Heel veel minislakjes

Z

Zanziee

Guest
Hallo daar,

in mijn aquarium heb ik 1 'grote' posthoornslak zitten. Prima, heb er geen last van. Maar nu zag ik sinds gisteren allemaal witte puntjes op het raam zitten, en ze bewegen. Minislakjes! Rond de 25 heb ik er zo al kunnen tellen..

Wat kan ik hier het beste aan doen / wat is de beste manier om dit te voorkomen? Ik kan er wel een slaketende slak inzetten, maar posthoornslakken kunnen best nuttig zijn las ik..

Een vis erin zetten die slakken eet vind ik weer te ver gaan.. Wat is het beste om dit tegen te gaan?
 
Als je er nu al 25 op je ruiten ziet dan zijn het er in het echt vele malen meer.

Wat je er het beste kan tegen doen is rottende planten resten zoveel mogelijk gelijk verwijderen en minder voeren.
 
Inderdaad zorgen dat er niet teveel voedselresten op de bodem blijven liggen.. matig voeren en bodem voldoende schoonzuigen.
Ik had bij de opstart van mijn aquarium ook een periode een plaag.. maar een paar maanden later (wel een paar keer een slakkenvalletje gebruikt) bleef de populatie slakken in balans.. vooral dus doordat ik matig ging voeren en wat meer ging letten op bodemonderhoud. Sindsdien geen plaag meer gehad.
Je kunt ze ook lokken met een stuk komkommer of zoiets.. maar zelf gebruikte ik een slakkenval ( deze ), omdat destijds de populatie wel wat te groot was geworden..
Succes.
 
torenslakje of puntslakje ?
Onderschat hun waarde voor in je aqua niet .

Aquariumslak[bewerken]WIKI
De slanke knobbelhoren wordt vaak in zoetwateraquaria gehouden. Het is een nuttige aquariumbewoner omdat de slak leeft van algen en dood organisch materiaal (detritus) en dus niet van de aquariumplanten eet. Ook visvoer wordt echter gegeten, net als visseneitjes en ook woelt de slanke knobbelhoren de bodem van het aquarium om. Overdag zijn ze ingegraven en 's nachts zijn ze actief. slanke knobbelhorens in aquaria zijn vrijwel allemaal vrouwelijk en planten zich ongeslachtelijk voort. De slakken zijn een goede indicator voor de waterkwaliteit. Als ze overdag actief zijn kan het zuurstofgehalte te laag of het nitrietgehalte te hoog zijn.
 
F7I79LuyD6FRWwABZ0K3ju9c1LVVbJ_b.jpeg
IMG_6927 by Zanziee, on Flickr

F7I79LuyD6FRWwABZ0K3ju9c1LVVbJ_b.jpeg
IMG_6938 by Zanziee, on Flickr

Dit is de grote slak. Ik dacht zelf een posthoornslak, maar correct me if i am wrong! Voer ��n keer per dag, klein beetje (gevarieerd voer).
Heb garnaaltjes in de bak, die houden grotendeels bodem schoon, gedeelte waar ik voer hevel ik wekelijks af met zo'n bodemzuiger (gelijk met water verversen).
Er liggen praktisch geen dode planten op de bodem..
 
Posthoorn inderdaad.. bij mij zitten ze ook, zijn mooie slakken en doen nuttig werk.
Als het er teveel worden soms een beetje uitdunnen.. met slakkenval of wat ook..
Verder zou ik me er niet druk om maken.
 
Ik vind slakjes op zich erg nuttig, maar je kan soms er te veel van hebben.
Als je een schijf kokommer aan een vorkje prikt en in je bak laat zakken, zit dat de volgende morgen vol met slakken.
Als het nog duister is buiten ,de komkommer voorzichtig verwijderen en dan heb je er al een stuk minder.
Ik doe dat verwijderen voor ik naar mijn werk ga, want later op de dag zijn ze van de komkommer af.
Eens in de zoveel tijd doe ik dat, zo hou je het bestand beperkt ;)
 
Dan ga ik er weinig aan doen. Laat de kleintjes gewoon groter worden en mochten het er nou echt teveel worden, dan ga ik ze er gewoon uitfilteren. Dat moet te doen zijn. Bedankt voor jullie tips / advies!
 
Terug
Bovenaan