Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Wie weet wat ik het beste kan doen? Er was een sterftegeval gebeurd afgelopen weekend, 5 neontetras, alle 3 mijn platys en 4 van de 5 balloon Molly's zijn overleden. Wonder boven wonder heb ik 1 Molly en 2 tetras nog levend kunnen redden, en heb ze in een apart bakje gezet met ander water dan wat in het aquarium zat. Ik vermoed dat of de waterwaardes niet goed zijn, maar heb dit nog niet gemeten. Dit wil ik nu ook niet meten, aangezien ik niet weet of het nog betrouwbaar is doordat er een weekend lang vissen lagen te verrotten. Ik las dat een zoutbehandeling voor de vissen, kan zorgen dat eventuele schimmelinfecties weg gaan. Heeft zout toevoegen nut? En wat zijn de voor en nadelen? Wat zijn jullie ervaringen ermee??
 
Zeezout in een apart bakje doen 3% oplossing. Dus 30 gram per liter.
Kan wel eens helpen. Zeker het proberen waard nu je je vissen toch al in een apart bakje hebt.

Het zout toevoegen in je aquarium is niet raadzaam omdat veel planten daar niet tegen kunnen.
 
Ik zou wel de waterwaarden meten als dat kan van de bak want anders weet je niet of je daar nu problemen hebt met de nh3/4 of no2.
 
Voor molly's en zo goed als alle andere tandkarpers/eilevenbarenden is een zouttoevoeging van 3-6gr per liter water voordelig om hun osmotische balans makkelijker op peil te houden.
Deze soorten leven veelal in kustgebieden waar de zee invloed heeft op het zoete water.
Verder zorgt zout voor het prikkelen van de slijmlaag en zal er zo voor zorgen dat deze dikker wordt. (in grotere doseringen zal zout dan weer de slijmlaag afbranden)
Door de dikkere slijmlaag hebben schimmels en parasieten het moeilijker om tot de huid te komen.
Nu, bij neons en andere tetra's zou ik niet continu zout doseren, enkel eens een zoutbadje geven van enkele minuten als er effectief ook iets mis is.
 
Zeezout in een apart bakje doen 3% oplossing. Dus 30 gram per liter.
Kan wel eens helpen. Zeker het proberen waard nu je je vissen toch al in een apart bakje hebt.

Het zout toevoegen in je aquarium is niet raadzaam omdat veel planten daar niet tegen kunnen.
30gr per liter is quasi evenveel als zeewater.
Molly's zouden dat aan moeten kunnen maar voor de meeste andere vissen zal dit snel dodelijk zijn.
 
30gr per liter is quasi evenveel als zeewater.
Molly's zouden dat aan moeten kunnen maar voor de meeste andere vissen zal dit snel dodelijk zijn.
Zeewater zit rond de 35 gr. Brak water rond de 30gr.
Om de evt schimmels/ziektekiemen te doden is 30 gr per liter wel nodig.

Mollies is een ander verhaal. Deze houden hun hele leventje van een zouttoevoeging.
 
Nu heb je de vissen in een klein bakje gezet met water uit je aquarium. Dit is nu niet echt handig als je vermoed dat het water de dood doener is. Ik zou gewoon zoveel mogelijk water uit het aquarium halen en vers water op temperatuur erin en de vissen terug zetten. In een klein bakje water lopen de waardens veel sneller op dan in je aquarium. Minder stress ook voor de visjes. Zout voor neon tetra is geen optie. Die kunnen niet tegen zout. Vers water zullen ze wel weer opknappen. Na een dag gaan meten. Van filter afblijven. Niet gaan poetsen.

Je opperd zout ivm schimmel. Hebben ze last van schimmel? Foto vis met schimmel?

Edit; lees dat je visjes in ander water heb gezet. Dacht water uit aquarium.
 
Ik zou bovenal even uitzoeken wat er aan het handje is in je aquarium. Hoofdverdachte is ontspoorde/ontbrekende stikstofcyclus.

Foto van de bak? Hoe lang staat hij te draaien? Hoe onderhoud je het filter precies en welk filter is het?

Hoe zien je vissen eruit (bijzonderheden?) en hoe gedroegen de nog levende vissen zich voordat je ze apart ging zetten?

In sommige gevallen kan een (goed uitgevoerde) zoutbehandeling nut hebben, maar of dit "sommige gevallen" is, is zo niet te zeggen.

By the way, molly's permanent op zout hebben is prima, al gaat het die vissen niet zozeer om het zout alswel om het calcium en het magnesium in het water.

Edit: oh ik zie dat je ook witte stip in je bak had
/hebt. Dat verandert de zaak...
 
Laatst bewerkt:
Zie nu ook aan vorige berichten dat je al een tijdje bezig ben met zieke visjes. Beter in 1 topic houden zodat het overzichtelijk is en blijft. Zieke visjes komt ergens door en word dan vaak een samenloop van omstandigheden.

Het leed is nu al gebeurd dus zou trachten frisse en goede nieuwe start te maken. Water verversen zodat aquarium ontdaan word van medicatieresten en al wat meer. Waterwaardens meten zodat je zeker weet dat watertje goed is en dan vissen uitkiezen die je kunt bieden wat ze nodig hebben. Zonder zeker te zijn van watertje en biologisch evenwicht zul je telkens te maken krijgen met zieke visjes.

Mocht je onverhoops weer een ziekte treffen dan sticky ziekte omschrijving invullen met al de vragen en dan laten meekijken middels foto van zieke visje. Bij onraad altijd gaan verversen en eerst mee laten kijken wat er aan de hand kan zijn en gericht medicatie gebruiken. Nu witte stip, zwemblaas zaken en nu schimmel is niet zo eenvoudig. Voor al deze zaken heb je verschillende medicatie nodig wat een visje niet gaat trekken als zijnde kuur na kuur. Beter bij 1e onraad meteen goed handelen zodat je erger voor kom.

Kijk ook goed naar je nieuwe visjes voordat je aankoop. Moeten fris en fruitig zijn. Letten op oogjes, bek, staarten en vinnen. Zie je hier iets vreemds aan niet kopen. Ook niet de gezonde uit de bak waar je andere zie zwemmen met deze problemen.

Bedenk ook dat je de kikker en slakken die je apart heb gezet ziekte dragers kunnen zijn. Laat deze voorlopig nog even apart. Als je nieuwe visjes haal zijn deze even verzwakt door stress van transport etc. en zijn dan erg bevattelijk voor zaken die de slak mee kan brengen. Als alles na een tijdje gezond is kun je trachten over te zetten dan visjes sterk en gezond en kunnen dan zelf wat afweren wat slak of kikker eventueel mee neemt.

Succes en ik hoop dat je verder even gevrijwaard blijf van ellende want dat is geen leuke start :thumbs:
 
Terug
Bovenaan