Help crenicichla gaat dood


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,143
Locatie
Rotterdam
Mijn crenicichla sveni lag vandaag op de bodem op zijn rug. Hij ademt nog net. het ziet er niet goed uit. De waterwaardes zijn stabiel en de temperatuur is ook niet veranderd. Ik heb ook geen waterwissel gedaan in de afgelopen drie dagen dus denk niet dat het aan een temperatuur verschil lag. Alle andere vissen zijn in orde.
het enigste wat mij opvalt is dat er een paar schubben missen aan de bovenkant van zijn hoofd. Wat kan ik doen om hem weer optelappen?
 
Heb je een foto van hoe die erbij ligt?

Is het een springer? Kan de missende schubben verklaren
 
Heb je een foto van hoe die erbij ligt?

Is het een springer? Kan de missende schubben verklaren
geen springer. Hij is net dood gegaan
 
Wat is denken jullie de oorzaak? Het ziet er niet uit als een ziekte of iets anders. Ik heb hem al langer dan een jaar en denk ook niet dat hij door een andere vis zijn dood is ingejaagd. De enigste vis die hem zouden kunnen aanvallen zijn de bullheads, polypterus orni. en de afer mesvis. Nou is de afer bang voor de crenicichla dus dat lijkt mij niet het geval ook is zijn bek niet groot genoeg. De bullheads zijn naar mijn ervaring redelijk vredig en hebben hier ook niet de tanden voor. De polypterus zou het normaal niet kunnen maar een krokodillen rol zou ernstige schade toe kunnen brengen echter heb ik hem dit nog nooit zien doen. de wond ziet er niet ernstig genoeg uit om hem te vermoorden. Dus denk ook niet dat dat perse de doodsoorzaak was. Heeft iemand enig idee hoe oud deze vissen worden?

1-1.jpg


1-2.jpg


1-3.jpg


1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat jammer Nekko. Als hij gisteren al z'n schubben nog had lijkt het er naar mijn mening toch op dat hij aangevallen is of vast gezeten heeft of zoiets.
 
Wat jammer van zo'n prachtige vis.
 
ja... het overlijden van zon vis vind ik altijd veel erger dan een hond

Ik had hem denk ik nu bijna 2 jaar. Prachtig beest, beetje agressief maar super karakter..
 
Wat sneu voor de mooie vis en voor jou. Hij ziet er verder zover ik het kan beoordelen mooi uit. Geen rare dingen te zien. Mooie vinnetjes, staart, oogjes. Ik weet niet hoe het zit met voort planting van dit soort maar wellicht omdat het wat warmer word dat het paai tijd is of hoe je dit bij jouw soort noem? Misschien door dit gedrag stress en de dood in gejaagd? Bij mijn sluiers is het ook feest nu het wat warmer word.
 
Ik vind dit een typische beschadiging van een meervalbeet, dus denk toch dat je bullheads de schuldige is
 
Laat je bak eens zien? Nekko?
 
Ik vind dit een typische beschadiging van een meervalbeet, dus denk toch dat je bullheads de schuldige is
als de bullheads de oorzaak waren was dit niet de vis die dood was. Ik heb veel kleinere vissen in mijn bak zitten. Die ze veel makkelijker kunnen opeten.
Laat je bak eens zien? Nekko?
maak zo wel een foto'tje . je kan ook kijken onder mijn topic
 
Zoals ik je al eens eerder heb gezegd zijn meervallen gulzigaards en pakken ze ook prooien die te groot zijn voor ze, en kleiner is niet altijd makkelijker om te vangen
 


mooie vissen.
 
De doodsoorzaak die mij het meest logisch lijkt is het volgende: De vis is gebeten / aangevallen is hierdoor uit de bak gesprongen maar met zijn hoofd tegen het glas aan gekomen en is hierdoor dood gegaan.
 

Terug
Bovenaan