Wat is er nieuw

Helena plaag

• Onderwerp starter Onderwerp starter oli4_97
  • Startdatum Startdatum
O

oli4_97

Guest
Hallo

Ik had vorig jaar een poelslakken plaag in mijn aqua60 dus toen had ik er 2 helenas bij gedaan. De poelslakken waren binnen een paar weken weg maar toen zat me hele bak onder de helenas. Nu een jaar later heb ik wel een beetje genoeg van de helenas dus probeer ik ze er al een paar weken uit te halen maar het zijn er simpel weg gewoon te veel. Elke plant zit onder de eitjes en met de hand stuk voor stuk er uit halen helpt ook niet omdat de meeste slakken ingegraven zitten.

Heeft iemand een idee hoe ik hier vanaf kan komen?

Alvast bedankt!

Ik zou, afhankelijk vd inrichting, je planten en vissen uit je bak halen als je er echt vanaf wilt. Je vissen even in een ander bak overbrengen en je planten schoonmaken onder de kraan en met je vingers langs de bladeren gaan om deze schoon te maken. Door met een grover netjes door de bodem te gaan haal je de slakken eruit, maar de bodem zal hier doorheen gaan. Als je de hele bodem gehad hebt kunnen de planten, eropvolgend de vizsen, weer terug zetten. De k er wel aan om je filter in de tussentijd aan te laten en ergens te laten lopen, anders gaan je bacteri�n dood en zul je weer opnieuw moeten indraaien.

edit: ik ben van een zandbodem uitgegaan, bij een grindbodem gaat dit wss niet lukken, al weet ik dit niet zeker; al een hele tijd geen grindbodem gehad

Mijn Kogelvisjes hebben al aardig huis gehouden in de bak 🙂

Handmatig verwijderen,met beleid en geduld.

Koop bij de gamma, een setje, grijper en magneet.
Met de grijper (60 cm) til je ze zo uit,net als op de kermis, huiskraantje.

Maar is het met Helena's zo dat een plaag 'veelal' te maken heeft met een 'teveel' aan voedingsresten in de bak? Zoals met veel andere slakkensoorten zeker wel het geval is..
Als dat het geval is dan val je van de ene plaag in de andere.
Ik ken deze slakken zelf trouwens niet..

Mijn poel, posthoorn en puntslakken kreeg ik in de tang toen ik mijn voeren en bodemonderhoud eens flink onder de loep nam. Sindsdien geen plaag meer gehad.

Voor zover ik weet kweken deze slakken alleen bij genoeg voer. Genoeg voer voor dez slakken zijn andere slakken. Zonder andere slakken, ofwel voedsel, dacht ik niet dat ze wouden kweken. Doen ze bij mij iig niet

Beter helemaal niet voeren dan? Ook geen komkommer,broccoli of wat?

Voer je de slakken ook niet.

Nee geen slakken voeren, tenzij je slakken wil. Ik heb de beste ervaring met het licht aandoen. Dan zitten mijn slakjes allemaal bovenin de bak en kan ik ze zo eruit vissen met een netje. Echt eraf komen lukt zo trouwens niet, je moet een slakken eter of een slakkenetende slak erin zetten. dan heb je meer resultaat waarschijnlijk.

Dirk,
Zover ik begrijp gaat het om een Helena plaag en dat is toch een slaketende slak 😉.

net als wat Bertus zegt, met een grijpertje eruit halen. hoef je er ook niet met je handen in. dit heeft bij mij ook gewerkt. er zitten alleen nog een paar in het bioloog maar die komen toch niet meer in het aquarium

en genoeg aquarium winkels willen ze hebben voor de verkoop

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan