Wat is er nieuw

Help, aquarium lijkt niet gezond

KleineGup

New member
Lid geworden
14 augustus 2025
Leeftijd
34
Situatie:
Sinds 2 weken aquarium staan, een Juwel van 60x30x40 met ingebouwde filter (bioflow super). Ik heb het aquarium via Marktplaats, weet niet hoe lang hij daar ongebruikt heeft gestaan. Bij het opstarten heb ik de blauwe spons die er in zat uitgespoeld met water, de groene laten zitten en de grijze en witte spons vervangen.
Aquarium opgestart met bacteriën en aquasafe en 4 guppen erin gezet en 4 waterplanten. Na 5 dagen 6 neontetra's toegevoegd.
Sinds deze week zag ik een vrouwtjesgup met haar staart naar beneden hangen en vond haar erg mager. Volgende dag was ze foetsie (niet in filter, ik denk overleden en opgegeten). De 2 andere dames en herengup leken springlevend. Een ervan bleek zwanger en heeft 10 baby's gekregen die goed rondzwemmen. Ik heb afgelopen week 20% van het water verversen en opnieuw aquasafe toegevoegd.
Sinds een paar dagen ontstaat er ineens veel draadalg op mijn plant, lijkt hij af te sterven en tot mijn schrik hangen de 2 guppendames er nu ook zeer verloren bij. 1 hapt naar zuurstof en de ander laat zichzelf tegen de invoer van de filter hangen. Dit gaat helemaal niet goed. De neontetra's, baby's en mannetjesgup lijken vooralsnog helemaal okee.
Ik ben me er van bewust dat ik waarschijnlijk te hard van stapel ben gelopen en het aquarium beter had moeten indraaien. Wat kan ik op dit moment en op langere termijn doen om de omstandigheden te verbeteren? Het pijpje van de filteruitgang heb ik omhoog gedraaid om waterstroom aan het oppervlak te creëeren, maar het is moeilijk te zien hoe goed de waterstroom daaronder loopt.

Bijlagen

• 20250814_113328.jpg
    20250814_113328.jpg
    2 MB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je test strips/druppel tests voor ammoniak (nh3/4) en nitriet (No2)
Zo ja testen en als dit aanwezig is direct een flinke waterwissel van 75% doen.
Heb je geen testen doe dan ook maar direct een flinke 75% waterwissel.

Tijdlijn is me niet helemaal 100% duidelijk maar je zit denk ik in week 2 dat die draait?

Als de bak bij de vorige eigenaar droog stond dan is de bacteriecultuur om zeep geholpen. Je had de bak beter 4 wk rustig kunnen indraaien en dan pas bewoners toe kunnen voegen denk ik want nu heb je wellicht een nitrietpiek na 2 weken.
Ik zou de waterwaarden meten en bij nh3/4 of no2 flink verversen tot die 0 zijn en dagelijks monitoren.
De bodem is ook niet echt geschikt want die is erg grof en daar gaat voer en vuil tussen zitten.

Je bent nu in feite bezig met een 'fish in cycle', dat kan op zich prima, maar is wel meer werk en wat beter in de gaten houden.
Als je Nederlands kraanwater hebt, zou ik verder geen aquasafe gebruiken, beter een keertje extra ww.

Zit inderdaad in week 2.
Ik heb geen teststrips, wel net waterwissel van 75% gedaan en plant schoongemaakt.
Ik wil eigenlijk de bodem beter schoonmaken en heb een waterstofzuiger maar nu met de baby's is dat een beetje lastig. Wellicht kan ik het alsnog proberen met een panty eromheen oid.

Tja als je net in week 2 zit dan zou ik de bodem vervangen maar goed dat is mijn mening.

Naast het vervangen van de bodem zoals @jessicapilon aangeeft adviseer ik de komende 2 weken iedere dag een 50% water wissel, zie je dat je vissen het moeilijk hebben doe rustig een grotere wissel van 75 of zelfs 90%

En bestel een koffertje druppeltesten van colombo, kost je 50 euro en alles zit er in wat je nodig hebt.

Inderdaad, als het zo kort draait gewoon de vissen uitvangen in een teil oid eventueel een klein zuurstofpompje erbij zetten en dan de bak leeghalen, nieuwe, fijnere bodem erin. Planten nieuw plaatsen, let op: de glaswol om de wortels weghalen, eraf plukken of afspoelen onder de stromende kraan.
En vloeibare bemesting kopen, geen Easy carbo wat verkocht wordt als vloeibare co2.

Meer snelgroeiende (drijf)planten toevoegen helpt ook mee om de nitrietwaarde lager te houden.

Meer snelgroeiende (drijf)planten toevoegen helpt ook mee om de nitrietwaarde lager te houden.
Je bedoelt nitraat?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan