Heeft iemand advies over mijn Betta?


Peter84

Member
Lid geworden
12 december 2019
Berichten
22
Leeftijd
39
beste Lezers,

ik heb sinds een week een Betta man in mijn 70L aquarium. Gekocht bij de lokale dierenwinkel.

de betta zwom de eerste dagen nog een beetje rond maar zit nu al dagen helemaal bovenin, in een hoekje van het aquarium. Komt daar niet vandaan. Is wel sinds een paar dagen bezig met het maken van een soort van schuimnest, een rij bubbeltjes die drijven langs de rand van het aquarium.

Eten doet hij wel, waterwaardes heb ik met druppeltest vandaag gemeten, alles lijkt in orde. Temp is 24.5 graden. Hij heeft een Vale kleur.

Ik heb zelf de indruk dat de vis al ziek is sinds ik hem heb. Maar weet niet wat het is.
Ik hoop dat de foto het iets duidelijker maakt.

heeft iemand voor mij advies?
bedankt!

Peter
 

Bijlagen

  • CEE5B918-2888-473C-B6B6-483FC2790C50.jpeg
    CEE5B918-2888-473C-B6B6-483FC2790C50.jpeg
    56.7 KB · Weergaven: 142
Extra foto
0D5614D8-1891-4E0C-A766-995B0AB6602B.jpeg
 
Hoi Peter, hoe lang draait je bak al?
Is je bak van boven open, of zit er een dekplaat op?
En zitten er drijfplanten in?
Wat voor filter heb je?
Zitten er nog andere vissen in je bak?
Er zijn hier mensen die veel van Betta's weten. De laatste tijd komen er veel berichten binnen over zieke of overleden Betta's. Deze ziet er inderdaad niet goed uit.
 
Hallo,
-mijn bak draait nu 5 weken
- er zit een deksel op de bak
- ik heb een eheim ecco pro 130 filter
- ik heb 8x kardinaaltjes, 8x vuurzalm, 4x Otocinclus en wat garnaaltjes (die de Betta volledig met rust laat)
- drijfplanten heb ik er nog niet in, maar omdat ik gelezen heb dat de Betta dat graag wel heeft ga ik er morgen een paar aanschaffen.
 
Had hij die gouden glans al vanaf het begin? Het lijkt wel Oodinium, een soort parasiet die aan de veroorzaker van witte stip verwant is. In plaats van witte stippen krijgt de vis een gouden gloed. Komt minder voor maar ook niet super zeldzaam bij bettas.
Schuurt hij soms langs spullen of planten?

Behandelen is makkelijk, zelfde opties als bij witte stip, medicatie of de temperatuur naar 29 graden of hoger gooien (wel langzaam doen), water vaker verversen en de grond goed schoonzuigen.
 
Ik vindt wel dat ie rare grijzige plekken op de kop heeft boven de kieuwen en ik zou denken dat dit ouderdom kan zijn. Ik weet niet hoeveel stroming je hebt maar met deze vinnen kan stroming al een probleem vormen voor de Betta s.
 
De eerste dagen heeft hij wat rondgezwommen en wat geschuurd langs planten en stenen, laatste 2 dagen komt hij alleen nog in beweging als ik voer geef. En anders zit hij letterlijk 24 uur per dag in de zelfde hoek.
die ‘gouden glans’ heeft ie al vanaf het begin, lijkt alsof hij op die plekken zijn blauwe kleur is veloren

Ik heb een eheim uitstromer met meerdere gaatjes, waar ik de meeste van schuin naar beneden heb gericht, zodat de stroming aan de oppervlakte waar hij ‘hangt’ minder is.
Eheim filter doet 500L P/U dacht ik
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Hoe groot is je bak overigens? Dat schuren is al een slecht teken.
 
Btw, 70 liter lees ik net dus ik denk een 60cm. ik denk dat met 500 liter per uur je filter best wat stroming geeft en dat stelt de Betta zeker niet op prijs.
 
Hoe lang draait aquarium? waterwaardens? Zit er nog meer in aquarium qua vis?Zou zo en zo vandaag even de helft verversen.
 
70 L
 
Zou even wat halen tegen huidparasieten. Bijv. sera protazol. Wel de herhaling doen!!

Geen ESHA 2000!!!
 
Bij betta's is dat schuren vaak een teken van stress. Dat is tenminste wat ik hier zag en wat ik er ook van gelezen heb.

Dat kan te maken hebben met nieuwigheid, maar ook met omstandigheden in je bak.

Dat je betta vaal oogt is geen goed teken.
Het kan met ouderdom te maken hebben, maar meestal is het zo dat het een teken is van stress en mogelijke ziekte.

Als ik jou was zou ik voor nu alle omstandigheden in je bak zo snel mogelijk optimaliseren om de eventuele stress zoveel mogelijk te verminderen.

Ik sluit parasieten niet uit, begrijp me niet verkeerd, maar voor nu zou ik gokken op zoveel mogelijk de situatie verbeteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zojuist de waterwaardes nog een keer laten meten, alles was in orde. Ook wat drijfplantjes gekocht zodat hij iets meer beschutting heeft. in de winkel (niet de winkel waar ik hem heb gekocht maar een speciaalzaak) zeiden ze dat hij simpelweg zijn schuimnest aan het verdedigen is, en dat dit stilzitten normaal gedrag is voor een Betta.
 
Dat de vis vaal word en met name die plekken bij de kieuwen en het schuur gedrag is toch een teken dat de vis ergens last van heeft. Ik denk net als PaskalK peperstip. Er zijn deze maand al zoveel Betta s gaan hemelen dat ik toch zou gaan om eventuele parasieten weg te krijgen. Als eenmaal de kieuwen te veel zijn beschadigd is het einde verhaal voor de vis. Als vis last heeft van kieuwen hebben ze het moeilijker met adem halen en gaan ze voornamelijk bovenin het aquarium hangen.

Het verversen is niet alleen ivm water waardes maar ook om bacterieen en parasieten aantallen te verminderen. Er leeft van alles qua dit soort ellende op je bodem.

Kuurtje protazol is 24 uur en heeft verder geen invloed op je biologisch evenwicht. Ik zou gaan voor "better safe than sorry" Bij de protazol kun je goed zien als er sprake is van veel parasieten dan zie je veel witte wolken drijven. Na een dag of 3/4 herhaal je dit en kijken of je nog veel wit water zie. etc.
 
Dat de vis vaal word en met name die plekken bij de kieuwen en het schuur gedrag is toch een teken dat de vis ergens last van heeft. Ik denk net als PaskalK peperstip. Er zijn deze maand al zoveel Betta s gaan hemelen dat ik toch zou gaan om eventuele parasieten weg te krijgen. Als eenmaal de kieuwen te veel zijn beschadigd is het einde verhaal voor de vis. Als vis last heeft van kieuwen hebben ze het moeilijker met adem halen en gaan ze voornamelijk bovenin het aquarium hangen.

Het verversen is niet alleen ivm water waardes maar ook om bacterieen en parasieten aantallen te verminderen. Er leeft van alles qua dit soort ellende op je bodem.

Kuurtje protazol is 24 uur en heeft verder geen invloed op je biologisch evenwicht. Ik zou gaan voor "better safe than sorry" Bij de protazol kun je goed zien als er sprake is van veel parasieten dan zie je veel witte wolken drijven. Na een dag of 3/4 herhaal je dit en kijken of je nog veel wit water zie. etc.

Ik lees wat je zegt, en deel je zorg over betta's in het algemeen.

Alleen deel ik je conclusie niet.

Jullie zeggen Oodinium.

Screenshot_20191213_120029_com.android.chrome.jpg


Ik heb meerdere foto's van betta's met deze ziekte bekeken, en ik zie de gelijkenis niet.

