Wat is er nieuw

help discus hangt op de kop

• Onderwerp starter Onderwerp starter xxxprairyxxx
  • Startdatum Startdatum
X

xxxprairyxxx

Guest
hallo

ik heb nu al 2 jaar mijn discus vis en sinds vanmorgen hangt deze opzekop. vanmorgen hoorde ik een paar klappen in mijn aquarium en ben meteen toen gaan kijken. mijn discus vis knalde overal tegen aan en was in paniek omdat die dus niet meer recht kon zwemmen.

ik ben meteen een deel van mijn water gaan verversen en stapsgewijs erbij gaan doen.
want ik had wat gelezen over zwemblaas problemen. als ze hun evenwicht kwijt zijn dat dit kan helpen?
daarna snel naar dierenwinkel gereden om sera baktapur direct te halen en daar meerdere tabletten van in mijn aquarium gedaan.
mijn water waardes zijn verder ook helemaal goed
mijn discus vis is nu na 2 uurtjes nog niet opgeknapt na de tabletten baktapur

mijn discus vis ziet er verder nog goed uit (op de verwondingen na natuurlijk van tegen het aquarium aanzwemmen). is niet opgeblazen en heeft geen stukke vinnen of iets..

heeft iemand nog tips??
wil niet dat me discus vis overlijd

vis hangt nu alleen nog maar stil opzekop op de bodem

groetjes steffie

Misschien jammer dat je al een middel hebt gebruikt want dit helpt ook je bacteriecultuur om zeep denk ik. Wellicht is dit niet nodig maar ik ben geen Discuskenner.
Heb je een duidelijke foto van de vis en wat zijn precies de waarden als ze goed zijn volgens jou??

Kan de vis niet ergens van zijn geschrokken?
er zijn hier diverse Discuskenners die je misschien dan wat meer kunnen zeggen, maar het klinkt niet echt goed.

Zwemblaas probleem herstellen - Visaquarium

... verslechtering. De vis vecht voor zijn leven, een langdurige lijdensweg. ...
Panda modderkruipers � Zilverstreeppantsermeerval � Discusvis � Roze Tetra �
Kegelvlekbarbeel ... Hij hangt ondersteboven en hapt snel naar lucht. De vis
raakt zijn ...
https://www.visaquarium.nl/weetje/zwemblaas-probleem -

Gek gezegt, maar in een emmer water rechtop houden?
Of een bak ,et laag water, dat hij kan rusten.

Dat de zwemblaas terug kan.?

Duidelijke informatie wederom van Bertus 🙂
Altijd fijn en handig om dit te lezen. Kan iedere willekeurige vis overkomen dus fijn dat ik het artikel gelezen heb.

Bedankt Bertus!

Ik heb net het artikel gelezen ik heb helaas geen klein aquarium waar die in kan.
Emmer heb ik wel maar die word dan nie verwarmd en geen filter.
Wel kan de vis misschien bij mijn buren in aquarium? Die hebben zo'n klein garnalen bakje
Maar zal dit dan Ook echt helpen? Of zal dit alleen maar meer stres geven?

Is het ook echt dit probleem? Want mijn vis is niet opgeblazen

Ik heb hem net in visnetje naar boven gedaan voor zuurstof? Moet dit later nog een keertje?

Waterwaardes: ph5,5-6 kh:4 gh:6 nh4:0 themperatuur 29
No2:0

Groetjes steffie

Als het bakje leeg is,wel, Met jouw aquariumwater. en zuurstofsteentje.
Telkens boven water halen, niet doen, lijkt mij.

Probeer JOS HUT of Marcje68. te vragen.

Dat aquarium is helaas niet leeg
Zal ik de vis er wel bij plaatsen? Zitten Maar 2 kleine visjes in
Of toch in me eigen aquarium houden en afwachten?

Vis gaat zelf helemaal niet meer naar boven hangt alleen maar op bodem

Ik ben dus geen kenner maar zal het de zwemblaas zijn?? Ik heb ook weleens vissen met dit gehad maar die gingen niet met zoveel lawaai eerst door de bak. Of de vis moet dat hebben gedaan in paniek toen hij niet goed meer kon zwemmen.
Tja, altijd lastig achteraf vast te stellen hoor.

Na dit topic gelezen te hebben is het eerste wat er in me opkomt dat deze discusvis of erg gestreste is of een inwendig probleem heeft.
Verder zou ik graag een foto van je aquarium zien waar de discusvis op staat.

In elk geval is het goed om 50 % van je aquarium water direct te verversen en er een luchtpomp op te zetten. De vis telkens boven water halen is in ieder geval erg slecht net als het plaatsen van de vis in een emmer. Daarmee loop je ook risico op beschadigingen van de bolle ogen van de discus.

Op het forum van de discusclub Holland zijn ook liefhebbers actief die erg veel verstand hebben van ziektes bij discusvissen. Daar zou je je hulpvraag ook kunnen posten. Je moet in ieder geval niet verwachten dat een discusvis na een paar uur opknapt als je een medicijn in je aquarium hebt gedaan. Dat duurt minimaal enkele dagen en ook wel eens weken.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Gelet op het paniekerige gedrag dat de TS beschrijft kan er best eens sprake zijn van stress.
Ik hoop dat je snel hulp zal krijgen van een echte discuskenner.

Helaas hoef ik daar geen topic meer neer te zetten vis is al overleden 🙁 voel me echt even niet fijn hierover)
Deze vis had geen stres heb namelijk alleen discus vissen in deze bak en deze was de hoogste van de rang van de groep
Ook nog is me mooiste discus vis 🙁
Ik kan nog een foto maken van hoe hij er dood uitziet? Wou net namelijk een foto maken van
Hoe die erbij lag en toen zag ik dat die het helaas niet had gehaald 🙁

Dat is knap k.t zeg voor je.
In ieder geval sterkte met het verlies.

Helaas komt verschijnsel vaker voor,zonder enige aanwijzing gek worden. Er wordt gedacht aan hersenschade.

Heb het ook gehad in het begin met een vis. Klapte overal tegenaan en lag toen dood op de grond. Was uitwendig ook niks aan te zien. At verder ook normaal en zo

Jos Hut zei:
Na dit topic gelezen te hebben is het eerste wat er in me opkomt dat deze discusvis of erg gestreste is of een inwendig probleem heeft.
Verder zou ik graag een foto van je aquarium zien waar de discusvis op staat.

In elk geval is het goed om 50 % van je aquarium water direct te verversen en er een luchtpomp op te zetten. De vis telkens boven water halen is in ieder geval erg slecht net als het plaatsen van de vis in een emmer. Daarmee loop je ook risico op beschadigingen van de bolle ogen van de discus.

Op het forum van de discusclub Holland zijn ook liefhebbers actief die erg veel verstand hebben van ziektes bij discusvissen. Daar zou je je hulpvraag ook kunnen posten. Je moet in ieder geval niet verwachten dat een discusvis na een paar uur opknapt als je een medicijn in je aquarium hebt gedaan. Dat duurt minimaal enkele dagen en ook wel eens weken.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Fijn dat ok jij zo snel reageer,Jos. :thumbs:

Jammer dat dit zomaar kan gebeuren zeg.

Misschien ,net als humaan, hard tegen het glas gezwommen, van schrik. Te hard?

Ik denk niet dat de vis geschrokken is want aquarium licht was nog uit en ik sliep nog dus niks voor het raam kon dan alleen een andere discus vis zijn. En meestal als ze ergens te hard tegen aan zijn gezwommen zijn ze meteen dood en niet
8 uur later
Hoop dat iemand dit herkent zodat ik weet wat ik kan doen bij de volgende want dit was echt te zielig om te zien hoe zo'n
Beest aan het leiden was

Licht uit, gordijnen open?
Ineens een lichtflits, of hevig onweer?
Jij sliep nog.!!!!

Ik herken het helaas ook, wanneer er meer licht van buiten de bak in de bak valt dan dat er licht van de verlichting in schijnt zijn vissen heel schrikkerig en kan het dus zo zijn dat je discus is geschrokken en zich daarna bezeerd heeft. Ik weet ook niet zeker of dit bij mijn vis gebeurd is, maar ik had wel ongeveer hetzelfde verschijnsel.

Het is heel rot, maar zolang alle waterwaarden goed zijn heb je er zelf weinig aan kunnen doen.

Me hele kamer was donker en de gordijnen waren dicht dus dat kan het ook niet zijn geweest

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan