Wat is er nieuw

Help! CO2 fles spuit leeg bij opendraaien ondanks magneetventiel werkt?!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Denise1403
  • Startdatum Startdatum
D

Denise1403

Guest
Hoi allemaal!
Ik bezig nu denk ik zo'n 6-8 maanden een JBL m503 CO2 systeem met automatische pH regelaar en warmte meter. Koste best een hoop geld, maar aangezien een CO2 systeem voor mij nieuw was leek mij dit handiger. Ik heb nu een probleempje en ik snap niet wat er mis gaat.. Ik hoop van jullie wat advies te horen 🙂

Zojuist heb ik mijn 500g fles laten vullen. Deze in de standaard gezet en het gehele ventiel met drukmeters etc erop gedraaid. Ik heb het draaiventiel om de druppels per minuut te regelen open gezet en via het automatische regelkastje de CO2 open gezet zodat het magneetventiel opengaat. Hierbij hoor je duidelijk een 'klik' bij het open en dicht zetten via het scherm. Dit heeft voor mij altijd gewerkt, maar nu zodra ik mijn CO2 fles ook maar een tikje opendraai spuit de CO2 er als het ware gewoon uit in mijn kamer. Het gaat nog wel door het gehele ventiel, maar hierop zit een zwart dopje waar het doorheen komt. Uiteindelijk is het gelukt om de inhoud door het systeem te laten lopen naar mijn aquarium zonder dat het uit de fles spuit, maar dit is niet optimaal. Ook zie ik bij beide drukmeters dat ze allebei op 0 staan, terwijl ze normaal altijd duidelijk omhoog gingen zodra ik het systeem inschakelde na de fles opnieuw gevuld te hebben..

Ik vraag mij of er misschien iets kapot is gegaan of iets in die richting, ookal heb ik er niks anders mee gedaan dan normaalgesproken. Het lijkt namelijk of dat zwarte bovenste dopje wel gewoon vast zit, maar 'lekt'.

Hopelijk hebben jullie tips, want ik zie de algjes alweer verschijnen haha!
 
Een paar fotos zouden helpen.
Duid ook aan waar het lekt aub.
 
Ik denk ook dat wat foto s kunnen helpen want met de gegeven info kan ik er nog weinig mee.
 
Klinkt alsof je burst disc stuk is. Dit hadden we vroeger nog wel eens op de oude co2 flessen bij paintball, maar een foto van het "zwarte dopje" en de rest zou meer info kunnen verschaffen.
 
Misschien ring tussen de fles en druktegelaar die er niet tussen zit door het afkoppelen en is er tussen uit gevallen?
Kapot ventiel in de drukregelaar...
scheur in een slang..

Kan zoveel zijn, je zou je oor op plekken moeten houden en dan de fles even iets opendraaien en waar je het hartste gesis hoort of zelf luchtstroom voelt daar zal je het moeten zoeken.
Dus net zoiets al oudewets een fietsband plakken zonder emmer water en het op gevoel en gehoor doen waar het lek zit.
 
Hoi allemaal!
Ik bezig nu denk ik zo'n 6-8 maanden een JBL m503 CO2 systeem met automatische pH regelaar en warmte meter. Koste best een hoop geld, maar aangezien een CO2 systeem voor mij nieuw was leek mij dit handiger. Ik heb nu een probleempje en ik snap niet wat er mis gaat.. Ik hoop van jullie wat advies te horen 🙂

Zojuist heb ik mijn 500g fles laten vullen. Deze in de standaard gezet en het gehele ventiel met drukmeters etc erop gedraaid. Ik heb het draaiventiel om de druppels per minuut te regelen open gezet en via het automatische regelkastje de CO2 open gezet zodat het magneetventiel opengaat. Hierbij hoor je duidelijk een 'klik' bij het open en dicht zetten via het scherm. Dit heeft voor mij altijd gewerkt, maar nu zodra ik mijn CO2 fles ook maar een tikje opendraai spuit de CO2 er als het ware gewoon uit in mijn kamer. Het gaat nog wel door het gehele ventiel, maar hierop zit een zwart dopje waar het doorheen komt. Uiteindelijk is het gelukt om de inhoud door het systeem te laten lopen naar mijn aquarium zonder dat het uit de fles spuit, maar dit is niet optimaal. Ook zie ik bij beide drukmeters dat ze allebei op 0 staan, terwijl ze normaal altijd duidelijk omhoog gingen zodra ik het systeem inschakelde na de fles opnieuw gevuld te hebben..

Ik vraag mij of er misschien iets kapot is gegaan of iets in die richting, ookal heb ik er niks anders mee gedaan dan normaalgesproken. Het lijkt namelijk of dat zwarte bovenste dopje wel gewoon vast zit, maar 'lekt'.

Hopelijk hebben jullie tips, want ik zie de algjes alweer verschijnen haha!

Er is dus sprake van lekkage en ik heb de indruk aan de hand van wat je schrijft dat je wel een idee hebt waar? Hoe dan ook met wat schuim van afwasmiddel is de plek wel precies te lokaliseren en op te lossen, lijkt me.
 
Hoi allemaal,
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb zojuist foto's gemaakt ter verduidelijking. Gek genoeg (denk ik) stond de rechter barr meter nu niet meer op 0, toen ik de CO2 toevoer aanzette liep hij wel weer terug naar 0.

Met het zwarte dopje bedoel ik het middelste/bovenste dopje, hier voel je heel duidelijk de lucht uitspuiten als het ware.

Ik heb ondertussen ook naar eventuele vervangingsonderdelen gezocht op de site van het merk. Hier vond ik niks wat te maken heeft met dit zwarte dopje.. Wel van die zwarte ringen die erin zitten om het te dichten. Wellicht is dat het probleem?

Hopelijk helpt dit met verduidelijken, en graag hoor ik wat tips! Een geheel nieuw ventiel kost namelijk behoorlijk prijzig zag ik al..

IMG_9218.JPG
IMG_9219 2.JPG
 
Lijkt wel een overdruk ventiel wat eruit geklapt is.
 
Heb je het regelventiel (voor de bellen) niet te ver open gedraaid? Want ik zie al 3 bar staan. Dat is best veel.
Normaal wordt met 1-2 bar gewerkt.

Het zwarte dopje is een overdruk ventiel.
 
JBL regulator, de M001-V2 staat standaard afgesteld op 1.5 bar. Ze schijnen nogal eens problemen te kunnen leveren bij 2-3 bar en dat daardoor de overdruk ventiel niet goed sluit.

Maar ik zie dat je het nog maar 6-8 maand in gebruik hebt, in dat geval kun je gewoon garantie claimen op de regulator bij de winkel waar je het gekocht hebt als je er verder niks mee gedaan hebt behalve aansluiten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan