Wat is er nieuw

helemaal nieuw

• Onderwerp starter Onderwerp starter TdVries
  • Startdatum Startdatum
T

TdVries

Guest
Goedeavond allemaal,

Over een goed half jaar krijg ik eindelijk de sleutel van mijn eigen huis! Een mooi aquarium zal daar een mooie toevoeging aan zijn. De afgelopen dagen al flink aan het rondneuzen op internet naar aquarium.

Wat is nou een mooie maat om mee te beginnen? En wat zijn de betere winkels om een aquarium te kopen? ik woon in de buurt van Rotterdam!
Is het verstandig om marktplaats af te zoeken of is de kans op ene miskoop daar erg groot?

Zomaar wat vragen die in me op kwamen, hopelijk kunnen jullie me daarin goed adviseren zodat ik een goeie start kan maken!

Nogmaals, de tijd om voor te bereiden is erg lang! maar dat is misschien juist wel goed!

Welkom,op het forum.

Welkom! Ik zou zeggen, hoe groter hoe beter 😛 Sowieso zou ik niet kleiner gaan dan een aquarium van 60cm.

Wat heb je aan ruimte? 😉

Zou (mits je dus de ruimte hebt) wel gaan voor 80 cm of meer.. heb je wat meer te kiezen, loop je iets minder snel tegen de grenzen van je mogelijkheden op.
Zou het internet (waaronder dit forum) gebruiken voor het zelf bepalen wat een voor jouw geschikte maat is.
Zet even op een rijtje wat je dan allemaal nodig hebt en zoek dan een goeie deal, zelf koop ik bijna al mijn artikelen via webshops, anderen doen het weer anders 😉
Via Marktplaats kun je niet zelden goede artikelen kopen voor weinig.. ook aquaria, al zou ik dat zelf als beginner waarschijnlijk niet durven.
Een niet ervaren aquarium-beginner zal niet weten te bepalen of een tweedehandsbak ook echt goed is, of een miskoop.
Dan betaal ik liever iets meer voor nieuw, met fabrieksgarantie.
Wel zou ik niet schromen om marktplaats te gebruiken voor zoiets als een goeie filterpomp, zeker filterpompen van degelijke a-merken kunnen vaak een aantal generaties mee..

Edit: Welkom 😉

Ik ben een paar weken geleden met ��n van 60cm begonnen en heb al spijt 😛

Maar met deze zal ik de beginnersfouten maken en dan komt er vast een grotere.

Ik heb op MP alleen goede ervaringen, maar vraag voor de zekerheid of je de bak vol water mag zien.
Daarnaast vind men 60 cm vaak snel te klein dus ik zou bv met 80 cm beginnen en daar kun je ook direct iets meer mee.
Hou er rekening mee dat als je een Juwel bak koopt dat er alleen dure buizen in kunnen.
Bij bv de Ferplast passen er wel de goede en goedkope buizen van Philipos in namelijk.
Ik zou daarom zelf geen Juwel meer nemen, maar dat is erg persoonlijk dus.

Bedankt voor alle reacties!! Wat bedoel je met buizen jessie?😉

Ik bedoel daar de tl buizen mee hoor 😉.

Volgens mij kunnen in de jewel aquariums ook Philips TL buizen
de 840/830 namelijk.

Groeten,

Alex

Aqua162 zei:
Volgens mij kunnen in de jewel aquariums ook Philips TL buizen
de 840/830 namelijk.
Dat kan alleen als het de lichtkappen zijn voor T8 buizen.
Bij de nieuwe Rio bakken is het T5 en daar gebruik Juwel andere maten.

~ Ivo

TdVries zei:
En wat zijn de betere winkels om een aquarium te kopen? ik woon in de buurt van Rotterdam!
Waar in de buurt van Rotterdam? Dat kan nogal wat verschil maken 🙂

Net op het randje van Rotterdam en capelle aan den IJssel!😉

Dus in de oude modellen kan nog wel een Philips lamp?

Welkom.

80cm is een goede maat om te beginnen. Bij 60cm kan maar 5 tot 10% van alle soorten die men in de handel verkoopt. Bij 80cm zit je al op de helft en bij een meterbak al op 75%.

Tegenwoordig heb je ook bakken van 80-100cm met en hoogte van 50cm deze raad ik je ten zeerste aan. Zo kan je een goede laagverdeling maken (oppervlaktebewoners, middenbewoners, bodembewoners)

Ja, wat Ivo zegd klopt , dus alleen als het een T8 versie is ....

Gr,

Alex

TdVries zei:
Net op het randje van Rotterdam en capelle aan den IJssel!
Verduijn in Oud-Verlaat. Topzaakje 🙂

WilcoNL zei:
Ik ben een paar weken geleden met ��n van 60cm begonnen en heb al spijt 😛

Maar met deze zal ik de beginnersfouten maken en dan komt er vast een grotere.

Hier hetzelfde. Ik had graag een meter gehad ipv 60 cm

Groeten Leopard

Keuze voor het aquarium is gemaakt! Een bak van 120 om goed mee te beginnen! Volgende vraag die dan naar boven komt😉
Gaan we voor tropische vissen of voor een "koud" water aquarium!
wat zijn de voor / nadelen hiervan en aan welk vissenbestand moet ik denken bij een koude bak?

Koud of kamertemperatuur? Maakt ook nog verschil in vis keuze.

Kamertemperatuur!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan