Heeft de calculator het goed


60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Berichten
261
Hallo

Binnenkort ga ik starten met de EI methode .
Heb daarvoor alles in huis gehaald en heb het van Aquariumbemesting.nl .
De bestelling is volgens de calculator gedaan .

Nu moet het gemengd worden en dit zijn de gegevens volgens de calculator.
Mijn aquarium heeft 554 liter water maar zij houden 471 liter water aan i.v.m. waterplanten,bodem,hout,enz.
Mijn aquarium heeft veel planten.

Het recept voor Makro is : 69,12 gram kaliumnitraat (KNO3)
5,4 gram kaliumfosfaat (KH2PO4 )
31,44 gram kaliumsulfaat (K2SO4)
Dit alles op 500 ml water

Het recept voor micro is : 19,64 gram sporenelementen (Tenso Cocktail )
Dit ook op 500 ml water

Nu heb ik veel gelezen over de EI Methode en is mij opgevallen dat de CALCULATOR het niet altijd goed heeft.
Omdat ik het zelf niet weet en toch graag goed wil beginnen vraag ik jullie om hier een mening over te willen geven.
 
Ik gebruik geen kaliumsulfaat bij de EI. Ik maak in een 500 ml fles met osmose 83 gram kaliumnitraat en 8 gram kaliumfosfaat aan en dan heb je per 100 liter water 20 ml nodig om met 20/2 mg te verhogen.
Tenso heb ik nooit gebruikt en ik weet niet hoeveel je daarvan moet gebruiken.
 
Ik maak in een 500 ml fles met osmose 83 gram kaliumnitraat en 8 gram kaliumfosfaat aan en dan heb je per 100 liter water 20 ml nodig om met 20/2 mg te verhogen.
Precies, zo doe ik het ook, voor TS betekent dit 100 ml per week, als je dan ook nog circa 25 gram K2S04 toevoegt aan deze mix zit je met de kalium gelijk aan het Nitraat.
Het recept voor Makro is : 69,12 gram kaliumnitraat (KNO3)
5,4 gram kaliumfosfaat (KH2PO4 )
31,44 gram kaliumsulfaat (K2SO4)
Dit alles op 500 ml water
Hoeveel ml dien je dan wekelijks te doseren met deze oplossing?

Voor de Tenso dosering,

Ik gebruik 5 ml per dag op een een bak van 200 liter met veel planten, @benvo gebruikt 4 ml per dag op een bak van 150 liter ook met veel planten.
Dus als je bij deze twee doseringen in de buurt gaat zitten zit je goed, dit met met het hele zakje Tenso (30 gram) opgelost in 500 ml water, de magnesium voeg ik ook toe aan de Tenso maar dan de helft van wat ze voorschrijven, kalium hoeft er niet in want dat voeg je al toe aan de macro oplossing lees ik
 
Precies, zo doe ik het ook, voor TS betekent dit 100 ml per week, als je dan ook nog circa 25 gram K2S04 toevoegt aan deze mix zit je met de kalium gelijk aan het Nitraat.

Klopt en vaak zit je tegen de 15 mg aan met de poeders incl wat er nog in je leidingwater zit. Ik heb nooit een tekort aan kalium opgemerkt dus vul het verder niet aan. Maar goed geen bak is gelijk natuurlijk en het zal ook van de planten afhangen en de verlichting.
 
De dosering is volgens de calculator
Maandag 40 ml makro
Dinsdag 60 ml micro
Woensdag 40 ml makro
Donderdag rust
Vrijdag rust
Zaterdag 50% verversen
40 ml makro
Zondag 60 ml micro
 
Qua dosering zitten ze wel goed, NO3 is 20 ppm en PO4 zit op 1.8 ppm. (ik ben uitgegaan van 500 liter)

Ook de Tenso dosering is wel goed zo. qua verhouding komt dat neer op wat @benvo en ik zelf doseren
 
Dus ik kan gewoon aanhouden wat ze me voorschrijven ?
 
Enige tip houd je verhouding po4 no3 in de peiling.
Zelf ervaren dat vooral de po4 (fosfaat) in de bak nog wel eens wil oplopen.
Maar dat zal ongetwijfeld per bak verschillen.
 
Oke` ik hou het in de gaten door regelmatig te testen.

Iedereen bedankt voor de reacties .
 
Ik zit ongeveer op hetzelfde schema als jij, mij is echter opgevallen dat ik met die dosering met het fosfaat te laag kom.
Gemeten wordt dan met JBL fosfaat, deze geeft dan op een meetbereik van 0tot 2 mg altijd 0.5 mg aan terwijl het eigenlijk 1 had moeten zijn. Ik hanteer 10;1
Mijn discussen vinden hogere concentraties nitraat niet zo fijn heb ik gemerkt.
 
In principe ja, toch had ik recent blauw alg en na verhogen van fosfaat en nitraat was dat euvel opgelost...ik stuur nu liever op fosfaat 1
 
Er wordt wel gezegd dat juist een te lage nitraat blauwalgen kan veroorzaken maar ik denk zelf dat teveel organische belasting meestal de oorzaak is. Natuurlijk hebben de bacterien ook nitraat en fosfaat nodig om hun werk te kunnen doen en om organisch vuil om te zetten. Maar volgens mij (althans zo heb ik het ervaren) is organische belasting meer de oorzaak. Ik heb in de oude meterbak het ook wel gehad terwijl de nitraat rond de 40 mg zat en de fosfaat rond de 4 mg.
 
organische belasting is bij mij geen sprake van, de gehele aquarium inhoud wordt continu gefilterd over een theiling rollermat, voedselresten worden paar keer per week afgezogen...als er al iets blijft liggen, nergens ligt ook maar iets aan organisch materiaal.
Hout gebruik ik niet.

Wel was mijn nitraat niet echt hoog 10 mg, maar kan ook 15 zijn. het fosfaat was wel altijd aan de lage kant 0,5 of minder.
Een ietwat scheve nitraat fosfaat verhouding zegt redfield, en buddyratio. na verhogen van het fosfaat gehalte terwijl ik het nitraat op 10 hield kwam de blauw alg niet meer terug nadat ik die had afgezogen.
 
organische belasting is bij mij geen sprake van, de gehele aquarium inhoud wordt continu gefilterd over een theiling rollermat, voedselresten worden paar keer per week afgezogen...als er al iets blijft liggen, nergens ligt ook maar iets aan organisch materiaal.
Hout gebruik ik niet.

Wel was mijn nitraat niet echt hoog 10 mg, maar kan ook 15 zijn. het fosfaat was wel altijd aan de lage kant 0,5 of minder.
Een ietwat scheve nitraat fosfaat verhouding zegt redfield, en buddyratio. na verhogen van het fosfaat gehalte terwijl ik het nitraat op 10 hield kwam de blauw alg niet meer terug nadat ik die had afgezogen.
Dat het voedsel niet blijft liggen betekent niet dat je belasting lager is, of het gegeten word of niet voeg je een bepaalde hoeveelheid stikstof en fosfor toe.
Hetgeen wat je toevoegt middels voer blijft mijn inziens gelijk.

De rollermat zal wel iets verschil maken maar verwacht niet dat het werelds is in een zoetwater aquarium
 
De dosering is volgens de calculator
Maandag 40 ml makro
Dinsdag 60 ml micro
Woensdag 40 ml makro
Donderdag rust
Vrijdag rust
Zaterdag 50% verversen
40 ml makro
Zondag 60 ml micro

Zie dit soort zaken als een leidraad en niet meer. Dit is echt geen garantie dat je nu goed zit. Kijk naar je planten. Zij vertellen je het ware verhaal en wijzen je, zo nodig, op tekorten.
 
Ik ben zaterdag begonnen met de EI methode.
Vandaag even getest en de waardes zien er goed uit.
Deze week nog een paar keer testen en kijken hoe het verder gaat
 
het idee achter EI is dat je meer dosseert dan je planten kunnen verbruiken. Daardoor heb je nooit tekorten maar moet je wel veel verversen. Niet iedere EI calculator gaat daarbij uit van dezelfde waarden. De ene gaat uit van 25 ppm NO3 de andere van 30, sommige geven een range aan van wat je minimaal en maximaal zou moeten doseren. Zolang het meer dan genoeg is, is het EI.

Overigens hoef je niet constant fosfaat of ijzer te meten om toch genoeg te hebben, planten kunnen het bufferen, en dus in een paar uur genoeg opnemen om dagen vooruit te kunnen zelfs in high tech aquaria. Bovendien zijn testen om verschillende redenen niet altijd betrouwbaar.
 
De rollermat zal wel iets verschil maken maar verwacht niet dat het werelds is in een zoetwater aquarium
Als de rol vol is stuur ik je fotos, je zult verbaasd staan hoeveel rotzooi 12 discussen kunnen maken.
fosfaat dat toegevoegd wordt middels voer zit ook in de meting van de waterkolom. Bij zeewater weet ik dat fosfaat gebufferd wordt door de stenen....en ook weer loslaat.
Fosfaat zal in zoet water niet gebufferd worden verwacht...
 
Als de rol vol is stuur ik je fotos, je zult verbaasd staan hoeveel rotzooi 12 discussen kunnen maken.
fosfaat dat toegevoegd wordt middels voer zit ook in de meting van de waterkolom. Bij zeewater weet ik dat fosfaat gebufferd wordt door de stenen....en ook weer loslaat.
Fosfaat zal in zoet water niet gebufferd worden verwacht...
Je zou het zonder kunnen proberen om te kijken wat het verschil is.
Maar vissen die traag en veel eten maken nou eenmaal een rommel
 
fosfaat is het vervelendste jongetje van de voedingstoffenklas, het kliert met allerlei andere stoffen. resultaat is dat het soms verbindingen aangaat waardoor het onoplosbaar (maar niet perse onopneembaar) wordt en of verbindingen die moeilijker waar te nemen zijn voor onze testkitjes. Nou zijn de plantjes ook niet gek en dus pakken ze het zo snel mogelijk in de kraag zodra jij het in de bak giet. ze eten meer fosfaat dan ze op dat moment nodig hebben, in een paar uur tijd kunnen planten genoeg fosfaat (en ook ijzer en andere stoffen) opnemen om dagenlang van te kunnen groeien enzo. Planten leggen dus een buffertje aan.

maw. Fosfaat hoef je niet altijd te kunnen meten, of je hoeft niet meteen meer te doseren als je lagere waarden meet dan verwacht.
 
fosfaat is het vervelendste jongetje van de voedingstoffenklas, het kliert met allerlei andere stoffen. resultaat is dat het soms verbindingen aangaat waardoor het onoplosbaar (maar niet perse onopneembaar) wordt en of verbindingen die moeilijker waar te nemen zijn voor onze testkitjes. Nou zijn de plantjes ook niet gek en dus pakken ze het zo snel mogelijk in de kraag zodra jij het in de bak giet. ze eten meer fosfaat dan ze op dat moment nodig hebben, in een paar uur tijd kunnen planten genoeg fosfaat (en ook ijzer en andere stoffen) opnemen om dagenlang van te kunnen groeien enzo. Planten leggen dus een buffertje aan.

maw. Fosfaat hoef je niet altijd te kunnen meten, of je hoeft niet meteen meer te doseren als je lagere waarden meet dan verwacht.
Sowieso na een lange poos EI op te volgen en nu langzaam aan het afbouwen ben ik er wel aardig achter dat het meerendeel van de benodigde fosfaat word voorzien door middel van visvoer.
Doseren van fosfaat is hier dan ook volledig gestopt en alsnog meet ik richting/over de 2ppm
 

Terug
Bovenaan