Kubotai heeft witte stippen


T

Tamara2502

Guest
Ik keek vanochtend in de bak en zag 1 kubotai met witte stippen
vfpX7ciqtlwEfMfczkIkdpJnAcpv9tkr.gif

Deze zitten met zijn 7en sinds kort in de bak.
Nu wil ik het eerst gaan proberen met het verhogen van de temperatuur maar kunnen alle vissen die ik heb zitten hiertegen?

Visbestand bestaat uit :
- 7 kubotai
- 10 kardinaal tetra's
- 2x koppel dwerggourami
- 5 schoudervlekzalmpjes
- 2 gara ruffa's
- 9 galaxy's
- koppel antennebaarsjes
- algeneter ancistrus
- 2 Woestijngrondels

Of is het beter om het op een andere manier te bestrijden?
Ik hoop graag een snelle reactie te krijgen van iemand zodat het niet verder uitbreid
 
Zijn het witte stippen zoals zoutkorreltjes of grotere witte plekjes?

Zijn ze ter grote van zoutkorreltjes zal het witte stip wezen, zijn het grotere plekken en wat plucheachtig dan is het een schimmel.

Ik weet niet of al je vissen tegen tempratuursverhoging kunnen. Witte stip is een parasiet wat zich snel kan uitbreiden. Met tempratuur verhoging kun je 1 graad per dag verhogen dus neemt enkele dagen in beslag.

Ik zou gaan voor een medicatiekuurtje om eventuele witte stip en andere parasieten meteen te doden voordat het zich gaat uitbreiden. Gebruik een wat beter middel zoals van Colombo, Sera prof etc.
 
Dan ga ik daar voor ;)
En hoe zit het met de filter na het gebruik van de medicatie?
 
Helaas na gebruik van medicatie krijgt je filter altijd wel een klap qua bacterieen. Je kan helaas niet je filter niet mee laten draaien omdat de stip ook in je filter zal zitten.

Voor de medicatie groot deel verversen, staat meestal wel in gebruiksaanwijzing. Tijdens medicatie goed beluchten, uitstroom goed over oppervlakte laten golven. Na de medicatie grote verversing en paar dagen over kool filteren om medicatieresten eruit te filteren, week of 3 je NH 3/4 en NO 2 in de gaten houden. Bij oplopende waardes flink verversen. Bacterie opbouw moet in je filter gebeuren in water zit minimaal hulp in.

Succes en ik hoop dat het gauw goed komt
 
Je heb van NT labs ook medicatie wat filter veilig is maar dit is niet zo heel veel te verkrijgen. Mocht je het zien dan zo dat een goede optie zijn.
 
Ik zal is op zoek gaan ernaar want dat zou wel beter zijn.
Bedankt voor je hulp :thumbs:
 
Ik heb toch maar de sera med protazol gehaald want ik heb nog een kubotai ontdekt met stip
Ik heb een eden 522 staan waar geen actieve kool inzit maar moet ik hier nog iets uithalen voordat ik met de medicatie begin?
 
Bij medicatie nooit over kool filteren want dat haalt et er weer uit. Na de kuur pas met kool filteren. Als er geen kool inzit hoef je verder er niks uit te halen.
 
Protazol is prima. Lekker kort kuurtje ook. Zoals beschrijving aangeeft 80 % verversen, zelfde tempratuur water en goed beluchten. Als je water na een paar uur ofzo witachtig word weer verversen en bijdoseren. Stel je heb 100 liter en je moet verversen 80 % weer eruit dit is 80 liter dan weer bijdoseren voor 80 liter. Na 4 of 5 dagen herhalen. Aanzien, niet weg dan weer na 4 a 5 dagen herhalen.

Geen koo of koolsponzenl of UV lamp de rest laten zitten. Spullen die je in aquarium gebruik erin zodat dit meteen ook schoon is.
 
Ik heb het een tijdje aangekeken, maar het bleek gelukkig toch loos alarm te zijn
In ieder geval allemaal bedankt voor jullie hulp , mochten ze er ooit toch last van krijgen heb ik het goede spul alvast in huis;)
 
Hoe zit het trouwens met alle absorberende filtersponzen uit je externe filter, moeten die vervangen worden of kan je die nog gebruiken na een uitbraak van witte stip?
 
Witte stip is altijd latent in je aquarium aanwezig. Bij een uitbraak van deze parasiet laat je je filter meedraaien zonder kool sponzen ed. Al je verdere filtervulling laat je zitten. Met de medicatie laat je het filter gewoon draaien zodat de aanwezige stip in het filter ook gedood wordt. Je heb geen medicatie gebruikt zodat je dus niets aan je filter hoef te doen. Mocht je stip signaleren op de vis dan is het wel zaak dat je dit behandel en dan je filter mee te laten draaien zodat de aanwezige stip in je Filter dood.
 
Er is mij in de LFS verteld dat je alle zwarte materialen uit je filter moet halen en aangezien het enige wat niet zwart is in mijn filter de witte pijpjes zijn moet al het andere eruit.
Nu is mijn vraag moet ik deze dan nieuw kopen ivm de witte stip die ook al op deze materialen zit?
 
Heb je nu wel of geen medicijnen gebruikt? Bovenin meld je dat het loos alarm was.

Als je medicatie ga gebruiken, moet je eventuele kool eruit halen. In een juwel filter zit een zwarte spons, dat is een koolspons. Ik denk dat jouw filter geen kool bevat maar dit zou in de gebruiksaanwijzing staan. Het is niet zo dat elke zwarte spons een koolspons is.

Je moet koolsponzen of los kool verwijderen met medicatie omdat kool de medicatie absorbeert en je medicatie dus niet gaat werken omdat het in de kool gaat zitten.

Na een kuur van medicatie moet je volgens de gebruiksaanwijzing van de medicatie een deel verversen en kool in je filter doen om de medicatie uit het water te filteren. Je kunt dan een koolspons in je filter bijvoegen of losse kool die je in een stukje pantysokje doe. Dag of 2 de kool in het filter laten en dan kan het er weer uit omdat dan de medicatieresten uit het water zijn gehaald.

Wel belangrijk als je medicatie gebruik je filter met alle originele filtermedia (vulling) mee te laten draaien in de medicatie omdat in het filter ook de ziekteverwekker zitten. Alleen de kool dus niet. Die gooi je dan ook weg, niet na de kuur er weer in doen want hier kunnen ook ziekteverwekker in leven.

Hoop dat je zo een beetje snap wat de bedoeling is van kool. Kool absorbeert dus bijna alles wat je toevoeg in je aquarium, medicatie, plantenvoeding etc. Helaas geen giftige stoffen zoals nitriet, ammoniak etc.
 

Terug
Bovenaan