Wat is er nieuw

Help ! eerste bak gaat fout ?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter willyaqua
  • Startdatum Startdatum
W

willyaqua

Guest
We zijn onze eerste aquarium aan het indraaien nu 5 dagen.
Maar er verschijnt een witte sluier over ons hout we hebben van dat spider wood ? of zo. (wortels)
Ik heb een foto toegevoegd weet iemand wat voor een goedje dit is ? en vooral kan het kwaad ?
Zo ja hoe komen we er van af ?

Groeten
Willem
 

Bijlagen

  • f936a4bf-6e86-4079-9e32-fd274ee639bf.JPG
    f936a4bf-6e86-4079-9e32-fd274ee639bf.JPG
    127.3 KB · Weergaven: 116
Dat is schimmel en dat trekt vanzelf weg en kan geen kwaad verder. Kwestie van geduld 😉
 
Hoort bij de opstart en is dus heel normaal, je bak is keihard aan het werk om zich te zetten naar een goed aquarium, je bak gaat dus helemaal niet fout
 
Ow is dus niks aan de hand met die witte troep.
Top bedankt Jessica en Nicolien !
 
Buiten dit zal er nog wel meer ''fout'' gaan binnenkort..... be prepared.

Heb je veel planten? dan kun je beter ook meteen beginnen met plantenvoeding, veel mensen gaan hier tijdens het indraaien de mist mee in.
 
Buiten dit zal er nog wel meer ''fout'' gaan binnenkort..... be prepared.

Heb je veel planten? dan kun je beter ook meteen beginnen met plantenvoeding, veel mensen gaan hier tijdens het begin de mist mee in.

Ja geloof ik graag, kan gelukkig nu hier vragen wat er aan de hand is 😉

We hebben 20 planten in een Jewel 125L dus hij is wel flink beplant ja we hebben wel een voedingsbodem voor planten eronder.
Of bedoel je van die flesjes met goedjes ? Nee die gebruiken we nog niet. Zoja welke raad je aan ?
Wel Bacto Care en Aqua start gebruiken we.
 
De voedingsbodem is goed voor de ''vaste planten'' in het aquarium, zoal Crypto's en Echino's

Voor de stengelplanten/snelgroeiers heb je wel voeding in je water nodig, denk een Profito bijvoorbeeld.
Wil je het echt goed doen heb je vaak ook nog Nitraat en Fosfaat nodig, Nitraat is er meestal wel maar Fosfaat niet altijd of heel weinig.

En de verlichting kun je beter de eerste weken niet zo lang laten branden 6 a 7 uur is voorlopig voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Ja geloof ik graag, kan gelukkig nu hier vragen wat er aan de hand is 😉
Je kunt hier zeker al je vragen kwijt en bij deze ook een warm welkom op dit forum!

We hebben 20 planten in een Jewel 125L dus hij is wel flink beplant ja we hebben wel een voedingsbodem voor planten eronder.
Of bedoel je van die flesjes met goedjes ? Nee die gebruiken we nog niet. Zoja welke raad je aan ?
Klinkt inderdaad als een aardig beplant bakje. Met plantenvoeding bedoeld men hier vaak flesjes met goedjes of tabletten die in de bodem gestoken worden. Ook zijn er vele andere mogelijkheden om voeding toe te dienen aan je planten.

Ik ben zelf erg enthousiast over Profito van Easy-Life. Ik doseer echter 2,5x meer dan de voorgeschreven hoeveelheid. Dus pin je daar niet al te veel aan vast.

Wel Bacto Care en Aqua start gebruiken we.
Ik zelf richt een bak altijd volledig in (bodem, stenen, hout, planten, etc.) en laat hem dan zeker 30-40 dagen draaien zonder vissen. Pas daarna begin ik met het toevoegen van het vissenbestand. Dit doe ik ook niet in een keer maar het liefst wat gespreid.

Verder zou ik je graag adviseren om flink water te wisselen. (EDIT: Pas doen als je bewoners er in geplaatst zijn) Iedere week toch wel 1/3 water verwijderen en verversen met vers leidingwater (als dat kan).
 
Laatst bewerkt:
Juist geen water wisselen, daarmee breng je onbalans in een opstartende bak die keihard aan het werk is om in balans te komen, pas als je er bewoners in heb zitten is een wekelijkse waterwissel nodig en tot die tijd moet je van het aquarium afblijven en zijn ding laten doen.
Middeltjes als bacto care en aqua start zijn vooral leuk voor de portomonee van de winkelier maar verder onnodig in NL, ook andere zogezegde waterverbeteraars en andere meuk zijn allemaal overbodig, NL heeft het schoonste water van de hele EU en als je niks geks doet in je bak zijn toevoegingen niet nodig
 
Schrikmodes kan uit hoor niets bijzonders kijk maar 😀
SAM_1603.JPG


Zoals aan gegeven gaat vanzelf weg
 
Juist geen water wisselen
Veel kwaad kan het denk ik niet om water te wisselen tijdens de opstart, ik ben vanaf week één al begonnen met de EI, bak was ingedraaid met 3,5 week.
 
Ow wauw gaat nog veel erger worden zie ik flipper34 haha 😉
Bedankt voor tips allemaal we gaan ermee aan de slag.
 
Heb je een foto van de bak, dan kijken we gelijk even met je mee, je weet maar nooit wat het je kan opleveren.
 
Ow wauw gaat nog veel erger worden zie ik flipper34 haha 😉
Bedankt voor tips allemaal we gaan ermee aan de slag.
Ja zeker stam oefent voor sinterklaas/kerstman wat zijn baard 😀 😀 betreft
 
Veel kwaad kan het denk ik niet om water te wisselen tijdens de opstart, ik ben vanaf week één al begonnen met de EI, bak was ingedraaid met 3,5 week.

Met de EI moet je inderdaad verversen om opstapeling van stoffen te voorkomen.
 
Zelf poetst ik die schimmel na verloop van tijd altijd even weg, slang erbij om het meteen weg te zuigen.

Maar kan geen kwaad nee.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan