Wat is er nieuw

Helialux lichtschema

woutDR

Well-known member
Lid geworden
7 november 2015
Berichten
1,120
Ik heb recent met standaard multilux vervangen door een helialux led lamp.
In de bak staan 2x echinodorus Bleheri, wat javamos, Rotala "colorata", sterrenkruid,

er zijn uiteraard de standaard schema,
maar ik vroeg me af hoe jullie het lichtschema zouden opbouwen voor deze planten?
heden "zonopkomst" van 9-12 u
12-20 u 100 % RGB W
20-22u30 zonsondergang

enkel nitraat /fosfaat volgens aquarium bemesting.nl
profito
geen CO2
 
Laatst bewerkt:
Dit is mijn lichtschema.
Ik heb blauw op maximaal 30% staan overdag 🙂 Blauw licht schijnt algen te kunnen veroorzaken. Blauw licht dringt ook veel dieper door in het water.

Rood 100% en groen 100% ter compensatie van het rood. Rood dringt het minst diep door in het water en (groene) planten nemen graag rood licht op. Het schijnt ervoor te zorgen dat ze ook wat in de breedte gaan groeien.

Het hangt van je soort planten af natuurlijk. Ik heb ook niet de meest veeleisende of "moeilijke" planten erin staan.

Wit staat op 75%, voor mijn bak is dit fel genoeg 🙂 (de planten die het niet redden hiermee, passen niet in mijn bak en verdwijnen dus ook weer 😅)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210408-101951.png
    Screenshot_20210408-101951.png
    121.1 KB · Weergaven: 127
Laatst bewerkt:
Dit is mijn lichtschema.
Ik heb blauw op maximaal 30% staat overdag 🙂
Rood 100% en groen 100% ter compensatie van het rood.

Het hangt van je soort planten af natuurlijk. Ik heb ook niet de meest veeleisende of "moeilijke" planten erin staan.
jij zet je wit ook niet op 100% overdag?
 
jij zet je wit ook niet op 100% overdag?
Nee, dat is veel te veel licht bij mij. Dan moet ik zoveel CO2 en voeding extra gaan toevoegen. En ik heb ook geen planten die zoveel licht vragen
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: oke, wel vreemd
      Terug
      Bovenaan