Wat is er nieuw

[Help] Alkalisch-zacht water behandelen voor pauwogen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Oscartjes7
  • Startdatum Startdatum
O

Oscartjes7

Guest
Hallo iedereen.

Eerder had ik mij hier voorgesteld: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1922136

Bak is in overleg met een aquariumbouwer (zelf) versterkt met in totaal 6 strips (2 erbij boven en 4 op de bodemplaat). Foto's volgen nog, heb hier nog geen internet.

Ik wil uiteindelijk 4 pauwogen en 7 silver dollars houden. Het leek mij ook wat om te filteren over turf. Echter na de waterwaarden te hebben opgevraagd/gemeten lijkt dit mij geen goed idee. Dus graag jullie mening.

pH opgevraagd = pH gemeten = 8
GH opgevraagd = GH gemeten = 4
KH gemeten = 4

[Mijn verhaal, als ik het goed begrijp]
Het water hier is dus best alkalisch. De pH moet omlaag naar 6-6.5. Dit zou door turf prima te doen zijn. Ik heb zelf alleen ervaring met een Malawi biotoop en dat was >8 jaar terug. Als ik turf toepas zullen de GH en KH nog meer afnemen. Dit terwijl ik een GH van 8-12 nodig heb en KH van hoeveel? Door de lage GH en KH zitten er ook relatief weinig calcium en magnesium ionen in het water, waardoor er weinig uitwisseling zal plaatsvinden van de turf H+ ionen waardoor de pH weinig (niet genoeg?) omlaag zal gaan. Oesterschelpen zijn denk ik geen optie icm turf neem ik aan?

Ik heb een regenton van 225 liter die ik zal gebruiken om het water op de juiste waarden en temperatuur te krijgen, voor ik die de bak in pomp tijdens de wekelijkse waterwissel (netto inhoud totaal systeem geschat op 800 liter).

Kortom: begrijp ik het zo goed? Hoe zouden jullie dit oplossen? Welke KH waarde zou ik moeten aanhouden? Oesterschelpen zijn denk ik geen optie icm turf neem ik aan?

Ik ben benieuwd naar de reacties! 🙂
 
Marvin, vanwaar dat samenstel van KH, GH en pH dat je schetst?
en de waterwaarden die je opgeeft, is dat van je leidingwater?

Natuurlijke wateren waar het water zuur van samenstelling is, zijn doorgaans ��k zacht van samenstelling.
Het streven naar een lagere pH en een hogere GH (en KH?) lijkt een beetje op twee gedachten te hinken en zou zelfs intern tegenstrijdig kunnen worden genoemd.

Even een passage van cichlidae.com in hun entry over de Astronotus ocellatus:
"Water parameters in nature are variable, but are essentially low hardness ( < 5 dGH) with a pH in the 5.8-7.3 range, depending on the river concerned and the season (Bailey, 2003)."
 
Dat samenstel om te bevestigen of ik het proces in een aquarium een beetje begrijp. Ja de waarden die ik heb opgevraagd (online) en de waarden die ik zelf met een test set heb gemeten komen overeen.. Soort bevestiging.

<5 hardheid? De bronnen lopen nogal uiteen. Nu zit ik al op 4, als ik de pH Verlaag zit ik <4. Ik neem aan dat er voor de vissen en het ecologisch systeem wel wat calcium en magnesium nodig is?

Ja inderdaad tegenstrijdig. Daarom val ik dus jullie er mee lastig 🙂
 
Oscartjes7 zei:
<5 hardheid? De bronnen lopen nogal uiteen.
Dat zal zeker en dat zie je wel vaker, maar neem van ons aan: cichlidae.com is niet van een stelletje beunhazen 😉

Oscartjes7 zei:
Ik neem aan dat er voor de vissen en het ecologisch systeem wel wat calcium en magnesium nodig is?
In een Malawi biotoop past dat ja, maar als je het gaat hebben over zwartwater cq. zacht-zuur-waterbiotopen zitten daar geregeld nauwelijks enige opgeloste stoffen (dus ook geen calcium en magnesium) in het water. Sterker nog: hardheden zijn niet zelden nauwelijks meetbaar.


Als wij ons niet vergissen zijn Astronotus ocellatus doorgaans nakweek en gaat het sowieso al om een vrij sterke vis. Komt bij dat het (vanwege osmotische druk etc.) er toch sterk op lijkt dat zacht water in gevallen een stukje belangrijker is dan dat het water zuur is. En tot slot zijn toch vrij veel liefhebbers het erover eens dat je beter stabiele, misschien niet 100% ideale omstandigheden biedt, dan in het streven naar iets idealers er veel schommelingen gaan optreden.


Vanwege al het voorgaande zouden wij er eerst eens goed over nadenken en navragen �f aanpassingen �berhaupt noodzakelijk zijn om deze dieren goed te kunnen huisvesten. Met andere woorden: is jouw kraanwater niet gewoon heel aardig voor deze vissen?
Of je het antwoord op die vragen op dit forum gaat vinden is wel een beetje de vraag. Het aantal forumleden met vissen van dit formaat is wat beperkt. Uiteraard is het leuk als je op dit forum je ervaringen deelt (foto-album, hint ;-)) maar wellicht doe je er goed aan je informatie ook elders te zoeken (wellicht het forum van de Nederlandse Vereniging voor Cichliden).
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan