Wat is er nieuw

help beginnende aquarium.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MeganR
  • Startdatum Startdatum
M

MeganR

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben net nieuw op dit forum. Ik heb een paar dagen geleden een aquarium gekregen van mijn ouders voor mijn verjaardag. Ik heb al eerder een aquarium bijgehouden maar ik was toen veel jonger dus mijn ouders deden dat eigenlijk 🙂.

Nu staat hij al een paar dagen maar ik merk problemen in mijn bak. Mijn planten worden bruin. Ik weet niet waar dit aan ligt. Ligt het aan het feit dat het ander water is en ze in feiten moeten wennen. Ik heb het idee dat ze dood gaan. in de bodem zitten al voedingsmiddelen.
IMG_20170824_175204.jpg
IMG_20170824_175127.jpg


Ik zie ook aan sommige planten witte pluizige dotjes zitten. Ik vermoed op schimmel. Ik had van een bepaalde plant al de lelijke bladeren afgeknipt maar het zit er weer op.
IMG_20170824_174910.jpg
IMG_20170824_175321.jpg


Nog een probleem is het alg. Is het heel eg dat dit er zit? Ik vindt het nogal lelijk namelijk maar het eraf vegen helpt niet. op de bovenkant van het water drijft ook iets raar?
IMG_20170824_175027.jpg
IMG_20170824_175452.jpg


En heel toevallig zag ik dat witte wormpje achtig geval. Is dit een parasiet of echt een wormpje dat is mee gekomen met de plantjes en wat kan ik hier tegen aan doen?
IMG_20170824_175243.jpg


Ik heb mijn water alvast getest. Hiervan is de NO3- en de NO2- Goed, de GH waarde was goed, de pH waarde was goed en de CL2 waarde was goed. Het enigste wat echt niet goed is, is de kH waarde. Deze is veel te hoog.

Ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn beginnende aquarium en sorry voor het lange bericht.

Groetjes, Megan
 
Ik heb mijn water alvast getest. Hiervan is de NO3- en de NO2- Goed, de GH waarde was goed, de pH waarde was goed en de CL2 waarde was goed. Het enigste wat echt niet goed is, is de kH waarde. Deze is veel te hoog.
Hoi Megan,

Ik denk dat we je beter kunnen helpen als je de gemeten waarde doorgeeft.
Wat geef je aan planten voeding?
 
De waarde:
NO2 en 3 was 0,
gh water is 8,
kh waarde is 20,
pH waarde is 7.6
CL2 is 0

ik had het advies gekregen dat ik groeibollen in de grond moest doen voor de planten.
 
KH 20? Dat lijkt me sterk... waar meet je mee?
En algen na een paar dagen, dat is redelijk normaal.
 
Hoe lang is je verlichting aan?
de plant op de vierde foto is volgens mij geen aquariumplant.
de kaamlaag op het water is geen probleem, gebeurt wel vaker bij nieuwe aquaria.
 
Ik heb een teststrip van het merk Tetra gebruikt de 6 in 1 en de KH waarde kleurde donkerblauw wat op de verpakking voor 20d staat.
 
het water zet ik aan rond een uur of 11 in de ochtend tot een uur of 7 in de avonds. Is dit te lang?
 
Strips zijn niet zo betrouwbaar, daar kun je beter druppeltests voor gebruiken.
KH zo hoog zou betekenen dat er iets in je bak zit dat heel veel kalk af geeft, als ik het goed heb. Zo hoog is echt wel heel extreem...

Bedoel je het licht? Of de pomp?
 
ik bedoel mijn lamp, mijn pomp staat heel de dag aan. Ik heb wel een paar dagen geleden lavastenen toe gevoegd. kan het zijn dat deze kalk afgeven?
 
Ik zou beginnen met 6 uur verlichting en dan elke week een half uur erbij. Tenminste zo doe ik het.
Ik heb tl_verlichting en deze staat bij mij 10 uur aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal de verlichting gelijk veranderen. Is er trouwens een groot verschil tussen led en tl behuizing. Ik weet namelijk dat tl buizen eruit gaan en er meer vraag is naar led.
Is er tussen deze twee veel verschil in de verlichting tijden?

Welke druppeltest wordt er aangeraden?
 
Het ligt eraan welke TL en welke LED je gebruikt. TL is prima, werkt nog altijd prima. Ik heb LED gekozen omdat het qua kosten niet veel uitmaakte voor een nieuwe bak, heb je nu TL en geen reden om op LED over te stappen zou ik het niet doen.

Druppeltesten zijn er vele van, je zou de Colombo koffer kunnen nemen, die ga ik zelf ook op korte termijn aanschaffen, is voordelig en zit alles bij wat je nodig hebt.
 
ik bedoel mijn lamp, mijn pomp staat heel de dag aan. Ik heb wel een paar dagen geleden lavastenen toe gevoegd. kan het zijn dat deze kalk afgeven?
Zijn dat van die stenen die ze ook in de bbq gebruiken? Zelf ben ik nogal panisch van stenen. Dat komt omdat ik in een van mijn vijvers zomaar een mooi stuk steen uit Thailand had geplaatst. Binnen de kortste keren alg. Alle stenen die ik voor mijn opstart van de aquatlantis 80 nieuw heb aangeschaft heb ik daarom langdurig, minimaal 5 minuten, aan de kook gehouden in een oud pannetje. Daarna water weg doen en spoelen met koud kraanwater. Sommige stenen gaven bij de kook gewoon bruin water. Mijn leds staan nu aan van 13-23 uur (ruim 4 weken na opstart). Succes met de Colombo test (gebruik ik ook)
 
Meet ook
Ik heb een teststrip van het merk Tetra gebruikt de 6 in 1 en de KH waarde kleurde donkerblauw wat op de verpakking voor 20d staat.
wat water direct uit de kraan als vergelijking.
 
Je bakje draait net en er moet van alles nog goed op orde komen in je bak en planten moeten zich ook nog aanpassen en wennen in de nieuwe omgeving. Ik zou eerst alles even lekker de tijd geven hoor en me na enkele dagen niet al te druk gaan maken. Licht niet langer dan zo n 8 uurtjes aan en 4 weekjes geduld zou ik dus zeggen
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan