Wat is er nieuw

Heeft een slakkenplaag negatieve effect op de waterkwaliteit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Op dit moment heb ik een aquarium met een behoorlijke slakkenplaag. Ik gebruik dit o.a. als kweekbak voor jonge Anatome Helena slakken, dus ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen als er een paar slakken in zouden zitten (ook als voer voor de volwassen Helena's in mijn andere aquarium).

De jonge Helena's zijn blijkbaar nog niet oud genoeg om iets tegen de slakken te doen, want inmiddels zit het hele aquarium vol en overal zitten pakketjes met slakkeneitjes.

Wat ik me nu afvraag: is dit een risico voor de waterkwaliteit en kan ik de slakken beter verwijderen, of kan ik ze laten zitten en rustig afwachten tot de Helena's oud genoeg zijn om het probleem voor me op te lossen?

Slakken hebben zover ik weet geen negatieve invloed op de waterwaarden.
Als je plots veel dode slakken zou krijgen die er niet worden uitgehaald dan zou dit voor een probleem kunnen zorgen als ze verrotten.
Maar dit is niet iets wat snel zal gebeuren en veel slakken zullen dus denk ik weinig tot geen invloed hebben.

Fijn! Dan hoef ik me geen zorgen te maken dat de slakken negatieve gevolgen hebben voor de rest van de bewoners.

Ze zijn eerder een indicator voor waterkwaliteit overigens.
Ze vermenigvuldigen erg goed bij wat harder water, en zijn ze overdag actief dan kan dit op een te hoog nitriet duiden of te weinig zuurstof.

Het feit dat ze zich zo hard vermenigvuldigd hebben, zal er ook wel mee te maken hebben dat ik dit aquarium de afgelopen maanden gebruikt heb als kweekbak voor jonge Cory's en ik stofvoer gevoerd heb. De kans is volgens mij groot dat je daarvan teveel voert. De groep oudste visjes is vandaag naar een nieuw huis gegaan, dus hopelijk kan de boel nu even tot rust komen, voordat straks de volgende generatie de boel weer gaat vervuilen ;-).
Op dat gebied ben ik eigenlijk wel blij met de slakken (en de garnalen, die ook in het aquarium zitten), omdat zij de boel mee schoon houden en ik wat minder bang hoef te zijn voor rottende voedselresten.

Ik heb soms (nu bijvoorbeeld) ook behoorlijk wat slakken; geeft niks, maar soms ziet het er niet mooi uit. Ze komen mee met plantjes die je koopt. De enige remedie is bij mij: met schoonmaken zoveel mogelijk slakken met de hand weghalen, en afhevelen bij het water verversen. Hele kleintjes knijp ik kapot en laat ze weer in de bak vallen: de vissen smullen er dan van !

nee hoor. zou er wel wat aan doen.wat atome helena's of een botia soort die slakken eten in je bak doen.

Ja daar heeft Bigsmoke wel een punt. Bij heeeeeeel veel slakken kunnen ze stoffen ontnemen aan het water en dan zou bv de kh kunnen dalen.
Maar ik denk dat je dan wel over een extreem aantal slakken moet spreken.
Of dat bij enige tientallen al het geval is betwijfel ik.
Ik heb in mijn meterbak geen slakjes en in de 80cm denk zo n 80 torenslakjes maar merk verder geen meetbaren verschillen.
Maar het zou in extremere gevallen best kunnen.
Ligt er ook weer aan wat je een plaag noemt. Sommige mensen roepen bij 30 slakjes al dat er een plaag gaande is 😉.

Slakken belasten het water toch ook door ontlasting? Dus bij veel slakken krijg je ook meer ontlasting in je water en dit belast volgens mij toch aardig de waterkwaliteit.

Bor zei:
Slakken belasten het water toch ook door ontlasting? Dus bij veel slakken krijg je ook meer ontlasting in je water en dit belast volgens mij toch aardig de waterkwaliteit.

Aan de andere kant ruimen slakken ook troep op natuurlijk.

Eens, algen en plantenresten en voedingsresten worden via de voorkant van de slak opgeruimd, maar via de achterkant komt er ook weer wat uit.

Zelf zou ik de slakken in mijn aquarium niet willen missen, zolang ze niet de overhand nemen mogen ze lekker de restjes opruimen.

Het zijn er flink wat meer dan 30 🙂.
Waarom ik me ook een beetje zorgen begon te maken, was dat ik echt overal slakkeneitjes tegenkwam.
Die probeer ik inmiddels zoveel mogelijk weg te halen. Verder denk ik, als ik alles hier zo lees, dat het misschien toch beter is om af en toe wat slakken uit te vangen om ze een beetje onder controle te houden.

In het verleden heb ik wel eens baby Helena's gehad, die alle slakken eitjes opaten, waardoor de slakkenpopulatie keurig in toom werd gehouden. De Helena's in dit aquarium doen dit blijkbaar niet, dus dan zal ik zelf een handje moeten helpen.

Slakkenpoep is een al ver gevorderd afbraakproduct, waarin nog maar relatief weinig complexe stoffen zitten, deze poep is dan ook een werkelijk uitstekende plantenbemesting, en goed groeiende planten zullen van de poep van slakken weinig tot niks overlaten.

Greetzz BigSmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan