2 vissen in 2 dagen verloren. met foto en video


N

Noa

Guest
Beste mensen,

Gisteren merkte ik ineens dat mijn Molly problemen had met recht op zwemmen, hij dreef onderste boven ( kop naar beneden en staart omhoog) en hij had moeite om zijn staart te bewegen, tevens begon de kleur in het staart gedeelte doffer te worden.
Na ongeveer 12 uur overleed mijn Molly.

Sinds gisteren vertoonde ook een van mijn guppen gedrag welk ik nog niet eerder had gezien bij hem. Het begon met constant op een plek blijven hangen net onder het oppervlak en zwemmen deed hij ook steeds langzamer, vervolgens merkte ik op dat hij kleur begon te verliezen bij zijn staart. Vandaag zag ik ineens dat ook de gup onderste boven ronddobberde in mijn aquarium en was de staart verder verkleurd en hing ook de gup onderste boven. Helaas is deze net ook overleden.

Ik heb een foto gemaakt van mijn overleden gup met de verkleurde staart of wat er van over is. Tevens heb ik ook een filmpje van 3 dagen geleden geplaatst waarbij de guppy te zien is hoe hij er normaal uitzag en dat hij gezond rondzwemt ( het is de gup die in het midden van het scherm zwemt tegen het glas aan)

Ik maak mij erg zorgen wat hiervan de oorzaak kan zijn geweest en of dit kan overslaan naar mijn andere mollys en guppen

Hopelijk kunnen jullie mij helpen
 

Bijlagen

  • IMG_20200528_040614.jpg
    IMG_20200528_040614.jpg
    60.1 KB · Weergaven: 91
  • IMG_20200528_040552.jpg
    IMG_20200528_040552.jpg
    48.8 KB · Weergaven: 84
  • VID_20200523_000419.mp4
    12.5 MB
Lijkt een vorm van vinrot, maar ben daar niet zeker van. Nog even afwachten wat anderen er van zeggen. Blijft altijd rot om vissen te verliezen ?.

Gr. Ed
 
Dit lijkt me ook vinrot. Zo snel mogelijk (be)handelen is het beste. Je kunt niet alles voorkomen maar op tijd er bij zijn is het halve werk. Anders komen er meer slachtoffers.

 
Was de staart van de vis op de foto al zo aangetast vlakvoor dat de vis dood is gegaan? Zo ja dan denk ik ook aan vinrot en zul je moeten behandelen.
 
Meet als eerste maar eens je ammoniak en nitriet waardes van het water maar eens, ik vermoed dat dit te maken heeft met new tank syndrome.

Even iets anders, die javavaren mag ook niet met de wortelstok in de grond staan want die zal net als je bij die anubias in het begin had gaan rotten. Heeft echter niets met de sterfte van de twee vissen te maken.
 
Laatst bewerkt:
De staart van de vis is in bijna 24 uur van normaal naar dit gegaan ! Ik heb zelf geen ervaring met vinrot maar vond het wel ubersnel gaan. ! met mijn overige vissen lijkt het tot nu toe nog goed te gaan maar ben uiteraard bang dat dit gaat versprijden.

@DanielHoogland Bedankt voor de tip mbt de javavaren, kan ik deze plant ook gewoon aan een stuk steen of hout vastmaken ? Mijn aquarium draait nu al 2 maanden en de waarde was na een maand prima hierop heb ik ook de vissen pas toegevoegd, net ook in de winkel geweest om te laten testen, hier bleek dat mijn nitriet waarde op 30 wat net iets te hoog was maar niet dermate dat het zulke schade zou veroorzaken. Alle andere waarden waren goed .
@jessicapilon Ja eer-gisteren zag de staart er nog normaal uit alleen de kleur werd wat minder en gisteren zag de staart er uit als op de foto, hierop heb ik hem apart gezet en na een paar uur van apart gezet te zijn is hij overleden.
@Friesian Ga meteen even kijken naar jouw link, ben ook bang dat het vinrot is maar hoop het niet, ! Ik zie dat er een aantal verschillende soorten worden opgenoemd, heb jij of iemand nog tips welk middel ik het best kan halen ?


Net in de viswinkel geweest en hier werd vermeld dat dit ook kan komen door teveel stress !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb hier wel eens gezien dat een ( bijna ) dode vis al werd aangevreten door andere vissen, waar de staart volgens mij toch een eerste doelwit is :(
 
kan ik deze plant ook gewoon aan een stuk steen of hout vastmaken ?
Jahoor dat werkt erg goed met java varen.

net ook in de winkel geweest om te laten testen, hier bleek dat mijn nitriet waarde op 30 wat net iets te hoog was maar niet dermate dat het zulke schade zou veroorzaken.
Ik hoop dat je hier nitraat bedoelde. Een nitraat van 30 is wel net te hoog maar vermoed ik inderdaad niet de oorzaak. Als het toch nitriet was dan is die echt veel te hoog en hadden al je vissen al dood geweest denk ik.
 
Nitraat 30 waarschijnlijk.
Nitriet groter dan 2 is einde oefening voor al je vissen.
 
ik heb hier wel eens gezien dat een ( bijna ) dode vis al werd aangevreten door andere vissen, waar de staart volgens mij toch een eerste doelwit is :(
Mijn appelslakken weten wel raad met half dode vissen.
Ze ruiken het gewoon.
 
Ja sorry bedoelde nitraat, mij werd verteld dat deze op 20 moet zitten en bij mij zat hij rond de 30.
 
Nou ja moeten?
Dat moeten is hier op het forum achterhaald.
Zolang het maar in balans is met fosfaat.
En beide niet extreem hoog zijn.
 
Zoals je vertelt het rotten en doffer worden i.c.m. snel beloop lijkt het mij ook vinrot, is namelijk bijna altijd bacterieel en dat zijn nou net de infecties die zich snel uit kunnen breiden. Stress kan inderdaad zoals voor alle ziekten de grondoorzaak zijn. Heb ook nog even m'n visziekte boekje erbij gepakt (SERA) die zegt dat gezonde vissen niet besmet raken omdat die over voldoende afweer beschikken. Klinkt ook wel logisch want de bacteriën die dit veroorzaken leven ook gewoon in het aquariumwater en zullen dus net als bij de mensen vaak als opportunistische infecties ontstaan. Is wel handig om achter de grondoorzaak te komen als er inderdaad meerdere vissen symptomen gaan vertonen. Vaak stress veroorzaakt door bijvoorbeeld verkeerde of snel veranderde waterwaardes, verwonding, psychische stress etc etc. Nog even over behandelen, nu eerst goed de komende tijd je andere vissen bestuderen en bij symptomen bij voorkeur indien je de mogelijkheid heb de vis apart zetten en behandelen met bijvoorbeeld Bactopur of een ander middel. Zo hoef je de andere vissen niet onnodig bloot te stellen aan de medicijnen evenals je waardevolle filterbacteriën (anders je filter loskoppelen/uithalen). Succes.

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan