Wat is er nieuw

heel veel babietjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter doejfa
  • Startdatum Startdatum
D

doejfa

Guest
Hallo,
ik zit een beetje met een etisch probleemje. Sinds maart heb ik een aquarium en mijn eerste lichting van 40 guppies is binnen een half jaar overleden waarschijnlijk aan ammoniak -en nitiretvergiftiging. En ik denk dat ik niet de enige beginneling ben die vissen op deze manier laat lijden. Een dierenarts in het middel van het land houdt 1 grote sluierstaart in een kleine vissenkom (sic!) en mijn buurvrouw houdt vissen in een nanobakje en weigert waterwaardes te meten omdat dat alleen maar zorgen geeft.
Ik wil goed voor mijn vissen zorgen en ik heb me een maand geleden laten overtuigen dat je niet alleen mannenplaty's of alleen mannenguppies moet houden, maar een menging zodat het natuurlijke gedrag zin beloop kan hebben.
Nou, de gevolgen van dat beloop heb ik nu. De hele bak zwemt vol met baby platys. Nu dacht ik dat mijn mollys het aantal wel zou decimeren, maar tot nu toe lijkt dat nergens op.
WAT NU? ik wil geen 50 -en wat er hierna nog volgt- platys naar de LFS brengen of via marktplaats aanbieden, omdat een groot deel van die platys dan ten prooi valt aan mensen en omstandigheden zoals ik hierboven beschreef.
Ik heb hier nog geen ervaring mee. Kan ik er vanuit gaan dat de meeste babies niet overleven in de bak? (van mijn wolk caca's is er maar 1 overgebleven). Ik heb behoefte aan wat geruststelling.

Ik kan je helaas niet geruststellen.

Als je er voor kiest om levendbarende vissen te gaan houden als platy's molly's en guppen dan krijg je vanzelf overbevolking.
Of je moet er grotere vissen bij hebben die ze opeten.

Guppen kweken enorm snel. Is haast niet te doen soms. Met het nu kan ik je ook niet meer helpen. De visjes zijn er nu. Meestal kan je ze wel naar de LFS terug brengen. Als je dat doet, breng ze dan allemaal. Kunnen zij ze verkopen en verdoenen ze eraan. Als ik jou was zou ik dan voor een vis soort gaan die wat minder makkelijk kweekt...

Levendbarenden zorgen nou eenmaal s el voor kleintjes, ik heb ze hier ook, maar hier zitten er maanvissen bij, geen schijn van kans voor de baby molly's, guppen zitten bij mij in een aparte bak met chinese danio's, ik moet zeggen dat de worpen niet zo veel zijn als die van de "standaard" gup maar dit is een wild variant die jaren is voortgezet in een vaas 🙁
Ik heb m'n bak op kamertemperatuur, nu zo rond de 19 graden, er worden nu geen enkele baby's geboren merk ik! Dus tempratuur lager helpt wel alleen kan dat natuurlijk niet bij iedereen...

Ik kan je helaas niet geruststellen.

Als je er voor kiest om levendbarende vissen te gaan houden als platy's molly's en guppen dan krijg je vanzelf overbevolking.
Of je moet er grotere vissen bij hebben die ze opeten.
Dan zou een andere mogelijkheid zijn om alleen vrouwtjes te houden. Die missen de mannen niet, geloof ik. Of een grotere vissoort erbij, maar daar ben ik nog onvoldoende in thuis.Maanvis kan in ieder geval niet (huidige bak te klein).Chinese danio's ken ik niet. Zal eens kijken of dat een optie is. Rouwtetra's is ook een keer geopperd.
Bedankt voor je antwoord. Hier kan ik wel mee verder.

Je kan wel alleen vrouwtjes houden maar die kunnen meerdere keren zwanger worden van 1 bevruchting... soms wel 5 keer. San moet je dus zeker weten dat dat vrouwtje nog nooit is bevrucht. anders krijg je weer baby's, meer mannen en dat werkt nog steeds niet 😀
Chinese danio's eten geen kleintjes, dat zij ik verkeeRd. of nouja, ze eten ze wel maar niet echt veel.
Dan kun je beter gaan voor rouwtetras, zie eten wel de kleintjes op 🙂

Je kan wel alleen vrouwtjes houden maar die kunnen meerdere keren zwanger worden van 1 bevruchting... soms wel 5 keer. San moet je dus zeker weten dat dat vrouwtje nog nooit is bevrucht. anders krijg je weer baby's, meer mannen en dat werkt nog steeds niet 😀
Chinese danio's eten geen kleintjes, dat zij ik verkeeRd. of nouja, ze eten ze wel maar niet echt veel.
Alleen vrouwtjes is een project van lange duur. Telkens de kindjes naar de LFS voordat ze door kunnen fokken. Na hoeveel weken is dat eigenlijk?

Alleen vrouwtjes is een project van lange duur. Telkens de kindjes naar de LFS voordat ze door kunnen fokken. Na hoeveel weken is dat eigenlijk?

Wanneer je duidelijk kan zien dat het een man is (Waneer het gonopodium is ontwikkeld) kunnen ze zich al voortplanten. Dit verschild per gup een beetje

Ik herken dat ethisch dilemma wel een beetje, bedenk wel dat levendbarenden nu eenmaal geprogrammeerd zijn om veel nakomelingen te geven. Wat je zeker wil voorkomen is overbevolking. De jongen zijn prima voer voor andere vissen hoe hard dat ook klinkt. Een andere optie waar ik voor heb gekozen om zo nu en dan een stop in de nakweek te krijgen is het volgende; De jongen in de bak houden met de vader. en de moeders weggeven. Ik begon met een 60 literbak met 2 otocinclus en 3 platy's. Na een tijdje zitten er zeg 40 jongen in je bak, moeders er uit is een geboortestop . Dan heb je een aantal maanden om de verschillende jongen per grootte weg te geven. Zijn de kleinste en laatsten groot hou je er weer 2 vrouwen en een man ( eventueel een nieuwe man , in verband met inteelt) en laat je weer wat jongen geboren worden.

zonder "rovers" erbij blijf je bezig met weggeven en wegbrengen.

ik heb nog is lopen zoeken, maar rouwtetra´s zijn toch de beste daarvoor in hun formaat. ik beschouw ze altijd als een soort dwerg piranha´s, ze zijn bij het voeren ook heel erg wild.
overigens zijn het verder wel leuke vissen hoor, heb ze zelf gehad en altijd veel plezier van gehad.
deze zijn natuurlijk in het zwart, maar er is ook de witte kweek variant.

als "rovers" erbij zetten geen optie voor je is / als je dat niet wilt dan blijft er weinig anders over denk ik.

Tycho26 zijn idee kan ook uiteraard, maar dan blijf je toch van tijd tot tijd weer met vissen slepen.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar heb het op een speciale manier opgelost 😛

Ik had van een gup 40 jongen, waarvan 30 het overleefden ...Mijn eerste gedachte was, wat doe ik met zoveel vissen ? Die 30 begonnen dan ook nog eens jongen te geven
Mijn plan was om ze in bij de ouders te laten zitten en ik dacht dat ze wel ten prooi zullen vielen aan mijn guppen, maar nee.. mijn 30 eigen kweek guppen worden nooit zo groot als die van de LFS 😛

Maar nu heb ik al mijn guppen (stuk of 60) in 2 grote postbakken gedaan met allemaal plantenresten van mijn 2 bakken

Naar mijn ervaring kun je ze dus gewoon op kamertemperatuur houden als je wil

Ze blijven wel kweken , als je in een van de postbakken kijkt, zie je guppen in alle kleuren en groottes

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar heb het op een speciale manier opgelost 😛

Ik had van een gup 40 jongen, waarvan 30 het overleefden ...Mijn eerste gedachte was, wat doe ik met zoveel vissen ? Die 30 begonnen dan ook nog eens jongen te geven
Mijn plan was om ze in bij de ouders te laten zitten en ik dacht dat ze wel ten prooi zullen vielen aan mijn guppen, maar nee.. mijn 30 eigen kweek guppen worden nooit zo groot als die van de LFS 😛

Maar nu heb ik al mijn guppen (stuk of 60) in 2 grote postbakken gedaan met allemaal plantenresten van mijn 2 bakken

Naar mijn ervaring kun je ze dus gewoon op kamertemperatuur houden als je wil

Ze blijven wel kweken , als je in een van de postbakken kijkt, zie je guppen in alle kleuren en groottes

Is het dan "opgelost" die bakken raken toch ook overbevolkt?.....

shhhhhh
problemen voor later

Op zich wat eierlevendbarende vrouwen betreffen als het om de opslag van zaadpakketjes gaat, het volgende: Het merendeel van dit soort vrouwelijke vissen (waar guppen ook onder vallen) kunnen het zelfs meer dan een jaar opslaan. Het kan zelfs leiden tot aan zo'n 7 keer zwanger raken. Dit is wat de ervaring leert na zo'n 44 jaar met deze aquariumhobby te hebben gestoeid. Het is ook niet correct gesteld dat door 1 bevruchting meerdere keren een zwangerschap wordt opgewekt. Correct zou zijn dat door 1 afzonderlijke paring meerdere zwangerschappen tot stand gebracht kan worden. Want een paring betekend nog geen bevruchting. Het vrouwtje in kwestie bepaald ook zelf of ze een opgeslagen zaadpakketje door laat gaan om tot een zwangerschap te komen.

Om de ratio man/vrouw in het nakomelingschap nog te kunnen beïnvloeden bij eierlevendbarende tandkapers, kan men nog met de temperatuur gaan spelen tijdens de gehele zwangerschapsduur. (dus niet op het laatst nog ff bijdraaien). Van dit foefje wordt door serieuze kwekers frequent gebruik van gemaakt. Het is geen 100% garantie doch een goede leidraad ervoor is het wel. Er zit wel verschil in deze handeling m.b.t. superfoetatieve en non-superfoetatieve eierlevendbarende tandkarpers en of je met echte levendbarenden tandkarpers van doen hebt zoals bijv. goodeïden of deze wijze zal gaan leiden tot meer mannen of vrouwen in het nageslacht..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan