Wat is er nieuw

Heel veel wortelgroei

Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Leeftijd
70
Allen,

Het valt me op dat de planten in de bak heel veel wortels hebben, niet alleen beneden op de bodem maar ook langs de hele steel door.
bijgevoegd enkele foto's. Zijn dit normale verschijnselen?
DSCN1029.JPG
DSCN1028.JPG
DSCN1030.JPG
DSCN1031.JPG

Dit is wel een vrij bekend verschijnsel, maar is feitelijk een signaal dat de plant iets mist, òf erg moeilijk aan een bepaalde voedingsstof kan komen.
Daarom maakt de plant extra 'wortels' aan om aktief opzoek te gaan om te proberen om deze voedingsstof toch te verkrijgen.

Het kan verder niet zoveel kwaad, het is meer of mensen zich hier visueel aan storen of niet.

Allen,

Het valt me op dat de planten in de bak heel veel wortels hebben, niet alleen beneden op de bodem maar ook langs de hele steel door.
bijgevoegd enkele foto's. Zijn dit normale verschijnselen?
Bekijk bijlage 297595Bekijk bijlage 297596 Bekijk bijlage 297597 Bekijk bijlage 297598

Nou ja, het is wel normaal dat ze dit doen maar dan wel alleen als ze in nood zijn. Ze maken zich namelijk klaar om een betere plek te zoeken. Dat lijkt raar hé? Maar het gaat hierom. Je planten willen bodemvoeding. De meeste planten die wij in onze bakken hebben zijn namelijk moerasplanten! Die halen hun voeding gedeeltelijk uit de waterkolom maar ook en vooral uit de bodem! Wanneer in de natuur dit soort planten geen bodemvoeding meer krijgen maken ze wortels aan hun steel. Je ziet dan ook dat op een gegeven moment ze zichzelf losmaken van de bodem, hun steel wordt aan de onderkant zwart en de plant drijft weg, hopelijk naar een betere plek waar ze zichzelf weer vastzet. Bij met name Ludwigia's zie je dit heel sterk. De natuur is erg mooi en kan veel, zo blijkt. Hoe dan ook; je moet je planten bodemvoeding geven. Kleibolletjes dus bij de wortels!

Edit: @Cornelius kan sneller typen....

Nou ja, het is wel normaal dat ze dit doen maar dan wel alleen als ze in nood zijn. Ze maken zich namelijk klaar om een betere plek te zoeken. Dat lijkt raar hé? Maar het gaat hierom. Je planten willen bodemvoeding. De meeste planten die wij in onze bakken hebben zijn namelijk moerasplanten! Die halen hun voeding gedeeltelijk uit de waterkolom maar ook en vooral uit de bodem! Wanneer in de natuur dit soort planten geen bodemvoeding meer krijgen maken ze wortels aan hun steel. Je ziet dan ook dat op een gegeven moment ze zichzelf losmaken van de bodem, hun steel wordt aan de onderkant zwart en de plant drijft weg, hopelijk naar een betere plek waar ze zichzelf weer vastzet. Bij met name Ludwigia's zie je dit heel sterk. De natuur is erg mooi en kan veel, zo blijkt. Hoe dan ook; je moet je planten bodemvoeding geven. Kleibolletjes dus bij de wortels!

Edit: @Cornelius kan sneller typen....

Kan je dat dan ook gebruiken als indicatie dat je bodemvoeding de meeste kracht kwijt is en vervangen moet worden? De groei van wortels bedoel ik.

Kan je dat dan ook gebruiken als indicatie dat je bodemvoeding de meeste kracht kwijt is en vervangen moet worden? De groei van wortels bedoel ik.

Ja, op zich kan dit natuurlijk, vaak zelfs, maar sommige planten hebben altijd wat wortelvorming aan de steel. Het is dus wel zaak om op te letten om welke planten het gaat. Een voorbeeld is de Alternanthera reineckii mini waar veelal wortelvorming gezien wordt. Ludwigia's doen het soms ook wanneer ze los zijn gewoeld. In mijn bak hebben de Corydorassen daar wel een handje van.

Ja, op zich kan dit natuurlijk, vaak zelfs, maar sommige planten hebben altijd wat wortelvorming aan de steel. Het is dus wel zaak om op te letten om welke planten het gaat. Een voorbeeld is de Alternanthera reineckii mini waar veelal wortelvorming gezien wordt. Ludwigia's doen het soms ook wanneer ze los zijn gewoeld. In mijn bak hebben de Corydorassen daar wel een handje van.

Ik bedoelde ook meer in de zin van wanneer ik een verandering zie. Het valt me naar aanleiding van dit topic pas op dat we nu geen wortels hebben aan het Belgisch groen bijvoorbeeld, terwijl we dat eerder wel hadden. Dus vandaar mijn vraag.

Ik bedoelde ook meer in de zin van wanneer ik een verandering zie. Het valt me naar aanleiding van dit topic pas op dat we nu geen wortels hebben aan het Belgisch groen bijvoorbeeld, terwijl we dat eerder wel hadden. Dus vandaar mijn vraag.

Ok, duidelijk. Maar misschien dan nog als toevoeging: Juist een Hygrophila polysperma is een plant die juist met minder bodemvoeding toekan. In de natuur groeit ze zelfs op een zanderige bodem. Kennelijk is bij deze plant de bodemvoeding minder belangrijk. En hoewel de tolerantie best groot is houdt ze van licht. Onder licht ontwikkeld ze echt prachtige grote "kronen".

OK, thnx, beetje vreemd, dit had ik niet verwacht in de bak na 5 maanden. Ik heb toen bij alle planten mestpastilles gestoken, ik had geen idee dat die zo vlug uitgewerkt zouden zijn.

Volgens mij werkt veel bodemvoeding voor de planten een maandje of 6. Dus dit zou ongeveer overeenkomen met de termijn dat je bak nu staat.

wortelgroei word door veel factoren beïnvloed. Wat je hier ziet is een duidelijk tekort aan voedingstoffen, planten maken dan een dicht wortelstelsel met veel zij/haar worteltjes om zoveel mogelijk oppervlakte te hebben waarlangs voedingstoffen kunnen worden opgenomen. Vooral tekort aan ijzer en/of fosfaat zijn daarvoor sterke triggers.

een uitgebreid wortelgestel van lange wortels is juist een teken dat een plant voldoende voeding heeft. een groot wortelstel is dus niet perse teken van voedseltekort, het is vooral van belang hoe het wortelgestel eruit ziet.

wat voedingscapsules of kleibolletjes is niet genoeg om planten langdurig te laten groeien. Bemesten lost het probleem wel op.

een uitgebreid wortelgestel van lange wortels is juist een teken dat een plant voldoende voeding heeft. een groot wortelstel is dus niet perse teken van voedseltekort, het is vooral van belang hoe het wortelgestel eruit ziet.

Waarom maakt de plant deze aan als er voldoende voeding is?

Om verder te kunnen groeien.

groeien is voor een plant enorm belangrijk, Hoe groter je bent hoe meer bloemen en dus zaden je voort kunt brengen, hoe groter je bent hoe kleiner de kans dat je door een andere plant wordt overschaduwd, hoe groter de kans dat tenminste een deel overleefd bij onheil.

Voor de groei heeft een plant water en voedingstoffen nodig. Een lang en uitgebreid wortelgestel dat een groot gebeid bestrijkt maakt de kans groter dat een plant in de toekomst ook voldoende voeding en water kan vinden. Als je als plant pas nieuwe wortels gaat maken als je tekorten hebt ben je te laat. Deze vrij dikke wortels kosten ook veel energie en voedingstoffen om te maken. Als een plant dus tekorten heeft is het veel effectiever om kliene fijne haarworteltjes te maken, die kosten minder om te maken en zijn beter geschikt om voeding op te nemen.

overigens zijn veel meer dingen dan de verschillende voedingstoffen belangrijk voor de groei van plantenwortels. de groeifase van een plant, samenstelling van licht, symbiotische bodemorganismen etc hebben ook hun invloed. en natuurlijk zijn er ook heel veel verschillen tussen verschillende soorten.

Voor aquariumplanten is de situatie toch net wat anders ook. er is geen tekort aan water en planten kunnen meer voedingstoffen direct via de groene delen opnemen. Helaas is er weinig onderzoek naar waterplanten omdat het commercieel niet relevant is. Opzichzelf is het voor waterplanten ook nuttig om wortels zoveel mogelijk in de bodem te hebben. Die zorgen ervoor dat een plant verankerd is, daar zijn symbiotische organismen, en toegang tot de voedingstoffen die niet goed oplosbaar zijn of aan bodemmateriaal gebonden.

Om verder te kunnen groeien.

groeien is voor een plant enorm belangrijk, Hoe groter je bent hoe meer bloemen en dus zaden je voort kunt brengen, hoe groter je bent hoe kleiner de kans dat je door een andere plant wordt overschaduwd, hoe groter de kans dat tenminste een deel overleefd bij onheil.

Voor de groei heeft een plant water en voedingstoffen nodig. Een lang en uitgebreid wortelgestel dat een groot gebeid bestrijkt maakt de kans groter dat een plant in de toekomst ook voldoende voeding en water kan vinden. Als je als plant pas nieuwe wortels gaat maken als je tekorten hebt ben je te laat. Deze vrij dikke wortels kosten ook veel energie en voedingstoffen om te maken. Als een plant dus tekorten heeft is het veel effectiever om kliene fijne haarworteltjes te maken, die kosten minder om te maken en zijn beter geschikt om voeding op te nemen.

overigens zijn veel meer dingen dan de verschillende voedingstoffen belangrijk voor de groei van plantenwortels. de groeifase van een plant, samenstelling van licht, symbiotische bodemorganismen etc hebben ook hun invloed. en natuurlijk zijn er ook heel veel verschillen tussen verschillende soorten.

Voor aquariumplanten is de situatie toch net wat anders ook. er is geen tekort aan water en planten kunnen meer voedingstoffen direct via de groene delen opnemen. Helaas is er weinig onderzoek naar waterplanten omdat het commercieel niet relevant is. Opzichzelf is het voor waterplanten ook nuttig om wortels zoveel mogelijk in de bodem te hebben. Die zorgen ervoor dat een plant verankerd is, daar zijn symbiotische organismen, en toegang tot de voedingstoffen die niet goed oplosbaar zijn of aan bodemmateriaal gebonden.

Men moet zich veel meer realiseren dat wij in onze bakken weinig waterplanten hebben. De meeste zijn moerasplanten. Maar ook daar zijn sterke verschillen in waar en op welke ondergrond ze groeien. Bij moerasplanten speelt waterlevel ook een heel verschillende rol. Sommigen krijgen in een droge tijd een stilstand en groeien weer uit een de tijd dat de plant weer onder water staat. Nu is er in onze bakken geen sprake van een droge tijd. Maar de plant blijft de reactie vertonen. Kijk, als voorbeeld maar eens naar een Aponogeton. Deze planten hebben een rusttijd, de natuurlijke droge periode, waarin er nauwelijks sprake is van bladgroei. Bij sommige soorten moet je zelfs de knol uit je bak halen en laten drogen. En ook wortelstelsels spelen, ook bij moerasplanten soms een heel verschillende rol, dat kan verankering zijn, met name daar waar sterkere stromingen een rol spelen maar ook voor voedselopname. Een Hygrophila polysperma is wel degelijk een moerasplant maar neemt veel minder voeding op via de wortels en veel meer uit de waterkolom. Ze groeit ook in de natuur vaak op een wat zanderige bodem. De wortels dienen hier dus veel meer als verankering en maar deels voor de bemesting. Dit in tegenstelling tot een Echinodorus grisebachii 'Bleherae'. Deze plant neemt wel het overgrote deel van haar voeding op via de wortels en nauwelijks door middel van de waterkolom. Haar wortels zullen er dus ook anders uitzien. Bij Crytocorynes weten we, ook een leuk voorbeeld, dat ze heel sterk op een wijziging in je bak reageren. Ze kunnen dan, zo lijkt het, volledig afsterven om daarna weer uit te groeien. Een reactie die heel natuurlijk is. Ook hier is sprake van een moerasplant die dus volledig droog kan komen te staan. De plant reageert hierop door haar bladeren te laten afsterven. Een wijziging dus waar ze op reageert. Zodra er weer water is groeit ze als vanouds. Er zijn natuurlijk ook veel moerasplanten die maar deels boven water komen. Ludwigia"s, Alternanthera's, bijvoorbeeld. Dat merk je want juist dat zijn planten die zich uitstekend emers laten opkweken.

Laatst bewerkt:
waarop baseer je dat echinodorus meer via de wortels voedt dan hygrophila?

waarop baseer je dat echinodorus meer via de wortels voedt dan hygrophila?
Nou, dat had ik er wel bij geschreven hierboven. In de natuur zie je dat de groeiplaatsen verschillen. De genoemde Hygrophilla doet het op voedselarme gronden daar waar de Echinodorus andere plekken zoekt. Maar ook in onze bakken is dit te constateren. Een Echinodorus grisebachii 'Bleherae' zal wegkwijnen zonder bodemvoeding, ze gaat dan plotseling kortere lichtgroene bladeren vormen. Ervaren aquariumhouders maken daar trouwens vaak gebruik van, middels selectieve bemesting, doordat de plant dan kleiner te houden is. Daar waar Belgisch groen het uitstekend volhoudt zelfs zonder bodemvoeding, ze redt zich met de bemesting uit de waterkolom, al zal ze het wat beter doen met iets bodemvoeding.

BG moet je vaak ook inkorten waardoor het amper wortels heeft voordat ze weer getopt worden. Ik had meestal stelen met amper wortels eraan dus dat laat ook wel zien dat ze veel voeding uit de waterkolom halen.

opzichzelf is het redelijk evident dat wortels die er niet zijn ook geen voedingstoffen opnemen.

maar het waterplant vs moerasplant is imo een papieren indeling die weinig zeggend is.
In de eerste plaats zijn er allerlei planten die zich helemaal niet in die categorieën in laten delen. en ten tweede zijn de verschillen binnen zo;n indeling veel groter dan de verschillen tussen de groepen.

het zelfde geld voor bodem vs waterkolom bemesting. Over het algemeen gooi ik de bodem en het water in hetzelfde aquarium. het idee dat je de twee los van elkaar kunt zien is aan mij niet besteed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan