezen.
Ik hoop dat je snel van je wormen af bent 🙂
En voorlopig geen vissen meer toevoegen hoor, laat eerst alles maar settelen.

Hoi Astrid,
Ja ik heb alles gelezen. Ik ben gestart met colombo dactycid want esha gdex was niet leverbaar en heb hier en daar nog rondvraag gedaan bij een speciaalzaak en eindelijk werd ik goed geholpen.
Ik hoop dat dit nu helpt en nee, ik ga voorlopig geen vissen erbij doen.
Ik laat het weten hoe het gaat!
Gr roos

Succes met de behandeling, hopelijk komt het allemaal weer goed :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan