Help blauwoogjes gaan dood


V

Vera

Guest
Help ik heb vandaag blauwoogjes/lichtoogjes gekregen en ze hebben het de hele dag goed gedaan, waren actief en zwommen rond maar nu zijn er al 3 dood. De andere twee zwemt 1 van op de kop en de andere ligt op de bodem. Ze zijn gekocht samen met vuurtetra's en daar is niks mis mee. Ze zitten in een klein ingedraaid bakje met plantjes, verwarming en pomp.
 
Hoe groot is de bak en hoelang is deze ingedraaid?
 
  • Leuk
Waarderingen: Vera
40 cm. Hij is minstens 4 weken ingedraaid. Ik heb ze hier eerst in gedaan om te zien of ze het allemaal goed deden en daarna zouden ze verhuizen naar de grotere bak bij de rest in. er hebben eerder guppy's ingezeten en die hadden nergens last van.
 
Gisteren is nummer 4 ook nog doodgegaan. Nummer 5 doet het na een waterwissel gisteravond wat beter maar nog steeds niet heel goed. Hij zwemt raar gaat over de kop en zakt af en toe weer een beetje naar de bodem.
 
Heb wel eens gelezen dat blauwoogjes kwetsbare visjes zijn.
In mijn bak, waar destijds zefs slakken dood gingen bleven ze het goed doen. (Ondertussen doen gelukkig slakken het ook goed).
Misschien is toch de overschakeling te groot gebleken.
Een klein aquarium is moeilijker constant te houden dan een grote en, maar dat weten anderen beter dan ik, dacht ik dat de nitrietpiek juist rond de vier weken na de opstart ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vera
Je filter is nog niet opgewassen tegen een zwaardere belasting. Gevolg ammoniak/ammonia overschotten die niet verwerkt kunnen worden. Vooral vissen van het geslacht Aplocheilichthys zijn daar zeer gevoelig voor. Het vijfde visje gaat niet meer herstellen het is onherstelbaar beschadigd door blootstelling aan de afvalstoffen.
Volgende keer als je weer eens tuimelen waarneemt gelijk een grote waterwissel uitvoeren.
Blauwoogjes houden ook niet van een hoog nitraat gehalte dus is het verstandig om elke week de helft van het water te wisselen.

Sterkte en groetjes,
John.
 
Ik ben het met John eens en lid Fozzy heeft ze dacht ik ook in een 30 liter en dat gaat wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het met John een eens lid Fozzy heeft ze dacht ik ook in een 30 liter en dat gaat wel goed.
Ze blijven hier ook niet in. Ze zitten hier normaal 1 dag in zodat ik kan zien hoe ze het doen en daarna komen ze bij de rest in.
 
Heb je ondertussen al een grote waterwissel gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vera
Heb je ondertussen al een grote waterwissel gedaan.
Ja gisteren had ik al 25% water verwisseld en nu weer maar het heeft niet geholpen... de laatste lag net dood op de bodem. Als de vuurtetra's het morgen nog goed doen gaan ze in de grote bak.
 
Heb je ook van tevoren de waterwaarden nog gemeten voor de zekerheid?
 
  • Leuk
Waarderingen: Vera
Ja gisteren had ik al 25% water verwisseld en nu weer maar het heeft niet geholpen... de laatste lag net dood op de bodem. Als de vuurtetra's het morgen nog goed doen gaan ze in de grote bak.
Das jammer Vera hopelijk blijft de rest in leven en kunnen ze naar de grote bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vera
Ik begrijp dat als bepaalde ziekten verwacht of de vissen een lange gewenning wilt/moet geven dat je dat in een volledig en onderhouden quarantaine bak doet, maar waarom heb je ze niet gewoon gelijk geïntroduceerd in de grotere bak, dat geeft vaak minder stress omdat ze dan niet weer moeten worden gevangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vera
Ik begrijp dat als bepaalde ziekten verwacht of de vissen een lange gewenning wilt/moet geven dat je dat in een volledig en onderhouden quarantaine bak doet, maar waarom heb je ze niet gewoon gelijk geïntroduceerd in de grotere bak, dat geeft vaak minder stress omdat ze dan niet weer moeten worden gevangen.
Daar zat ik ook mee. Je geeft je vissen nu extra stress door ze voor zo'n korte periode in een andere bak te doen. Je kunt je vissen toch ook observeren bij de LFS. Als ze er daar gezond uitzien kun je ze meenemen en in een quarantainebak of je hoofdbak doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Vera
Ik begrijp dat als bepaalde ziekten verwacht of de vissen een lange gewenning wilt/moet geven dat je dat in een volledig en onderhouden quarantaine bak doet, maar waarom heb je ze niet gewoon gelijk geïntroduceerd in de grotere bak, dat geeft vaak minder stress omdat ze dan niet weer moeten worden gevangen.
Dat doe ik alleen als ik ze bij mijn vaste dierenwinkel koop omdat ik weet dat het daar goed zit hier had ik nog nooit vissen gekocht.
 
Dat doe ik alleen als ik ze bij mijn vaste dierenwinkel koop omdat ik weet dat het daar goed zit hier had ik nog nooit vissen gekocht.
Dan nog zal een dag geen verschil maken. Als je ze inderdaad wilt onderzoeken/bekijken zul je ze toch echt een aantal weken in quarantaine moeten doen wil je zeker weten dat ze ziektevrij zijn. Een dagje zal hierop niks uitmaken, zoals gezegd geef je de vissen hiermee alleen maar meer stress, hopelijk niet de reden dat ze gestorven zijn want dat zou zonde zijn voor je.
Daarnaast kun je goed kijken in de winkel in de bak, naar de vissen die je wilt kopen maar ook naar hoe de andere bakken enzo erbij staan. Als alles netjes verzorgt is en gezond oogt, er geen dode vissen ofzo ronddrijven en de algehele afdeling er netjes uit ziet zou ik me er niet zo'n zorgen om maken.

edit; ik begrijp waarom je het doet en vat dit niet als aanvallend op, is meer als tip voor de volgende keer
 
  • Leuk
Waarderingen: Vera
Het is handig om iets in huis te hebben om je water te kunnen testen en ik zou dan voor druppels gaan. Strips zijn erg onnauwkeurig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vera
Een watertest is wel noodzakelijk wanneer je zulke gevoelige vissen wilt houden. Zeker het NH2, NO2, NO3 en PH zijn dan belangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vera
Nou ik vind het verstandig van Vera dat ze de visjes apart heeft gezet. Als ze in de grote bak dood waren gegaan ga je toch twijfelen om de hele bak te behandelen. Voor de rest is het een mooi leermoment voor iedereen op het forum.
Blauwoogjes zijn echt niet de gemakkelijkste visjes.

Groetjes John.
 
Nou ik vind het verstandig van Vera dat ze de visjes apart heeft gezet. Als ze in de grote bak dood waren gegaan ga je toch twijfelen om de hele bak te behandelen. Voor de rest is het een mooi leermoment voor iedereen op het forum.
Blauwoogjes zijn echt niet de gemakkelijkste visjes.

Groetjes John.
Tenzij ze door stress dood zijn gegaan of iets anders door de kleien bak. Helaas kun je daar niet achter komen. Mochten ze idd dood zijn gegaan door de zwakte van de visjes is het een geluk bij een ongeluk
 

Terug
Bovenaan