hele maal nieuwe bak 460 liter


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo allemaal,
Ik ga helemaal opnieuw beginnen en ben op zoek naar een mooie samenstelling.
Ik heb een 160x55x60 (effectief rond de 460 liter bak)

temp van de bak rond de 25 / 26 graden ph rond de 6.

wat ik zowie zo wil een een bak met planten, ik heb cichliden gehad maar dat vond ik niets.
Discus is ook niet een vis voor mij te veel verzorging voor mij. Ja het zijn wel prachtige vissen

temp van de bak rond de 25 / 26 graden ph rond de 6.
om de planten goed te laten groeien en ze mooi te houden gaat er co2 in de bak

Ik ga wel een klein leger aan schoonmaak vissen in de bak doen.
paar borstelneus pleco's of andere L nummers die niet veel groter worden dan een 10 cm
siamerse algen eters om het alg in de perken te houden
pleco's een stuk of 3 a 4, een stuk of 5 a 8 algen eters
corydoeas (8) en kuhli loach (6) om de grond schoon te houden.
Ik zou het leuk vinden als mijn garnalen ook weer in de bak kunnen maar ik ben bang dat wanneer ik voor de 15 cm+ vissen ga dat ik snel mijn 1 a 2 cm garnalen kwijt ben ;-)

maar nu de show stoppers.
Maanvissen van een groep op 5 tot 8
een 20 tal karninaal tetra's

Ik heb nog zitten te denken aan diamant of dwerg gourami's zin er mooi uit maar zoek eigenlijk meer een midden vis.

Ik weet niet goed of ik de maanvissen misschien toch voor iets anders wil.
2 of 3 vissen die tussen de 15 en 20 cm blijven

Hoor graag jullie ideeen
Vriendelijke groeten
Marc
 
Ik heb zelf diamantregenboogvissen en vind dat ze leuk gedrag hebben en vreedzaam zijn tegenover andere vissen. Ze houden zich vooral op in het midden en worden ongeveer 6 cm. Ze eten wel de kleinere garnalensoorten.
 
Mooi formaat aquarium! Wat leuk dat je van nul af gaat beginnen!

Ik heb zelf maanvissen in ongeveer hetzelfde formaat aquarium. Werkelijk hele mooie vissen, maar ook, in mijn ervaring tenminste, niet de meest makkelijke vissen om te houden. Soms zijn ze ronduit onvriendelijk naar soortgenoten. Ik heb de maanvissen samen met boesemani regenboogvissen. Die vind ik zelf persoonlijk heel erg leuk, het zijn hele actieve leuke vissen, prachtig van kleur, en heel erg vriendelijk naar soortgenoten en andere vissen, maar ook mannetjes onderling zijn heel goed onder elkaar. Een leuke vis met fantastische kleuren die zo'n 15 cm kan worden in de loop der jaren. Wel een groepsvis. Ik heb er 6; 3 man, 3 vrouw. Ook erg aardig tegen de c. oblongus (siamese algeneter) die je ook wil nemen. Die siamese algeneters heb ik ook en worden ook redelijk groot (ook zo'n 15cm).
Ik heb er ook een L-nummer in die ontzettend goed is in doen wat L-nummers doen: veel afval produceren. In mijn bak zit een hele kolonie posthoornslakken die dat pleco-afval zeer effectief op ruimt. Dat is per ongeluk zo ontstaan, maar blijkt in mijn geval goed te werken.
Ik heb me ooit laten adviseren dat je maanvissen en gouramisoorten beter niet samen kunt houden. Of dit klopt, weet ik niet. En dat als je maanvissen wilt nemen samen met kardinaaltetra's (of in mijn geval danio kyathit), dat je de maanvissen pas op het allerlaatst moet introduceren, zodat ze de kleine visjes niet aan gaan zien voor voedsel.

Veel succes en vooral heel veel plezier met het samenstellen van je nieuwe aquarium!
 

Terug
Bovenaan