Heeft iemand praktijkervaring met deze filterwatten?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,907
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb JBL Symec micro in het filter maar heeft iemand praktijkervaring met dit product van Sera?

 
Die ken ik niet Andre maar gebruikte zelf filterwatten of fleece en dat is veel goedkoper.
 
Ik gebruikte altijd gewoon merkloze watten bij de aquariumboer.
Zo'n lang stuk waar je een stuk af moet scheuren.
Ik heb nooit gemerkt dat dat niet voldeed.

Maar deze zien er (op de foto) ook prima uit.
Zijn er eigenlijk wel slechte?
 
Ik vind filterwatten echt totaal geen succes. Die dingen verstoppen zo snel,
Heb wel een tip voor je, gooi het niet weg, maar leg ze terug in je aquarium 😄 de garnalen zullen je dankbaar zijn. Na een weekje kan je ze omwisselen. Dan is die in het aquarium schoon en die in het filter vies, omwisselen en dan opnieuw 😄 niets wat dan nog verloren gaat aan voedsel een stuff. Geeft wel een troep aan organisch materiaal op je bodem maarja ik geef er zelf weinig om. De bacteriën moeten ook wat tedoen hebben.

De beste en snelste oplossing voor zweef vuil is water wisselen, schoon water er in en vies water er uit dan komt het vuil vanzelf mee.

Of je kan het water een uurtje door een zeefje heen laten stromen daar kan je de grote stukken ook mee weg krijgen,
Hang een schepnetje voor je uitstroom precies op de plek waar al het vuil mee blaast die centrifuge door. Na een paar uurtjes heeft het netje ook al heel veel opgevangen.

Ik heb zelf dit gehaald voor me 300l, via wish. Die 2 fijnere sponsen gaan geheid verstopt raken. Maar als het water hier door heen geweest is kan ik me niet voorstellen dat er nog een vuiltje aan het water hangt (zie fotos)

Met filterwatten heb je het water de komende dagen nog niet zuiver denk ik. Tegen die tijd zijn de watten verstopt en is je uitstroom aanzienlijk vertraagd. Wat jij door je bak hebt stromen zou in mijn mening met een spons zelfs moeten verdwijnen. Ik denk zelfs dat filterwatten je het alleen maar erger gaan maken.
 

Bijlagen

  • IMG_20230603_115444.jpg
    IMG_20230603_115444.jpg
    90.6 KB · Weergaven: 41
  • IMG_20230603_115431.jpg
    IMG_20230603_115431.jpg
    45.2 KB · Weergaven: 44
Hier woelen de Sluiers soms ook in de bodem wat troep geeft en een kleine Aquaflow 100 met filterwatten erin houdt de bak mooi helder en zuigt de troep zo weg.
 
en dat wil Andre nou juist niet…die wil een kraakheldere bak (in mijn ogen bijna een utopie)
Albert, er is in mijn ogen verschil in een (bijna) kraakheldere bak en vuildeeltjes die blijven rondtollen in de waterkolom. ;)
 
en dat wil Andre nou juist niet…die wil een kraakheldere bak (in mijn ogen bijna een utopie)
Daar heb je die geweldige deathspots voor uit gevonden 😂 ik blijf er bij dat de oorzaak van de vuil aangepakt moet worden.

Denk dat die utopie wel mee valt iedereen heeft een droom natuurlijk die hij of zij na streeft maar een beetje helder water mag wel gewenst worden lijkt me 😄 bij mij is het gewoon groen en mn spons is 1 en al smurrie. Maar van die grote stukken zie ik bij mij niet ronddwarrelen.
Het komt niet vanzelf uit de lucht vallen.

Of het filter is net schoon gemaakt, of de uitstroom is veranderd waardoor alles het water door ging. Of er is in eens heel veel gevoerd. Misschien zijn er planten dood gegaan. Die dingen gebeuren natuurlijk.

Moet wel na een paar dagen weg zijn getrokken. Vooral met zn snelle stroming dan is er ook een snelle instroom
 
Net als filterwatten gaat dat inelkaar inderdaad maar goed ik heb ze ook weleens uitgespoeld en dan vervuilt het iets sneller.
 
En plakken ze meer zweefvuil etc filterwatten hergebruiken daar is niets mis mee.
 
Ik denk dat de dikte en dichtheid niet zoveel uitmaakt voor het zweefvuil.
 
Ik heb die Sera crystal clear watten in mijn Sera filter. Ze zijn niet eeuwig bruikbaar, want mijn water werd op den duur wel weer vuil met allerlei rondzwevende deeltjes. Of ze beter werken dan andere filterwatten weet ik niet.
 
Moet je dat filterfleece van de rol nog uitspoelen voor gebruik?
Zeggen ze altijd wel bij filterwatten maar dat doe ik eigenlijk nooit🤔
 
Komt niks af.
Enige wat ik mij kan voorstellen is dat je daardoor het lucht eruit haalt.
Bij mij in de bioloog maakt dat geen verschil
 
Moet je dat filterfleece van de rol nog uitspoelen voor gebruik?
Zeggen ze altijd wel bij filterwatten maar dat doe ik eigenlijk nooit🤔
Ik doet dat niet bij zoet maar wel als ik stukjes gebruik in de zeewaterbak want er zitten wel stoffen in watten waarop de afschuimer heftig kan reageren.
 
Ik doet dat niet bij zoet maar wel als ik stukjes gebruik in de zeewaterbak want er zitten wel stoffen in watten waarop de afschuimer heftig kan reageren.
Daarom vroeg ik het ook want mijn afschuimer ging daardoor ook altijd over zijn nek.
Maar merk bij zoetwater in elk geval niks maar weet ook niet wat er dan in die watten zit.
Maar denk dat ik zo’n rol eens ga proberen dat lijkt me wel handiger dan watten👌🏼
 
Ja en een grote rol is voordeliger. Toen ik het voor het eerst gebruikte was in de zeewaterbak om wat vuil op te nemen (bij de opstart). Nou dat heb ik geweten want de afschuimer sloeg inderdaad volkomen op hol.
Later hoorde ik van ik dacht Lauwrensz dat je de filterwatten eerst moet spoelen. Tja, wist ik veel:DD
 
Ik heb die Sera crystal clear watten in mijn Sera filter. Ze zijn niet eeuwig bruikbaar, want mijn water werd op den duur wel weer vuil met allerlei rondzwevende deeltjes. Of ze beter werken dan andere filterwatten weet ik niet.
@Stijn S Bedankt! Dit is informatie waar ik benieuwd naar was.
 

Terug
Bovenaan