eieren corydora habrosus


Fishy1

Member
Lid geworden
9 mei 2021
Berichten
14
Leeftijd
33
Hallo leden,

Ik heb een hulpvraag mbt het goed laten uitkomen en opgroeien van eieren van de corydora, en dan dit keer van de eitjes die me net opvielen in mijn 120l aquarium van corydora habrosus die ik een week geleden heb over genomen.

Ik heb al eens eerder eitjes van een andere corydora soort gehad, en met succes 8 uitgekomen, maar binnen anderhalve week waren ze uiteindelijk allemaal dood.
Ik had ze in klein apart bakje, met bruissteen, ververste 2x daags het water en gaf ze artemia nauplien als voeding.

Wat deed ik toen niet goed en hoe kan ik ervoor zorgen dat deze het wel mogen overleven?

Alvast bedankt!
Fishy
 
Hallo leden,

Ik heb een hulpvraag mbt het goed laten uitkomen en opgroeien van eieren van de corydora, en dan dit keer van de eitjes die me net opvielen in mijn 120l aquarium van corydora habrosus die ik een week geleden heb over genomen.

Ik heb al eens eerder eitjes van een andere corydora soort gehad, en met succes 8 uitgekomen, maar binnen anderhalve week waren ze uiteindelijk allemaal dood.
Ik had ze in klein apart bakje, met bruissteen, ververste 2x daags het water en gaf ze artemia nauplien als voeding.

Wat deed ik toen niet goed en hoe kan ik ervoor zorgen dat deze het wel mogen overleven?

Alvast bedankt!
Fishy
Ik heb Corydoras Aeneus en had ook eitjes. Hiervan zijn er denk ik wel 60 uitgekomen. Ik heb ze laten uitkomen door de eitjes in een kommetje te doen en dagelijks 1 druppel esha2000 toe te voegen (tegen beschimmelen) en natuurlijke elke dag verversen. Probeer ze de 1-3e dag na het uitkomen niet te voeren, want ze voeden zichzelf nog met de dooierzak. Het percentage uitval was ook heel hoog, want ik heb er maar 8 overgehouden (Tot nu toe). Bij mij groeide ze wel een stuk en vervolgens had ik gigantische uitval.. Ik heb hierna besloten om ze in een kweekbakje in het aquarium te hangen, hierbij leken ze bij mij beter te reageren.. Vraag me niet waarom.
 
Ik heb Corydoras Aeneus en had ook eitjes. Hiervan zijn er denk ik wel 60 uitgekomen. Ik heb ze laten uitkomen door de eitjes in een kommetje te doen en dagelijks 1 druppel esha2000 toe te voegen (tegen beschimmelen) en natuurlijke elke dag verversen. Probeer ze de 1-3e dag na het uitkomen niet te voeren, want ze voeden zichzelf nog met de dooierzak. Het percentage uitval was ook heel hoog, want ik heb er maar 8 overgehouden (Tot nu toe). Bij mij groeide ze wel een stuk en vervolgens had ik gigantische uitval.. Ik heb hierna besloten om ze in een kweekbakje in het aquarium te hangen, hierbij leken ze bij mij beter te reageren.. Vraag me niet waarom.
Waarom ze het beter doen als je ze in het moederaquarium houdt is simpel: zelfde bacteriecultuur als waar de eitjes in worden afgezet, nooit eitjes of jonkies in een andere bak zetten dat is vragen om problemen
 
Hallo leden,

Ik heb een hulpvraag mbt het goed laten uitkomen en opgroeien van eieren van de corydora, en dan dit keer van de eitjes die me net opvielen in mijn 120l aquarium van corydora habrosus die ik een week geleden heb over genomen.

Ik heb al eens eerder eitjes van een andere corydora soort gehad, en met succes 8 uitgekomen, maar binnen anderhalve week waren ze uiteindelijk allemaal dood.
Ik had ze in klein apart bakje, met bruissteen, ververste 2x daags het water en gaf ze artemia nauplien als voeding.

Wat deed ik toen niet goed en hoe kan ik ervoor zorgen dat deze het wel mogen overleven?

