Heeft iemand een idee wat mijn zwarte tetra mankeert?

G

Garcia70

Guest
Eén van mijn zwarte tetra's is zeer opgezwollen. Eerst dacht ik aan buikzucht, echter staan de schubben niet uit en heeft hij/zij een normale eetlust.
De linker zijvin staat ook permanent uit. Ik heb de bak al twee keer behandeld met Esha2000 aangezien er een neon tetra leed aan vinrot.

Enig idee wat het kan zijn?

Z3KdXKd.jpg


OGABtqs.jpg


3cOeph4.jpg


M9Ly5xO.jpg


Alvast bedankt!
 
Vind het er niet best uitzien.

als het geen buikwaterzucht is, weet ik niet wat het wel is...
 
Ziet er inderdaad niet mooi uit maar net Als Rich zou ik ook niet weten wat het is. Is de ontlasting goed en hoe gedraagt de vis zich verder?
 
Gezien het geval van vinrot zou ik denken aan iets bacterieels. Waterbuikzucht heeft ook een bacteriele oorzaak.

ESHA is al een oud middel en veel resistentie ervoor. Bactopur direct tabletten goed middel voor bacteriele zaken. Beter een goed middel bestellen dan iets wat niet werkt. zul je wellicht moeten bestellen en tot die tijd even grote hoeveelheden water gaan verversen zodat je bacteriedruk verminder in je aquarium. Je zou hem wat zoutbajes kunnen geven tot de medicatie er is. Dit zal hem niet genezen maar zal wel wat gespuis van hem weg halen.

Staat een sticky zoutbadjes hoe en wat bovenin ziektegedeelte. Even kijken of jouw soort visje tegen zout kan want dit weet ik zelf niet. Vinrot visje kun je ook even de badjes geven om wat gespuis eraf te halen als je toch bezig ben.
 
Om even heel eerlijk te zijn had ik de vis al afgemaakt.

Apart zetten van de rest lijkt mij ook een goed idee.
 
Gelet op de foto ben ik het wel eens met Rich.
 
Ja waterbuikzucht is niet te helpen alleen zouden de schubben uit moeten staan en eet blijkbaar ook nog.

In vorig topic over die vissen met genezen waterbuikzucht was het toch ws. wormen. Waren ook zo dik, weet je nooit zeker als je geen afstrijkje maak. bacterieen en wormen kunnen van alles van binnen in de vis aantasten zodat hij alsnog het loodje legt. Dikke vis kan ook vol met wormen zitten. Altijd een gok zonder microscoop en dan nog kun je niet alles zien.

De vinrot van de andere vis geeft toch indicatie dat er wat niet pluis is in het aquarium. Vinrot duid toch echt op een bacterieel probleem in het aquarium.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb net baktopur toegevoegd. Ik ben ook bang dat het voor de zwarte tetra te laat is. Misschien het meest humane om heb uit zijn/haar 'lijden' te verlossen wanneer ik morgen geen verbetering zie.

De vis gedraagt zich verder niet anders. Zwemt rond, wat moeizamer dan zijn soortgenoot lijkt het, maar niet verontrustend. Geen idee hoe de ontlasting is, eetlust is inderdaad normaal. Mocht ik nou zien dat de vis echt in een hoekje zat, en niet meer at. Had ik er al wat aan gedaan. Maar de vis lijkt, buiten zijn uiterlijk, niet heel ziek te zijn.
 
Ja dat zij altijd lastige dingen Garcia en moeilijk om een besluit over te nemen. Je houdt toch vaak hoop natuurlijk op herstel.
 
De vis gedraagt zich verder niet anders. Zwemt rond, wat moeizamer dan zijn soortgenoot lijkt het, maar niet verontrustend. Geen idee hoe de ontlasting is, eetlust is inderdaad normaal. Mocht ik nou zien dat de vis echt in een hoekje zat, en niet meer at. Had ik er al wat aan gedaan. Maar de vis lijkt, buiten zijn uiterlijk, niet heel ziek te zijn.

De overlevingsdrang bij dieren is dermate groot dat ze nooit zullen laten zien als ze zich uiterst onprettig voelen want dat betekend zwakte, en dan ben je in de dierenwereld ten dode opgeschreven (eten of gegeten worden) (hier is uitgebreid onderzoek naar gedaan) dus dat de vis gewoon meezwemt en mee-eet en dergelijke, zegt helemaal niks over zijn gesteldheid.
 
Terug
Bovenaan