Dode vis!


Normaal gebruik ik nooit UV-C. Vandaar de keuze voor het door mij gebruikte type. Geen verlies van debiet. Stekker eruit en lamp in de box. Niets te maken met geknutsel tussen slangen o.i.d. Maar goed, ik vind dit handig maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Die van mij is trouwens ook 9 Watt.
Dat is logisch. Ik zeg niet dat jou keuze slecht is. Verre van. Het is een keuze die je maakt.
Ik heb 2 van hetzelfde filters draaien waarvan 1 op de uvc en 1 op niks. Debiet is echt te verwaarlozen. Valt echt mee hoeveel je verliest.

Maar nogmaals met 1 filter kan ik mijn bak draaiende houden. Die andere draait lekker mee. Die is lekker vol gepropt met siporax en wat sponzen. Dus weinig invloed op debiet al is het dan wat minder.

Het zijn allemaal keuzes keuzes en keuzes.
Niks is goed of fout in dit. Ieder zijn manier hoe hij/zij het wilt toch?
 
Vanmorgen voor de derde keer exit toegevoegd. Ik zie nog aardig wat stip op de tetras maar er zit wel degelijk verbetering in. Wat me voornamelijk opvalt is dat zowel de tetras als de pandas weer een stuk meer energie lijken te hebben. Ze gaan de hele bak weer door! De pandas eten weer goed, de tetras nog niet echt. De gourami blijven in de uiteinden van de bak hangen.. Ik hoop dat wanneer de ziekten en stress van verversen achter de rug zijn, dat iets bijtrekt.
 
Vandaag is dag 4 en volgens de verpakking zou ik alleen in ernstige gevallen nog exit moeten geven. Ik zie veeeeel minder witte stip, het heeft dus goed geholpen maar ik zie nog wel een beetje.

Mijn idee is om 50% te verversen en dan nog één dag medicijn te geven. Zo wordt het in de beschrijving aangeraden.

Het valt me alleen op dat de tetras een (wederom alleen de tetras) gerafelde staart hebben. Als ik Google kom ik uit op vinrot? Heb ik echt in één keer alle ellende te pakken?
 
Laatst bewerkt:
Zowel een beetje witte stip nog als dus gerafelde vinnen...

20191117_111705.jpg
20191117_111748.jpg
20191117_111723.jpg
 
Goed idee om even een grote verversing erdoor te doen voor het bij doseren. Hoe zijn je NH3 en NO2 op het moment jekunt gewoon testen met medicatie erin dat geeft geen verschil in uitslag test.

Het witte stipje wat je zie als witte stip is niet het beestje an sich. Dit is beschadigde huid omdat beestje eronder ligt te grazen. Beestje dood dan moet de huid/slijmhuid ook even genezen.

Parasieten zoals witte sip kunnen het rafelen van staarten en vinnen veroorzaken. Die beestjes eten zeg maar stukjes vis op en staart/vinnen is dun. Wel kunnen deze wondjes vinrot veroorzaken wond zijn wondjes die geinfecteerd kunnen raken.

Zou het even aanzien als je klaar ben met de Exit en even een paar dagen blijven verversen en kijken of het geneest. Word het erger dan zal je met bactopur direct kunnen beginnen maar of de visjes dit gaan trekken weet ik niet. 2 kuren is toch een hoop te verzetten voor visjes en de Exit is een zwaar te behappen middel. Ik denk dat daarom je gouramis het wat moeilijker hebben. Ook geeft dit een klap aan je biologisch evenwicht.

Hou met name oogjes die meer uit de kop komen, vinnen/staarten rafelen en witte uitslag op bek in de gaten. Vooral natuurlijk als je ook andere soorten met deze zaken zie ontstaan.

Altijd handig om een doosje bactopur direct tabletten in huis te hebben. Als je ooit bacterieel in aquarium heb is zaak van zsm starten van belang en zo iets gebeurd altijd net voor het weekend of feestdagen. Maar laat altijd even mee kijken wel/niet gebruiken en hoe en wat het beste.

Hou ons up to date en ik hoop dat al je visjes het gaan redden.
 
Ik vrees ervoor Michelle..... mijn tweede gourami is saltos aan het maken :-( ik heb dit nog nooit gedaan, moet ik het beestje uit zijn lijden verlossen en zo ja, hoe? Hij blijft nu steeds langer stil aan de oppervlakte hangen...

 
Dat vind ik erg sneu voor jou en natuurlijk je gourami s. :'(

Dit is altijd een hele nare kant van de hobby. De kans dat dit gebeurde was er nu eenmaal. Je visjes hebben lang in hoge waardes gezeten en dit beschadigd vissen. Het is niet voor niets dat er pas vissen in worden gedaan als waardes goed zijn of blijven verversen. NH3 en NO2 beschadigd de vissen vooral NH3 geeft verbranding verschijnsels met name in de kieuwen die heel belangrijk zijn voor vissen.

