Help!!! Er is iets mis met mijn platy’s.


P

Platy

Guest
:help:Er is iets mis met mijn platy’s. Er sterven steeds meer platy’s. Weet iemand hoe het komt want het zijn meestal de jongere vissen die sterven. Hopelijk weet iemand hoe het komt. Laat het me dan weten.:help:
 
Het is makkelijker om te helpen als je meer info geeft. Hoe groot is je aquarium, hoeveel vissen zitten erin, hoe vaak en hoeveel ververs je, wat zijn je waterwaardes, wat is er veranderd in je aquarium? Een foto van je aquarium is ook wenselijk.
 
Mijn aquarium is 80liter. Er is niets veranderd, buiten dat er een garnaal bevallen is. Ik ververs het 1keer om de 2 weken. Ik ga zo dadelijk een foto doorsturen.
 
ACD708B5-5318-4752-8F04-D2C4F9485D72.jpeg
ACD708B5-5318-4752-8F04-D2C4F9485D72.jpeg
71C5624B-797E-45CB-B033-5F5F80F1A4EF.jpeg
 
Hoeveel zitten er nu in? Dit zijn er wel een beetje erg veel. Advies: Doe de helft van je platy's maar eens in een andere bak, dan zal het aantal dat overlijd drastisch dalen.
 
Dit is tijdelijk, er zit een barst in een andere bak.
 
Ik zou maar naar 1 tot 2 keer per week een waterwissel van 50% gaan bij deze bezetting, tot je de boel weer op kan splitsen in meerdere bakken.....

En als je toch een nieuwe bak weer op orde maakt, zou ik daar een andere bodem kiezen, maar het vuil op ligt, maar niet in zit......

In ieder geval: succes!
 
Mijn aquarium is 80liter. Er is niets veranderd, buiten dat er een garnaal bevallen is. Ik ververs het 1keer om de 2 weken. Ik ga zo dadelijk een foto doorsturen.

Maar in de 160liter bak stierven er ook veel.


Als jij het nog volgt? ;)

Eerst 80 liter en niks veranderd,kom je met een foto van een 25 liter bakje maar ze komen uit een 180 liter :stars:
 
De foto is een 80 liter bak. Meer dan de helft van de vissen komen uit een 160 liter bak.
 
Ah oke,ik dacht ff dat het een aqua40 was maar zal een aqua 60 zijn dan want superfish heeft geen panorama van 80 liter.
Ja 160 bedoelde ik,typte ff verkeerd sorry hoor ;)

Maar blijft lastig natuurlijk als je geen juiste info geeft op de vragen want op de vraag van Thea zeg je niks over een andere bak bv en deze ziet er zwaar overbevolkt uit.
Hoelang zitten ze al in deze bak van de foto dan?
 
Komt er binnenkort een andere bak? want dit gaat helemaal fout zo en zal het me verbazen dat niet alle vissen ziek worden en doodgaan.
Ondertussen flink verversen zoals Steven ook aangeeft.
De vissen zwemmen in hun eigen afvalstoffen namelijk en dat zou een oorzaak van de sterfte kunnen zijn.
 
Zondag kom er een nieuwe bak. De foto was van gistere dus ik heb de bak al uitgekuist.
 
Zo dit zijn nogal wat Platy's in een bakje,

Dit gaat fout hoor als je elke dag geen 25% water blijft verversen, Platys zijn sterke vissen maar zoveel in een te klein aquarium levert enorm veel stres op en ze zwemmen in hun eigen uitwerpselen dus dat betekent veel ammonium en amoniak dat de slijmhuid aantast en daardoor ziek worden en sterven.

Durf niet eens te vragen hoe hoog je nitriet is en nitraat, dit zal knap op lopen na een dag niet verversen.
 

Terug
Bovenaan