Heldergroen water in aquarium

SaskiaP

Well-known member
Lid geworden
20 juli 2014
Berichten
992
Locatie
Nijmegen
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een maand een dubai 100 draaien (100X40X50), waarbij ik last had van zweefvuil. Ik had een Eheim 2213 draaien, daar staat nu nog een Eheim 2213 bij, omdat wat mij betreft de capaciteit niet groot genoeg leek te zijn. Het zweefvuil is nu compleet onder controle, en ik heb een prachtig heldere bak. Maar wel een heldere bak met groen water. Ik had al een topic geopend met de vraag over mijn filtercapaciteit, dat is het volgende: topic capaciteit eheim 2213

Het aquarium heeft met aftrek van grind e.d. denk ik ongeveer 150 liter.

Ik heb een redelijk volle plantenbak, het aantal bewoners valt mijns inziens wel mee:

2 waaierhandgarnalen (die overigens niet klagen, er wordt druk gewaaierd)
14 neon tetra's (4 volwassenen die ik nog had, 10 jongen)
2 vuurneons (een overblijfsel uit de oude bak, ze zwemmen overigens gezellig met de andere neons mee)
10 corydoras palateus (ben begonnen met 5, mevrouw legt vaak eitjes)

Een onbekend aantal ancistrus dolichopterus jongen (allemaal rond de cm, heb er bergen verkocht en inmiddels de voortplantende ouders ook verkocht)
Een onbekend aantal vuurgarnalen.

De waterwaarden zijn als volgt:

PH: 7,5
GH: 9
KH: 8
Ammonium/Ammoniak: 0
Nitraat: 10 mg
Nitriet: 0
PO4: 2 mg
FE: 0,25 mg

Ik voeg 2X in de week Easycarbo en Profito toe, de dosering van de gebruiksaanwijzing volgend.

Het licht staat 10 uur per dag aan, 2X39 watt, de standaardlampen die erin zitten. Omdat ik het wel erg licht vond heb ik een drijfplantje erbij in gezet, het vlotvarentje, maar deze is nog klein.

Ik weet niet wat ik nu het beste kan doen, en hoe ik deze waarden het beste kan interpreteren, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes,

SaskiaP
 
Ik heb dezelfde bak en had daar in het begin ook de 2213 op draaien. Dat was hier ook niet voldoende. Bleef veel vuil achter.
Ik heb de 2215 erbij gezet en was toen van de problemen af.
Voeg je 2x de aanbevolen dosis profito toe dan, of 2x de helft hiervan ??
Heb je ook veel (zon)licht van buiten in de bak??

Hier een bruikbare link:
http://www.aquascaping-blog.com/groen-water
 
jessicapilon zei:
Voeg je 2x de aanbevolen dosis profito toe dan, of 2x de helft hiervan ??
Heb je ook veel (zon)licht van buiten in de bak??

Hier een bruikbare link:
http://www.aquascaping-blog.com/groen-water

Ik voeg 1 keer de aanbevolen dosis toe, maar misschien moet ik meer toevoegen?
Ik had ook al uitgebreid gegoogled, maar overal waar ik zweefalg tegenkom, zie ik afbeeldingen die niet overeenkomen met mijn situatie. Ik heb geen troebel water, er is geen 'zwevend alg' zichtbaar.

Ik heb geen licht van buiten de bak, hij staat in de donkerste hoek van de kamer, dus daar kan het niet aan liggen.

Zoals je aan de waterwaarden kunt zien heb ik geen ammoniak-probleem en is ook mijn nitraat weer gezakt na de waarde van een paar dagen terug (van 25 naar 10mg)

Als ik in de CO2 tabel kijk kom ik tot de conclusie dat er te weinig CO2 inzit? Kan dit de oorzaak zijn?
 
Kun je misschien eens een duidelijke foto plaatsen dan van de bak??
Omdat je denkt dat het in jou bak anders is dan op de foto s die je ziet via Google.

Edit: hoevaak en hoeveel ververs je??
 
image-7.jpg


image-8.jpg


image-9.jpg


image-11.jpg


Ik hoop dat het hiermee iets duidelijker wordt. Het zijn iphone-foto's en enigszins overbelicht maar het groene water lijkt me duidelijk te zien, of niet?
 
Uv filter erin.

Goed doorfilteren ,dan.
 
@bertus: Maar een uv-lamp is toch juist tegen zweefalg/waterbloei? Daar heb ik dus geen last van, zover ik weet?

@John: Ik ververs normaalgesproken 1 x in de week 3-4 emmers van 12 liter. Aangezien ik de afgelopen tijd veel vissen verkocht heb (en dan steeds water meegeef) is het een aantal keer kleinere hoeveelheden geweest, dus 3x per week 1 of 2 emmers.

Ik heb gisteren 3 emmers ververst. Dit heeft weinig invloed gehad op de kleur moet ik zeggen.

Moet ik nog even geduld hebben tot de tweede Eheim 2213 goed is aangeslagen, of gaan het groen er niet vanzelf uit?
 
Ik denk dat Bertus wel eens gelijk kan hebben maar is je water niet zo groen als ik weleens in andere bakken heb gezien.
Je kan het ook wel krijgen volgens mij door veel plantenvoeding maar dat is bij jou niet echt aan de orde lijkt me en je ververst ook vrij veel.

Wat denk jij dan dat het is als het geen algbloei is??
 
@John: Ik heb wel een voedingsbodem, maar verder voeg ik niet overmatig bij volgens mij.

Zoals ik al verschillende keren heb aangegeven, mijn water is glashelder, dus alg lijkt me vreemd, aangezien het water daar troebel groen van zou worden. Ik weet niet meer zou goed wat het wel zou kunnen zijn. Zijn er planten die afgeven, kan het mijn (relatief nieuwe) hout zijn dat toch nog afgeeft?

Mijn watertemperatuur ligt tussen de 24-25,5 graad, met een hele lichte schommeling door het weer. Meestal 24,5 graden.

Mijn visjes lijken er niet om te malen, sterker nog, nu het iets donkerder is in de bak, zie ik juist de neons ook wat vaker vooraan in de bak zwemmen.

Volgens de tabel zit ik met CO2 te laag, misschien ga ik hier wat meer in doseren (Easycarbo), en dan even afwachten wat de invloed van de tweede Eheim 2213 pomp gaat zijn. Ik hoop dat ik een verandering zie binnen een week, anders zal ik de uv-lamp in overweging nemen. Heeft purigen ook een ontkleurende werking?

Bedankt voor het meedenken!
 
Hout kan maanden kleur afgeven. maar ja dat is bruinig en niet groen.
Als het water bruinig is dan is het denk ik door het hout.
Easy carbo is geen co2 maar geeft wel hetzelfde effect als co2 zeg maar.
 
Ik heb gisteren een grote waterwissel gedaan en gelijk ook weer 20 ancistrussen (jonkies, van 2-3 cm) uitgevangen die ik weer aan iemand anders mee kon geven. Ik zie het water geleidelijk weer een normale kleur krijgen, dus ik ben blij dat ik het 2e filter bijgeplaatst heb. Ik zal binnenkort eens wat mooie foto's posten, want ik begin wel aardig trots te worden op mijn bak!
 
@ Peter: Dank je wel, ik had het filmpje gemaakt om mijn ouders de waaierhandgarnaal te laten zien, vandaar dat ik die actief in beeld nam.
 
Ik ben gelukkig de groene kleur water vanzelf weer kwijtgeraakt. De bak heeft nog steeds wel een groene uitstraling, maar dat vind ik niet zo erg, dat komt ook door de volle plantenbak die het is geworden.
 
Terug
Bovenaan