Het ene vissensoort is daar gevoeliger voor dan het andere soort maar alle vissen zullen iets minder sterk zijn door dit. Een kuurtje medicatie maakt het nog wat moeilijker voor de vis. Het dood de veroorzaker maar werkt op de hele vis en met name met kieuw problemen word het moeilijker. Sommige kuurtjes hebben middeltjes erin zitten wat dan averechts gaat werken. Medicatie is handig maar soms moet je zaken tegen elkaar afwegen.

Bedenk dat je al het mogelijke heb gedaan om dit allemaal te voorkomen en soms gebeuren nu eenmaal zulk soort dingen.

Nu de grote verversing en overwegen nog een dag exit of niet en afwachten of vissen herstellen.

Meet in ieder geval je waterwaardes en kijk hoe die zijn. Zijn ze weer mega hoog boven de 0,2 dan zou ik kiezen om groots te verversen en de zeoliet erin, de laatste dag exit niet doen. Je krijg nooit je gehele aquarium stip vrij. Dit is altijd latent in je aquarium maar je vissen kunnen dit normaal afweren als ze sterk en fit zijn. Dit worden ze nooit met hoge waardes en medicatie dus afwegen wat is belangrijker. De meeste stip zal dood zijn en dan zorgen dat watertje goed is is naar mijn idee dan belangrijker.

Vissen die te ziek zijn zullen helaas dood gaan. Als er teveel beschadigd is in de vis kun je hier niets meer aan doen hoe graag we ook willen..............
 
Waarden waren perfect! Ondanks dat ik de zeoliet eruit had gehaald vanwege deze kuur was nitriet nul en ammoniak nul. Fijn dat in elk geval iéts de goede kant op gaat. :) Ik had inderdaad wel wat meer dode vissen verwacht, maar dan eerder bij de tetras. Maar die doen het allemaal nog!

Ik heb na het water testen 50% ververs. Even kijken hoe het er morgen aan toe gaat. Ik hoop dat het de goede kant op blijft gaan.
 
We zijn alweer eventjes verder, de tetras zijn allemaal weer de oude en de pandas ook. Geen enkele dode gevallen bij deze groepen! Maar mijn vierde gourami heeft het loodje gelegd vandaag :-( Ze hebben de slechte waarden en daarna de medicatie kuur niet overleefd. Ik heb er nog twee over maar ik vrees ervoor, tot nu toe is er om de dag wel eentje doodgegaan.

Eentje is al een week heel donker met doffe ogen. Maar hij is nog altijd in leven en zwemt rustig rond, de dode gouramis hadden deze symptomen overigens niet. Die zagen er nog "normaal uit".

Hopelijk overleven ze het beide, ik ga voorlopig even geen nieuwe halen (ze kunnen prima met twee toch? Geen idee alleen wat het beste is als ik er maar eentje overhou). Eerst maar eens een tijd lang goede waarden!
 
Wellicht sprak ik iets te vroeg, een van de pandas had al een paar dagen een wit plekje bovenop.. maar nu is het wel erg groot?

20191122_095129.jpg
 
Het lijkt mij op schimmel en het zit ook op zijn linkervin.
20191122_095743.jpg
 
Fijn om te lezen dat de witte stip is opgelost. Balen van de gouramies maar misschien knappen ze nu een beetje op op weer schoon watertje.

Schimmel kun je duidelijk herkennen als zijnde een soort van harig vachtje, watten achtig wat op de huid ligt. Als je vergrootglas heb even goed kijken als het harig is of vlak glibberig.
 
Het is inderdaad een harig vachtje. Wat kan ik doen? Het is de enige voor zover ik kan zien.

Mijn één na laatste gourami maakt saltos.... :( Wat een pech!

20191122_110504.jpg
 
Deze ziet er sowieso vanaf het begin al niet gezond uit. Ben met 13 pandas begonnen, allen nog in leven. Maar drie van de 13 zagen er na een week of twee al heel anders uit.. donkerder en vele malen kleiner dan de rest. De rest is stevig gegroeid tot wel drie keer zo groot al.

20191122_113212.jpg
 
Nog een andere vraag, mijn hout ziet er na drie maanden nog altijd zo uit.. moet ik die er misschien uithalen?
15744197239517136054637196310741.jpg
 
Ja dat is schimmel op de visjes. Wat heb je in huis qua medicatie? Heb je mogelijkheid om deze visjes apart ergens in te houden?

Dat hout kan normaal gesproken niet veel door ontstaan en trekt vanzelf weg maar gezien je problemen is het wellicht handig dat stuk hout even apart in water te zetten totdat het weg is. Niet zeggende dat de ellende door het hout komt maar even better safe than sorry.
 
Ik heb esha 2000 in huis en nog de exit, heb laatst van alles gehaald omdat ik bang was dat het uiteraard op zondag ontdekt wordt of met de feestdagen.

Een mogelijkheid om de vissen apart te zetten heb ik niet echt, ik heb wel een enorme emmer waar nooit schoonmaak spul in heeft gezeten maar ik heb geen verwarming.

En het hout zet ik tijdelijk wel even onder water in een emmer.
 
Tja ik ben geen fan van ESHA producten maar goed dat is wat je in huis heb. En een enorme emmer. Wat is enorm, aantal liters?

Je zou kunnen overwegen de gourami apart te zetten en dan de ESHA 2000 kunnen gebruiken. Klinkt wat hard maar de overlevingskans is klein omdat je dus al sterfgevallen heb gehad van dit soort. Ik betwijfel of de ESHA hem gaat redden maar niet geschoten altijd mis. Misschien dat het averechts werkt en hij heel snel dood gaat maar dan is het maar gebeurd als je begrijp wat ik bedoel.

Ik heb geen idee wat voor minimale temperatuur deze nodig heeft maar misschien de emmer op de cv ketel of verwarming zetten. De vis dan in 100% vers water met juiste dosering zetten en luchtpompje erin. Op zich kan elke vis wel wat langzame afkoeling aan mits natuurlijk niet te gek word. Afhankelijk hoeveel liter zul je elke dag of om de dag een verse emmer water moeten maken, temperatuur meten wat water op dat moment is en verse emmer hetzelfde maken en weer vol bijdoseren.

De panda. Vertoont deze ook ziek gedrag of scharrelt deze nog gewoon rond. Schimmel is meestal secundair dus alleen de schimmel bestrijden is vaak geen oplossing. Ook deze kun je bij de gourami doen.

Wel goed in de gaten houden als eentje dood gaat zsm eruit en emmer vers malen want bij de dode gaan alle ziekte ellende van dode vis af en vestigen zich op de nog levende.

Met kruidnagel olie kun je op vrij humane manier vissen uit hun ellende verlossen. Soms is dit helaas nodig om een lijdensweg te verkorten.

Heel sneu dat je zo moet beginnen en sterkte met wat je keuze gaat worden :thumbs:

Als je eens wat budget heb koop een doosje bactopur direct tabletten. Dit is altijd handig om in huis te hebben. Niet dat het zekerheid geeft dat de vissen zoals nu het dan wel gaan redden!! Ik hoop niet dat je ooit nog eens met ellende kom te zitten maar zo iets gebeurd ook altijd in weekend of feestdagen en heb je iets goeds in huis voor bacteriele zaken. Dit kan heel snel gaan en vroege behandeling is een must. Niet zo maar gebruiken want heeft gevolgen voor aquarium. Laat eerst meekijken of je moet gebruiken en wat beste manier is.
 
De moed begint me wel een beetje in de schoenen te zakken nu.

Twee pandas die op hun zij lagen en de laatste gourami die op zijn kop zwom uit hun lijden gehaald met kruidnagelolie. Wat een "fijne" manier vergeleken met de andere opties. Maar blij werd ik er niet van :( Esha 2000 leek voor de overige vissen goed te werken, tot nu.. Een van de pandas ziet er zo uit, is dit nog steeds alleen schimmel?? Ik maak me zorgen om die enorme wond.

Screenshot_20191125-195923_Slow motion editor.jpg
 
De moed begint me wel een beetje in de schoenen te zakken nu.
Begrijpelijk. Ik heb het topic nog eens doorgelezen en ik vermoed dat dit allemaal 'gewoon' de nasleep is van de nitriet problemen die je in het begin hebt gehad. Helaas is het soms een opvolging van problemen die je moeilijk kunt stoppen. Gewoon doorgaan en proberen de best mogelijke verzorging te bieden. Ik kan je niet beloven dat er niks meer zal dood gaan maar dan heb je in ieder geval je best gedaan. Die rode vlekken op een corydoras is vaak een teken van infectie wat vaak weer wordt veroorzaakt als de vis zwak is geworden door een ziekte, slechte water omstandigheden of medicatie en zal je gewoon uit moeten zitten.
 
Zwak, ziek, slecht water en medicatie. Tja, alle vier check helaas. :( Ik ga het zo goed mogelijk uitzitten en hopen dat ik met zoveel mogelijk levende visjes eindig. Mijn idee is inderdaad ook dat het allemaal ellendige nasleep is van de nitriet. Gelukkig zijn de waarden niet meer slecht geweest sindsdien, ik meet voor de zekerheid nog dagelijks. Vandaag laatste dag Esha 2000, morgen grote verversing. Hopelijk gaan we dan de goede kant op..
 

Terug
Bovenaan