Alvast bedankt!
Fishy
eitjes laten zitten waar ze zitten, zorgen voor veel mos op de bodem dan overleeft er genoeg
 
Waarom ze het beter doen als je ze in het moederaquarium houdt is simpel: zelfde bacteriecultuur als waar de eitjes in worden afgezet, nooit eitjes of jonkies in een andere bak zetten dat is vragen om problemen
Ik heb niet genoeg ruimte voor zoveel jongen in een hangend kweekbakje, daarom had ik een 20 Liter bakje opgezet met bruissteen etc.. Ik denk teminste dat z'n hangend bakje veelste klein is.
eitjes laten zitten waar ze zitten, zorgen voor veel mos op de bodem dan overleeft er genoeg
Ik had een deel van de eitjes laten hangen en die waren binnen 5 minuten weg, zowel de cory als de guppen hadden trek in kaviaar.
 
eitjes laten zitten waar ze zitten, zorgen voor veel mos op de bodem dan overleeft er genoeg
Hallo nicolientje-w,

Allereerst dank voor je reactie.
Maar als ik ze laat zitten worden ze toch opgegeten door de ouder dieren?

Ook zag ik je andere bericht. Ik gebruikte toen ook water uit het aquarium waar ze in gelegd zijn dus gebruikte bij dat legsel wel dezelfde bacterie cultuur.

Heb juist gelezen dat de babys niet in een te diep aquarium moeten zitten ivm het ontwikkelen van de.. darmontluchting ofzoiets.. dat de naar het oppervlakte moeten kunnen zwemmen iig.

Maar uw tip is dus, lekker laten zitten?:)
Komen ze dan wel aan voldoende voeding? Heb ook gelezen dat ze naast voer kunnen zwemmen maar alsnog kunnen verhongeren?
Dacht in een compacter bakje dat ik ze op die manier beter bij voeding kon laten komen.
 
Dat ondiepe water voor de jonkies is een hardnekkig fabeltje die ook nergens op gebasseerd is, wij kweken al jarenlang corydorassoorten en laten d eeitjes gewoon in de kweekbak en zorgen voor voldoend ebescherming in d evorm van veel mos op d ebodem, qua voeding doen w eniks moeilijks en voeren we gewoon wat de ouderdieren eten en absoluut geen levend voer of moeilijk doen met allerlei kweekjes van voedseldieren, allemaal onnodig in mijn ogen
 
Oh echt?! Dat zou helemaal fijn zijn😁 dat scheelt een hoop gedoe.
Ik ga ze laten zitten en ben benieuwd.
Heel erg bedankt voor je antwoord nicolientje-w!
 
Oh echt?! Dat zou helemaal fijn zijn😁 dat scheelt een hoop gedoe.
Ik ga ze laten zitten en ben benieuwd.
Heel erg bedankt voor je antwoord nicolientje-w!
Wat voor vissen heb je nog meer? Ik denk namelijk dat ze binnen 15 minuten weg zijn, want dit gebeurde hier wel met guppen. Ik heb het idee dat @Nicolientje-W er vanuit gaat dat er niks anders als Corydorassen in de bak zit, want bij kweken is dit namelijk vaak het geval.
 
Wat voor vissen heb je nog meer? Ik denk namelijk dat ze binnen 15 minuten weg zijn, want dit gebeurde hier wel met guppen. Ik heb het idee dat @Nicolientje-W er vanuit gaat dat er niks anders als Corydorassen in de bak zit, want bij kweken is dit namelijk vaak het geval.
Voor nu zitten er alleen nog ancistrus blue eyes longfin jongen bij en enkele garnaal. De eitjes plakken nog wel allemaal zag ik.
 
Ik heb op dit forum ook ergens gelezen dat habrosus hun eitjes niet snel op zullen eten ivm het formaat van hun bek.
Hoe gaat ze met de eitjes?
 
Ze zitten er nog allemaal maar lijken erg licht, dus twijfel of ze wel bevrucht zijn. Maar we gaan het zien😁
Ze zitten nog wel aan de ruiten geplakt dus 🤞🤞 en daarna hopen dat ze het overleven, de mini's.
 
Bij mijn 6 bakken waar ik verschillende cory's kweek haal ik altijd de eitjes weg en wel omdat:
  • heel soms de ouders eraan gaan knabbelen (gelukkig heb ik geen neon's of guppy, anders zijn de eitjes binnen 5 minuten weg)
  • heel vaak de garnalen er aan gaan vreten
  • de slakken erbij komen
  • de mini-cory's door het filter opgezogen worden
  • de cory's er later niet eenvoudig uitgevangen kunnen worden
Bij mij komen de cory's in een ZISS bakje uit het ei (in de bak waarin de eitjes gelegd zijn. Naar een paar weken komen ze in een van de superfish panorma 20 bakken en tot slot in een 120 liter opgroeibak, totdat ze groot en sterk genoeg zijn voor verkoop (of eigenlijk steeds vaker: weggeven).

Ik weet nog van de eerste kweek dat er slechts enkele procenten van de eieren een cory opgeleverde. Nu met meer ervaring is het juiste andersom: slechts enkele procenten van het aantal eitjes wordt geen grote corydoras.
 

Terug
Bovenaan