Ik zie ook geen oude vis. Oude betta's hebben vaak een meer gebogen rug.

Ik zie een vis die niet happy is op de plek waar hij zit. Stress en vermoeidheid maken dat hij op 1 plek blijft hangen, de warmste plek bij de thermostaat.

Dit is een staat waarin veel ziektes kunnen toeslaan. Die kan je allemaal gaan behandelen maar handiger lijkt het me deze vis in een omgeving te plaatsen waar hij kan opknappen.

Een kleine bak (tussen de 10 en 25ltr maximaal) met nauwelijks stroming of geen stroming, een paar plantjes en wat drijfplantjes voor schuilplaats, temperatuur 24,5 graad is prima, geen bakgenoten en schoon water. Liefst een keer of 2 per week 50% verversen met water wat al op de goede temperatuur is gebracht. Verder geen hout of overige decoratie waaraan hij zijn vinnen kan beschadigen. Bodembedekking niet nodig.

Liefst een paar catappabladeren er in, en eventueel een beetje zout (1 a 2 gram per liter, goed opgelost aquariumzout of keukenzout zonder jodium, pas op, aquariumzout is niet hetzelfde zout als zout voor een zee-aquarium, dus geen marine salt gebruiken).

Wanneer je zout toevoegt, altijd goed uitkijken met waterwissels dat je alleen die hoeveelheid zout toevoegt voor wat je eruit gehaald hebt en weer aangevuld hebt. Niet voor dat wat verdampt is. En nooit zout in het water strooien, maar goed opgelost in water toevoegen.

Catappablad verkleurt het water en dat is goed. Een betta houdt van wat donker in zijn bak.

Wanneer je hier je vis een aantal weken in houdt zou hij aanzienlijk moeten opknappen. Een vis die stil blijft hangen of die steeds rust is geen gezonde vis. Ze kunnen soms even stilhangen of een dutje doen, maar wanneer ze steeds ergens tegenaan gaan hangen om uit te rusten of wanneer ze eigenlijk nauwelijks nog van hun plek bij de thermostaat komen zitten ze niet goed. Dan is er iets niet goed.
 
Jee, net alsof Goldfinger langs is geweest ( herinneren jullie je die film?). Dat ziet er inderdaad wel anders uit. Ik neig tot meegaan met het bovenstaande. De Kardinaaltjes en de Vuurzalmpjes zouden best wel eens voor stress kunnen zorgen, plus teveel stroming en te weinig beschutting.
 
Jullie zeggen Oodinium.

Ik betwijfel dat ook want ik vindt de grotere plekken boven de kieuwen eerder afwijkend. Wat dat is weet ik ook niet maar een behandeling tegen parasieten kan denk ik geen kwaad.
 
Peperstip/fluweelziekte heb je weer verscheidende variaties van. Vooral de kleur okergeel zie je bij dit verschijnsel. Hoeft niet als stipjes te zien zijn maar ook als een laagje fluweelachtig vandaar ook fluweel ziekte. Is ook in andere kleuren te vinden.

Ik heb het nooit aan de hand gehad. Zolang je geen microscoop heb blijft het gissen, zaken uitsluiten.

Na het drama met laatst die Betta in zout denk ik toch maar beter meteen medicatie gebruiken. Zout kan een hoop doen maar vraagt ook weer wat kennis, ervaring, gedrag lezen, bij voorkeur microscoop zodat je kunt checken of het resultaat geeft. Voor iemand die geen medicatie wil inzetten prima te proberen.

Omstandigheden is zeer belangrijk maar als vis ziek is kan ook zijn dat vis ook al zit hij in goede omstandigheden te zwak is om zelf te genezen.

Het is en blijft keuzens maken en ik heb zelf geen problemen met inzet medicatie als je weet wat je gebruik. Zijn meer parasieten kuurtjes met andere middelen zoals alparex en FMC wat meer gevolgen heeft voor vis en biologisch evenwicht vandaar de protazol.

Peperstip. Des te meer het word ziet het er niet altijd meer uit als stip. Is niet alleen op staart en vinnen. Kan ook starten in de kieuwen en vandaar uit verspreiden.

1576247414431.png
1576247470495.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van Tetra net.nl gehaald en dat kan dan weleens kloppen als ik het zo lees:


Fluweelziekte


Symptomen: Getroffen vissen zien eruit alsof ze met een laagje goudstof of poedersuiker zijn bestrooid. De grijsgele fluweelachtige laag verschijnt eerst op de vinnen en kieuwen, om zich later over het hele lijf te verspreiden. De vissen scheiden meer slijm af, ademen zwaar, schuren tegen voorwerpen aan en knijpen hun vinnen samen. Voedsel wordt vaak geweigerd.

Oorzaak: Deze ziekte wordt veroorzaakt door dinoflagellaten van het voormalige geslacht Oodinium(tegenwoordig Piscinoodinium genoemd), die door nieuwe vissen in het aquarium worden gebracht.

Behandeling: In de vakhandel zijn er werkzame geneesmiddelen verkrijgbaar die volgens de bijsluiter gebruikt moeten worden, vooral ten aanzien van de duur van de behandeling.
 
Het is belangrijk te beseffen dat wat wij doorgaans 'stip' noemen eigenlijk een grote klasse 'oerparasieten' betreft die protozoans (in het bovenstaande bericht 'dinoflagellaten') heten (in het Engels iig). Ich is hiervan de meest voorkomende, en Oodinium is ook redelijk bekend, maar er zijn tientallen zo niet honderden andere verwante gevallen. Dat het uiterlijk vertoon dus niet 100% matcht met hoe de verdeling van de stippen er op een andere vis uitziet is geen reden om de diagnose uit te sluiten.
Ik vind de gouden gloed opvallend, het schuren van de vis past daar helemaal bij. Bovendien vind ik zelf ook het toepassen van zout bij een betta net zo riskant als een parasiet behandeling, die doorgaans helemaal niet belastend zijn en kort duren. Dus ik zou in dit geval zeggen, 'better safe than sorry'. Oodinium en aanverwante protozoans hebben soms een veel dramatischer verloop dan witte stip en hebben sneller een fatale afloop.

Daarnaast is natuurlijk het wegnemen van stressbronnen altijd hoogzaak bij het behandelen van vissen voor wat dan ook, anders heeft medicatie geen zin want de vis wordt toch weer ziek van hetzelfde of iets anders wanneer de behandeling stopt. Dus bovenstaande is geen alternatief, maar een 'bovendien'.
De sterke stroming zoals jessicapilon zegt is zeker een grote bron van stress voor een betta met lange vinnen, zou daar zo snel mogelijk iets aan doen.
 
Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor deze tips en advies.

ik ga hier zsm mee aan de slag. Ik denk dat ik begin met hem apart plaatsen in een kleinere bak zonder stroming en hem daar medicijnen toedien. Dan zorg ik ook voor Catappa bladeren, en natuurlijk genoeg drijfplanten.

ik wil jullie wel nog de volgende stelling voorleggen.
Bij de aquarium winkel hier in Heemskerk heb ik natuurlijk ook wat advies gevraagd. Ik heb hem hier niet gekocht overigens. Daar zeiden ze dat het heel normaal is voor een Betta om stil te zitten in een hoekje omdat hij daar een schuimnest aan het bouwen is, en is dat aan het verdedigen. Ook zeiden ze dat hij dit schuimnest nooit zou bouwen als hij niet op z’n gemak is en dat hij als hij eenmaal doorheeft dat er geen vrouwtje komt het vanzelf goed komt.
het ‘schuren’ heeft hij alleen de eerste 2 dagen gedaan. Dus dit zou kunnen komen door stress omdat hij nieuw was in de bak.

Wat denken jullie hiervan?
 
Onze betta's zwemmen door de hele bak bij bubbelnesten. Het is niet meer dan lege bubbels. Onze honing gourami's doen hetzelfde. Die gaan pas echt verdedigen wanneer ze gaan paren met het vrouwtje.
Ik kan die theorie dus niet plaatsen. Zie je hem uitvallen naar andere vissen? Er achteraan zwemmen om ze weg te jagen bij het nest?

Wat betreft op z'n gemak zijn voor het bouwen van een bubbelnest... Onze betta die we hebben moeten laten inslapen vanwege hoe ziek hij was, heb ik uit de bak gehaald tussen de bubbels weg. Dus ook dat zegt me niet alles.

Veel mensen denken dat het normaal is voor een betta om stil te hangen bij de thermostaat. Dat is ook normaal, voor kleine periodes. Een half uurtje, een paar uur. Daarna zal je hem door de bak heen moeten zien zwemmen.
Als hij dat niet doet is de kans groot dat hij moe/gestresst is. Hij kan ook beginnend ziek zijn. Wanneer hij moe is neemt de weerstand erg af en kunnen bacteriën/parasieten die altijd aanwezig zijn en geen probleem vormen dat ineens wel doen.

Het apart zetten (met weinig of geen stroming) is erg goed voor nu, maar zal ook weer nieuwe stress geven even.
De overmatige waterwissels zijn essentieel, vooral vanwege de geringe of afwezige filtering.

Als hij daar goed zit en niets ernstigs onder de leden heeft, zou je binnen enkele dagen verbetering moeten zien in de vorm van voorzichtig weer wat gaan zwemmen.

Of het schurende gedrag bij jouw vis stress of een parasiet is, geen idee. Met alle foto's die ik heb gezien vind ik het er niet zo uitzien. Maar dat maakt niet uit. Als hij wel parasieten heeft is het goed als hij is behandeld. Hij heeft op dit moment zeker niet zelf voldoende weerstand om dit zelf goed te krijgen.

Het gedeelte over stress zeg ik er duidelijk bij, omdat dat in de toekomst een graadmeter voor je kan zijn of je betta goed zit.
Betta's horen rustig rond te zwemmen, vooral bovenin, en af en toe te dutten. Wanneer ze zich geregeld ergens tegenaan laten aanspoelen, planten, decoratie, dat is niet goed, dan zitten ze te groot en/of met teveel stroming.
Wanneer betta's gestresst zijn, kunnen ze meer laag gaan zwemmen, in meer korte bewegingen, wat sneller draaien, duiken naar het grind, zich overal tussen frommelen, misschien dat je herkent wat ik zeg.

Onze huidige betta doet het ook wanneer we in zijn bak rommelen of zoals vandeweek toen we nieuwe corydorassen in zijn bak hebben losgelaten.
Maar dat moet wel vrij snel weer goedkomen.

Ook zijn vissen uit een dierenzaak vaak absoluut niet gewend aan een grotere ruimte, dus ook niet aan zwemmen. Ze hebben domweg de spieren niet. En al helemaal niet met stroming, want in dierenzaken moeten ze al blij zijn met een sponsfiltertje. Ze zullen dus heel langzaam eerst moeten wennen aan hun nieuwe omgeving, nieuwe tankgenoten, de ruimte, planten, stroming. Maar dat kan alleen vanuit een gezond startpunt en zeker niet alles tegelijk. Zelf kunnen we ook niet vanuit een zittend bestaan ineens 10km per dag gaan hardlopen.

Wat betreft drijfplantjes, meer een anecdote over onze betta. Die is het eerste gedeelte van zijn leven opgegroeid in een pot met water, zoals dat bij kwekers gaat.
Bij ons kwam hij in een bak met planten en veel drijfplantjes, over de hele lengte van de bak. Omdat sommige planten daaronder niet voldoende licht kregen hebben we de drijfplantjes aan de linker en rechterkant vastgelegd, met dus een open plek in het midden van de bak, een cm of 15 denk ik.
Zo kort als hij nog maar gewend was aan de drijfplantjes, zwom hij rustig naar de rand van de drijfplantjes, hield stil, keek rond, en sprintte dan naar de andere kant van de bak. Keer op keer.
Blijkbaar gaven de drijfplantjes in zo'n korte tijd zoveel bescherming dat hij het eng vond zelfs maar over te steken zonder dat.
Nu hebben we de bak zo aangepast dat we weer drijfplantjes over de hele voorkant hebben en hij is weer helemaal blij en zwemt weer rustig overal.
Zelfs zulke dingen kunnen dus al tellen.

Heel veel succes en plezier met je betta.
Fijn dat je de moeite wil nemen hem apart te zetten in voor hem nu goede omstandigheden. Ik hoop dat alles snel goed komt.
 
Goed om te lezen dat je aan de gang ga met de huisvesting van je mooie Betta. Een nieuw huisje moet je eerst indraaien dus niet de vis in een gloednieuw aquarium met filter zetten. Dat is vragen om nog meer moeilijkheden.

Probeer echt z on flesje protazol te verkrijgen. Desnoods even online bestellen. Behandel dan de betta in het aquarium zodat alles wat er op dit gebied aanwezig is in je aquarium en filter dood gaat. Dit middel is zoals al vermeld heel kort en dood heel veel soorten van parasieten zodat je andere vissen ook even schoon zijn. Na 4 dagen herhalen voor eventuele baby ellende. De protazol laat verder wat je nodig heb qua bacterieen in leven dus geen neven effecten. Andere kuurtje zitten weer andere werkzame stoffen in en wat vaak veel langer in je aquarium moet zitten dus de protazol echt een "vriendelijk"middeltje. Met name niet zo belastend voor de kieuwen als die zijn aangetast. Lees goed gebruiksaanwijzing mn het gedeelte over de witte wazen.

Maak een foto van de gele gloed en kieuwen voordat je middel erin doe en maak dan op dag 3 weer een foto zo dat je kan vergroten en kun je makkelijk bekijken of het weg trekt en minder slijm aanmaakt (het witte op de vis). Voor de 2e herhaling hetzelfde.

Als je nog twijfel en je het idee heb dat de winkel er verstand van heeft maak dan een foto van de gele aanslag en kop/kieuwen van de vis en vraag hun mening ivm peperstip? Meerdere meningen/inzichten altijd handig. Neem aan dat het geen pets place is ofzo.

Ik lees dat je ook otto s in aquarium heb zitten. Eten deze wel? Volgens mij is dit een soortje die het erg moeilijk doen in een nieuw aquarium ivm eten. Hebben aufwush (zoiets) nodig wat in een rijp aquarium groeit.

Succes met je mooie Betta :thumbs:
 
Hee hai, hoe is het inmiddels met je betta?
 
Hallo allemaal,

hierbij een update van mijn betta Vis,

inmiddels zit hij nu een tijdje in quarantaine in een 30 liter bakje, met een paar Planten en decor om te schuilen en een zeer langzaam stromend filter en verwarming.
Hij is inmiddels wel wat meer aan het rondzwemmen maar dit alleen maar aan de oppervlakte.

inmiddels ben ik (ik ben een beginner) na onderzoek op internet achter wat hem mankeert. Het is onmiskenbaar een zwemblaasprobleem.
Elke keer als hij probeert om te ‘duiken’ kost hem dit veel kracht, zodra hij stopt met zwemmen schiet hij automatisch naar de oppervlakte. (Daar zwemt ie dus ook 99% van de tijd) als hij stopt met zwemmen neigt hij ‘om te vallen’ en ik heb dus wat materialen zo geplaatst dat hij hierop kan leunen om zo nu en dan uit te rusten.

het lijkt niet heel slecht met hem te gaan, eet normaal zwemt wel rond. Maar het is natuurlijk geen goede situatie voor hem

ik heb inmiddels wat onderzoek gedaan naar behandelmethodes en heb een plan opgesteld uit diverse bronnen op het net. Ik hoor graag jullie mening!

1. temperatuur elke dag 1 graad verhogen tot 29 graden om evt parasieten etc.

daarna
2. 3 dagen niet voeren om maagproblemen uit te sluiten, vervolgens gekookte erwtjes voeren (veel vezels) omdat ik gelezen hem dat constipatie vaak een zwemblaasprobleem veroorzaakt.

3. Behandelen met medicijnen tegen schimmels, parasieten en bacteriële infecties

4. Evt watertherapie proberen.

iemand nog andere suggesties?

alvast bedankt!

Peter
 

Bijlagen

  • FE6BF093-7B5E-4909-A93B-77DE7CA8E3DE.jpeg
    FE6BF093-7B5E-4909-A93B-77DE7CA8E3DE.jpeg
    103.3 KB · Weergaven: 195
Wat doe je nu aan verversen en hoe doen je waterwaardens het met het nieuwe filter?

Zwemblaasproblemen is erg lastig. Oorzaak kan verschillend zijn. Wat heb je hem tot heden aan medicijnen gegeven?

Zou eerst beginnen met niet voeren en de erwten (wel blancheren en velletje eraf pellen) weet alleen niet of Betta s dit uberhaupt eten.

Nu hij apart zit zou je tevens aan zout kunnen denken. Dit heeft wel als nadeel als hij last heeft van nieren dat hij daar door sneller dood gaat. Dit doet wat met parasieten, bacterieen en schimmel. Door zout word ook lichaam ontlast ivm druk. Als hij nier problemen heeft is hij verder ook niet meer te helpen.

Temperatuur verhogen helpt tegen parasieten maar nadeel is als bacterieel is dit averechts gaat werken. Bacterieen zijn juist weer dol op warmte.

Watertherapie vind ikzelf geen optie. Gezien formaat van visje en moet dan op bodem liggen word dat een bami bakje. Stressvol en water zul je dan zeer regelmatig moeten verversen.
 
Hoi michelle,
Dank voor je reactie.

Ik hou mijn waterwaardes nauwlettend in de gaten(elke dag meten) Tot nu toe lijkt alles in orde, maar ik zal meer water vervangen als dit nodig blijkt. Ik snap dat aangezien dit een nieuwe quarantaine bak is met niet ingedraaid filter (uiteraard wel water uit de hoofdbak) dat ik hier op moet letten.

Tot nu toe heeft hij nog helemaal geen medicijnen gehad. Ik hoopte in eerste instantie dat het zwemblaasprobleem zou komen door ‘stress’ of iets in zijn leefomstandigheden in de bak bij de andere vissen. Ondanks dat hij wel verbetering toont ( hij zwemt meer rond terwijl hij in de grote bak alleen maar stil in een hoekje zat) lijkt het zwemblaasprobleem zich niet vanzelf op te lossen.

- zout lijkt klinkt als een goed idee, kan ik dat kopen bij de aquariumwinkel? en staat daar dan ook de hoeveelheid die je moet toedienen op vermeld?

-als ik medicijnen wil toedienen. Ik zag in de aquarium winkel ‘trichosal’ ( tegen schimmelinfecties huidparasieten en bacteriële infecties) is dat dan een goede optie?
ik ben daar nieuw mee, ik heb wel eens gelezen dat bij toedienen medicijnen een luchtsteentje een must is, is dit zo?

veel dank!!

peter
 
Helaas is een zwemblaas probleem vaak dodelijk.

Omdat de schubben niet uitstaan zou ik gaan voor niet voeren en de erwten in de hoop dat hij verstopt zit en zo doende alles even goed uit poept. Als er poep in de darmen opstapelen krijgt visjes op stapeling van darm parasieten. Ook kan de darm zo vol zitten dat dit op de zwemblaas drukt.

Ik weet niet of hij nu erg dik is? Volgens mij kun je vrij duidelijk bij Betta zien als ze over vreten zijn.

Ik zou voor het zout gaan maar hou er wel rekening mee dat hierdoor de vis dus ook dood kan gaan maar als dit het geval is had je hem toch niet kunnen helpen met medicatie. Als nieren niet functioneren is het einde verhaal. Ik gebruik Salina zout zonder Jodium, Linders en Jumbo zeker. Goedkope zakken zijn dit.

Ik gebruik alles van Manaus maar juist de trichosal niet. Voor bacterieel doet het niets en voor de rest te weinig. Voor parasieten gebruik ik manacil die werkt veel beter en sneller. Maar erg dure oplossing gezien jouw aantal liters. Schimmel moet je duidelijk zien en bacterieel ook daar gebruik ik Bactopur direct voor. Je kunt beide middelen niet combineren dus is handig om eerst goed in te schatten wat het is want na elkaar is ook niet zo fijn voor de vis. Als vis last heeft van bacterieel en verzwakt neemt zo en zo de toename van alle ellende toe. Andersom kan ook parasieten, infectie, bacterieel probleem.

In je aquarium en op je vis leeft nu eenmaal van alles op dit gebied en als visje zwak is en water niet optimaal dan vermeerderd alles. Er is simpelweg geen flesje die alles oplost. Sommige middelen zijn ook sterk en mild dus moet je ook een beetje kijken wat vis nog kan trekken. Bijv. heeft vis beschadigde kieuwen is een kuurtje met koper geen goed idee en kan hem ipv genezen hem naar de eeuwige jachtvelden brengen.

Moet even zoeken want er is een uitgebreid topic over Betta en zout. Dit is niet z on leuk topic want Betta is dood :'(
 
Gekopieerd Patty is Betta kweker. Die uitgebreide post ivm zout nog niet gevonden

Ik heb Patty om hulp gevraagd en deel even haar informatie hier, zodat misschien meer er wat aan hebben.
Ze dacht dat mijn betta geen vinrot heeft, en gaf aan dat Crowntails vaker buigende vinnen hebben. Ze raadde aan naast het Catapa blad 2g/l aquariumzout toe te voegen, voor het geval het toch vinrot was. Zij houdt haar bette's standaard op 2g/l jodiumvrij zout. Ook gaf ze aan dat zij haar bettas in de winter op 22 graden houdt en in de zomer op niet hoger dan 25, omdat continue hogere temperatuur de levensduur verkort van bettas :book:
 
Beste allemaal,

mijn Betta is weer beter!

na enkele dagen in quarantaine leek het al beter te gaan. Hij kon alweer een beetje onderwater zwemmen. Uiteindelijk heb ik de temperatuur langzaam verhoogd tot 29 graden om verschillende dingen te gaan proberen. Maar al die plannen zijn niet nodig want hij is weer helemaal opgeknapt en kan weer normaal onderwater zwemmen. En lange periodes onderwater blijven zonder automatisch naar boven te drijven. Heeft alles bij elkaar bijna een maand geduurd en ik had er eigenlijk weinig geloof nog in.

omdat het natuurlijk ook met de leefomgeving, andere aquarium vissen, en stroomsnelheid van het filter te maken kan hebben in de grote bak laat ik hem voorlopig in de quarantaine bak. Het is een 30L bak met rustig filter met genoeg plantjes en verstop plekjes, waar hij het volgens mij prima naar zijn zin heeft.

allemaal bedankt voor de hulp en adviezen!
 
Fijn om te lezen dat je je betta heb kunnen redden.

Misschien zou je beschrijving kunnen posten wat en hoe je dit heb aangepakt. Dit is wellicht handig voor als iemand in de toekomst komt te zitten met hetzelfde probleem. Hebben er nog schubben uitgestaan, heb je zout of medicatie gebruikt. Darmen? etc.
 

Terug
Bovenaan