Wat is er nieuw

Help, JBL e902 heeft geen druk meer.

Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Leeftijd
28
Mijn JBL e902 heeft geen druk meer, daar waar ik 2weken geleden bang was dat hij te hard ging, sijpelt het er nu nog net niet uit, er komt een heel lullig straaltje uit de uitstroom.. kan iemand mij helpen? Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Heb je hem schoongemaakt?

Als dat zo is, water weer even uit de pomp halen, aanzuig ff goed aanzuigen, zodat je zeker weet dat er voldoende water je pomp weer inloopt als je hem weer aansluit. Pomp vol laten lopen, zodra hij vol is weer aanzetten, probleem zou verholpen moet wezen dan. Ligt schudden en af en toe stekker erin en eruit wil ook nog helpen om het lucht eruit te krijgen.

Succes in ieder geval,

Gr. Ed

Als de pomp draaid en weinig water geeft de knop herhaaldelijk indrukken,die zuigt water aan.De Jbl"s hebben volgens mij moeite met opstarten na schoonmaken,vooral als de pomp na aansluiten geen waterinhoud heeft in de pomp.
Je kunt de jbl simpel op weg helpen door de retourslang aan te zuigen,is zomaar geen prettige ervaring want je zal enig aquariumwater inslikken.Het aanzuigen met je mond werk het beste als de pomp leeg is en geen waterinhoud heeft,na het aanzuigen merk je vanzelf dat de pomp zich gaat vullen,dat hoor je.
gr.bert

Volgens mij ligt het ook aan mijn inlaat, dat is een 16mm buisjevan eheim dacht ik, maar daar heb ik net een beetje smurrie/gelei achter spul uit kunnen halen, heb alleen nog niet iets om het hele buisje mee te kunnen pakken ?

Kan toch niet zo zijn dat de instroom en de slang die daar aan zit nu al compleet dichtgeslibd zijn?? Na amper 2 weken draaien?

Lijkt me sterk en dat zal eerder wat bacterien en algen zijn denk ik.

JBL zijn perfect stille pompen,maar wel met een gebruiksaanwijzing om ze weer op gang te krijgen na een schoonmaakbeurt,ik hou het op de aanzuiging van de uitlaatslang.
gr.bert

het buisje maak ik schoon met een trekveer en een stuk keukenpapier

Punt van aandacht zijn ook filterwatten. Die moet je regelmatig vervangen als je die gebruikt. Kijk ook naar de spons in het mandje dat direct onder het voorfilter zit en het voorfilter of dat niet vol zit.

@Friesian Het eerste wat ik heb gedaan is kijken of er spul vervangen/uitgespoeld moest worden, dit is het niet.

En @treb , ik heb een wat oudere versie zonder die knop, ik heb hem met mn mond aangezogen aan het begin. Heb de inlaat wel een beetje vrij kunnen krijgen met van alles en nog wat, hij stroomt iets beter, maar lang niet zoals die eerst was.. kan het zijn dat het 16mm setje gewoon te smal is? Waardoor die misschien eerder dichtslibt?

kan het zijn dat het 16mm setje gewoon te smal is? Waardoor die misschien eerder dichtslibt?
Voor een jbl 902 is dit de standaardslang die bij de pomp hoort. Ik heb dezelfde pomp en de 16 mm slang is voor mij voldoende met een goede doorstroming.
Het kan ook nog zijn dat er teveel filtermateriaal in zit

Beste Ramson.

De JBL Cristalprofi 902e heeft wel degelijk een startknop, net als alle JBL XXXX0, XXXX1 en XXXX1 modellen. Wanneer je zegt dat je een 902e hebt dan zou deze ook een startknop hebben. De buis is niet te smal, ook zit er een korf aan de aanzuig. Dat is niet voor niets gedaan. 🙂

Misschien een idee voor het forumbeheer een aparte categorie te maken voor niet werkende JBL pompen.
Het is onderhand een dagelijks terugkomend item.
Ondertussen ben ik toch wel erg blij dat ik voor Oase heb gekozen als ik dit allemaal lees.

Ik denk dat het met de zoekfunctie prima is te vinden en heel veel onderwerpen/problemen zijn vaak terugkomend dus dan is het lastig om voor al die vragen een aparte sectie te maken denk ik 😉.

Ik denk dat het met de zoekfunctie prima is te vinden en heel veel onderwerpen/problemen zijn vaak terugkomend dus dan is het lastig om voor al die vragen een aparte sectie te maken denk ik 😉.
Was eigenlijk ook een beetje sarcastisch bedoeld 😉

Ik ken deze niet en ben best wel benieuwd naar een foto eigenlijk.
Deze heeft wel zo'n knop, maar er zit een schroef in en er is geen beweging in te krijgen? Maar dan nog, ik zuig hem aan met de mond, hij loopt ook wel, maar gewoon veel te zacht vergeleken met 2 weken terug ??

JBL zijn perfect stille pompen,maar wel met een gebruiksaanwijzing om ze weer op gang te krijgen na een schoonmaakbeurt,ik hou het op de aanzuiging van de uitlaatslang.
gr.bert
Ik pak altijd een punt tang en draai de kraan open vd adapter zuig aan de zwarte gedeelte waar de dichtingsring van de IN. Laat het in een emmer lopen, draai die kraan weer dicht, koppel het weer aan de pomp en dan gaat ie. 2 tellen werk ik smeer ook de kraan gedeeltes met vaseline, zodat ie soepel open en dicht gaat.

Met deze methode amper water die je inslikt 🙂

@Friesian Het eerste wat ik heb gedaan is kijken of er spul vervangen/uitgespoeld moest worden, dit is het niet.

En @treb , ik heb een wat oudere versie zonder die knop, ik heb hem met mn mond aangezogen aan het begin. Heb de inlaat wel een beetje vrij kunnen krijgen met van alles en nog wat, hij stroomt iets beter, maar lang niet zoals die eerst was.. kan het zijn dat het 16mm setje gewoon te smal is? Waardoor die misschien eerder dichtslibt?
Een JBL e902 is de nieuwste versie. Maar ook wanneer je een 901 of zelfs de nog oudere 900 serie zou hebben zit er wel degelijk een startknop op.

Kan toch niet zo zijn dat de instroom en de slang die daar aan zit nu al compleet dichtgeslibd zijn?? Na amper 2 weken draaien?
Dat kan prima, als de slangen voldoende licht en voedingrijk water krijgen kan dat op een week (had ik voor met een kweekbakfilter)

@Ramson heb je het filter wel op JBL, mijn producten geregistreerd? Je krijgt dan 2 jaar extra garantie bovenop de wettelijk verplichte 2 jaar garantie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan