Helialux van Juwel. Welke kleuren?


IvoUP

Member
Lid geworden
16 juli 2023
Berichten
6
Leeftijd
45
Hallo allemaal.

Ik heb sinds een maand het helialux systeem als vervanging van de 2 led buizen. Mijn vraag is welke kleur moet ik hebben voor rode planten? Al mijn andere planten groeien als een gek maar de rode blijven achter. Wie heeft hier verstand van?

Alvast bedankt.
 
Bijna alle rode planten hebben een sterke verlichting nodig. Je moet dan denken aan 30- 40 lumen per liter of hoger. Bij deze sterke verlichting stijgt bij planten ook de vraag naar plantenvoeding en CO2.
Voor planten is een verlichting van ongeveer 5000 kelvin het meest geschikt.
 
Wat ik zo zie heeft deze set lampen 140 lumen per watt. Maar weet dus niet hoeveel per liter. Het aquarium waar het over gaat is 1.20 bij 50 bij 50 groot.

Ik geef ze Co2 en ze krijgen wekelijks plantenvoeding en ferro voeding.
 
Wat ik zo zie heeft deze set lampen 140 lumen per watt. Maar weet dus niet hoeveel per liter. Het aquarium waar het over gaat is 1.20 bij 50 bij 50 groot.

Ik geef ze Co2 en ze krijgen wekelijks plantenvoeding en ferro voeding.
Je aquarium heeft een bruto inhoud van 300 liter. Je hebt voor de meeste rode planten minstens 30 lumen per liter nodig. Voor jouw aquarium dus 9000-12000 lumen, of hoger.
Als je het aantal watts van je ledbalk vermenigvuldigd met 140 lumen, dan weet je hoeveel je ledbalk maximaal kan leveren. Omdat je aquarium vrij hoog is, zou ik de rode leds hoog instellen. Dit omdat je witte leds een hoge kelvinwaarde hebben, en dus minder rood bevat in het kleurenspectrum. Rood licht dringt wat moeilijker door tot op de bodem als je een hoog aquarium hebt.
Als je ledbalk niet kan leveren wat je planten nodig hebben, dan kan je overwegen om je plantenbestand aan te passen als de lichtmimnende planten niet goed willen groeien. Eerst maar eens afwachten hoe je planten aanslaan lijkt me.
 
Dank je wel voor je heldere uitleg. Zit alleen nog met 1 vraag welke kleur is belangrijker voor rode planten rood of blauw? Ik denk het te weten na je uitleg maar zou het graag onderbouwd zien. Ik denk dat rood belangrijker is jou bericht lezende.
 
Rood is belangrijk, je witte licht bevat al veel blauw licht door de hoge kelvinwaarde.
 
Oké dank je wel. Dus om het kort te houden rood is belangrijker dan het witte licht maar helemaal geen wit lijkt me ook niet goed dus toch wat wit erbij houden. Zo goed gezegd?
 
Je hebt het witte licht hard nodig om je planten voldoende lumen te geven. Aangezien je witte leds veel blauw in het kleurenspectrum leveren zou ik, als je aparte blauwe leds hebt en deze kan regelen, de blauwe leds niet of nauwelijks gebruiken voor de hoofdverlichting. Je kan de blauwe leds gebruiken voor bijvoorbeeld de zon opkomst of zon omdergang. De hoofdvelichting stel je in op het aantal lumen die je planten nodig hebben gedurende 8 uur per dag.
 
Ik zou je verwachting ook iets bijstellen. Helialux is geen premium verlichting met bijbehorende specs. Je gaat hier geen weelderige plantengroei mee bewerkstelligen mbt de ‘moeilijke’ planten wat rode planten over het algemeen zijn.
 
Je aquarium heeft een bruto inhoud van 300 liter. Je hebt voor de meeste rode planten minstens 30 lumen per liter nodig. Voor jouw aquarium dus 9000-12000 lumen, of hoger.
Als je het aantal watts van je ledbalk vermenigvuldigd met 140 lumen, dan weet je hoeveel je ledbalk maximaal kan leveren. Omdat je aquarium vrij hoog is, zou ik de rode leds hoog instellen. Dit omdat je witte leds een hoge kelvinwaarde hebben, en dus minder rood bevat in het kleurenspectrum. Rood licht dringt wat moeilijker door tot op de bodem als je een hoog aquarium hebt.
Als je ledbalk niet kan leveren wat je planten nodig hebben, dan kan je overwegen om je plantenbestand aan te passen als de lichtmimnende planten niet goed willen groeien. Eerst maar eens afwachten hoe je planten aanslaan lijkt me.
Voor rode planten is veelal, en dat is mijn ervaring, minimaal 45+ lumen per liter nodig.
IMG_20201003_154851.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oké dank je wel. Dus om het kort te houden rood is belangrijker dan het witte licht maar helemaal geen wit lijkt me ook niet goed dus toch wat wit erbij houden. Zo goed gezegd?
Rood is een belangrijk aandeel voor planten in z'n algemeenheid in het witlicht spectrum. Wanneer je wit licht breekt door het door een waterdruppel zie je kleuren, denk maar eens aan een regenboog. Of zoals je misschien wel eens gezien hebt tijdens natuurkunde les waarbij een witte lichtstraal gebroken werd door een prisma. (Plaatje 1) Anders gezegd; wit licht is een samenstelling van alle kleuren! Maar de hoeveelheid van elke kleur in dat witlicht kan verschillen. Wanneer je wat meer blauw in dat witte licht hebt en minder rood dat zie je dat licht als koel wit. Het lijkt ook helderder wit. Juwel met name maakt daar gebruik van door er in haar verlichting wat meer blauw te zetten zodat het wit wat feller lijkt. Een marketing truc dus. Nu is het alleen wel zo dat het rood in het wit belangrijker voor planten, want planten "zien" kleuren ander dan wij mensen, is dan blauw hoewel die kleur ook niet gemist kan worden. Om witwaardes en de kleuren in die waardes te kunnen beoordelen zijn er Kelvin waardes die de kleurtemperatuur aangeven. Je leest het goed; kleurtemperatuur maar daar zal ik nu even niet verder op ingaan. Hoe lager de Kelvinwaarde hoe meer rood erin zit. Bij meer blauw zie je een hoge Kelvin waarde. Voor een aquarium wordt een waarde van 5000 Kelvin als een goede waarde voor een plantenbak gezien. Het is ongeveer vergelijkbaar met middag licht. (Zie plaatje 2) Misschien wordt alles zo wat duidelijker?
naamloos.pngOmschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 

Terug
Bovenaan