Heeft mijn Betta pop-eye?


Eevee

Member
Lid geworden
14 november 2022
Berichten
9
Leeftijd
34
Bijgevoegd een paar (helaas beetje wazige foto's) van mijn Betta. Ik zag net zijn oog en het viel mij op dat deze wat dikker leek. Het andere oog is gewoon normaal.

Waterwaarden toevallig gisteren nog gemeten, allemaal goed (gemeten met Colombo druppel testkit). Hij zit in een fluval flex van 57l. Hij eet ook het liefst zijn voeding van de bodem, wat zwart grint is, dus een beschadiging lijkt me niet zo gek 🤦‍♀️.

Vraag is dit pop-eye? Kunnnen Betta ook tegen een zoutbad? Mag dit gedaan worden ook als je niet zeker bent of de vis het heeft?
 

Bijlagen

  • IMG_20230605_134110.jpg
    IMG_20230605_134110.jpg
    48.3 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20230605_134131.jpg
    IMG_20230605_134131.jpg
    46 KB · Weergaven: 63

Dit is in elk geval wat info over een eventuele behandeling.
 
Kan ik de vis schade toebrengen als ik hem in een badje doe van 8l met daarin 2 opgeloste eetlepels zout voor ongeveer 10 minuten? Ik wil niet onnodig stress geven, of hem verzwakken als er toch niks aan de hand blijkt te zijn.

Dit is een foto van hem iets dichterbij. Denk niet dat het me beter lukt.

IMG_20230605_163305.jpg
 
Ik vind het zelf nog wel mee vallen, er lijkt weinig verschil in grootte te zitten maar ik weet er weinig vanaf.

Je zou als optie even kunnen wachten dan word vanzelf meer duidelijk wat speelt
 
Ik vind het zelf nog wel mee vallen, er lijkt weinig verschil in grootte te zitten maar ik weet er weinig vanaf.

Je zou als optie even kunnen wachten dan word vanzelf meer duidelijk wat speelt
Op de eerste foto in de startpost lijkt ie wel meer uit te staan maar echt heel duidelijk is het niet.
 
Een zoutbad met zo'n hoge concentratie tafelzout is voor zover mij bekend niet gebruikelijk bij betta's.
Maar belangrijker vind ik de vraag wat je er mee denkt op te lossen. Baat het niet, schaadt het niet, is lang niet altijd van toepassing bij de behandeling van een vis.

Het is goed om eerst een idee te krijgen waar het probleem vandaan komt, en dan een manier van behandelen kiezen.

Ik link hierna een pagina (Engelstalig, sorry) waar deze aandoening bij betta's besproken wordt, en ook de mogelijke oorzaken en eventuele behandelingen.

Als mogelijke behandeling wordt genoemd zout in het aquariumwater, maar dat is een veel lagere concentratie.
Er wordt ook gesproken over de mogelijkheid van een zoutbad van 10 minuten, maar dan hebben ze het over epsom salt, wat iets anders is dan tafelzout.

Mijn advies is om eerst uit te zoeken waar het probleem vandaan komt.

Misschien heb je iets aan de link. Sterkte met je mooie betta.

 

Terug
Bovenaan