Wat is er nieuw

Help mij gewicht berekenen voor vloer belasting

Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Berichten
412
Locatie
Amstelveen
Beste mensen ik lees hier een aantal onderwerpen over mensen met 3 meter aquarium die zorgen over hun vloer maken. Maar er is nooit echt een duidelijke antwoord en is begrijpelijk. Ik ben helaas niet heel goed in wiskunde en wilde kijken wat voor gewicht nou per vierkante meter mijn vloer gaat belasten.
Aquarium is 220x60x70. Circa 160kg glas. Onderstel rvs circa 100kg. Water 924liters dus 924kg. Totaal 1184kg. Mijn scape weegt 20kg. Veel hout en lava steen. Plus filters 30kg en wat apparatuur, 1234kg zeg maar. Hoeveel gewicht is dit per vierkante meter? Het is 60cm diep. Dus 60x100cm.

Ik woon in een woning van 1985 en vloer is 20cm dikke beton. Toen we een afvoer aan het boren waren, kwamen we metaal bewapening tegen. Moesten weer ernaast boren. We kwamen met diamant boor niet erdoorheen.

Volgens als ik het tegen draagwand zet moet het makkelijk kunnen dragen.
Hier wat beelden van de vloer vanuit kruipruimte opening. Weet dat het vaak gevraagd is maar toch wou ik kijken wat jullie van vinden. Een echte antwoord heb je nooit denk ik.
1000051199.jpg



 

Alle lagen zijn keihard.
 
Dit soort topics volg ik al vele jaren en nog nooit een duidelijk antwoord gezien of gekregen. Ook berekeningen die zijn gedaan vielen altijd erg laag uit.
Mijn oude 200cm bak is een flatje in gegaan en staat daar al ruim 13 jaar nu.

Mijn eigen bak is 321cm en staat ook tegen een draagmuur. Ik heb wel wat stempels onder de vloer gezet maar betwijfel of dat echt nodig is.
Hier ook betonnen vloer inclusief draadstaal.

Een paar stempels kosten de kop ook niet en vind ik persoonlijk een fijner idee maar dat is denk ik meer iets wat tussen de oren zit.
 
Dit soort topics volg ik al vele jaren en nog nooit een duidelijk antwoord gezien of gekregen. Ook berekeningen die zijn gedaan vielen altijd erg laag uit.
Mijn oude 200cm bak is een flatje in gegaan en staat daar al ruim 13 jaar nu.

Mijn eigen bak is 321cm en staat ook tegen een draagmuur. Ik heb wel wat stempels onder de vloer gezet maar betwijfel of dat echt nodig is.
Hier ook betonnen vloer inclusief draadstaal.

Een paar stempels kosten de kop ook niet en vind ik persoonlijk een fijner idee maar dat is denk ik meer iets wat tussen de oren zit.
Wat zijn stempels als ik vragen mag? Soort verticale draagpaal? Ik heb inderdaad veel gelezen. Niet een persoon komt zeggen mijn aquarium is door de vloer gezakt 🤷🏻‍♂️

Dit toch? Zakt het niet door de zand wanneer kruipruimte volloopt?
https://www.hornbach.nl/p/maurerlob-bouwstempel-hoogte-verstelbaar-160-290-cm-1800-kg/10626371/
 
Dit is een stempel (bouwstempel). Sommigen maken ook een extra vloertje onder de vloer en zetten daar dan de stempels op. Ik heb ze gewoon op wat grote tegels staan.

Dat een aquarium door de vloer zakt heb ik zelf nog nooit gezien maar er zal ongetwijfeld een maximum aanzitten.
IMG_3948.jpeg
 
Dit is een stempel (bouwstempel). Sommigen maken ook een extra vloertje onder de vloer en zetten daar dan de stempels op. Ik heb ze gewoon op wat grote tegels staan.

Dat een aquarium door de vloer zakt heb ik zelf nog nooit gezien maar er zal ongetwijfeld een maximum aanzitten.
Bekijk bijlage 379054
Is deze goed? belasting 160 cm: tot maar liefst 1800 kg
https://www.hornbach.nl/p/maurerlob-bouwstempel-hoogte-verstelbaar-160-290-cm-1800-kg/10626371/
 
Er zullen nog wel meer leden reageren want er zitten er hier genoeg die bakken hebben van 200cm+
 
Die zal wel te lang zijn. Weet niet hoeveel ruimte je onder de vloer hebt maar normaal is een kruipruimte maar beperkt qua hoogte.
Klopt. Denk 80cm hoog. Eerst kijken wat andere leden inderdaad ook zeggen.
 
Zoiets heb ik zelf Ik geloof een stuk of 5 - 6
IMG_3949.png
 
@Lagerwerf heeft ook een bak van 3M oid dacht ik. @roberto1983 heeft een 2,5 als doorkijk haaks op de muur. Die van mij is 180 haaks op de muur. Vooralsnog of geen problemen..
Ik verwacht ook geen problemen eerlijk gezegd. Ik had een bak van 450kg op 1m² en nooit wat gemerkt in afgelopen 4 jaar. Dat is circa 100kg materiaal en 350kg water. Nu verspreid ik dat gewicht over 220cm en 1234 kg.
 


Ik verwacht ook geen problemen eerlijk gezegd. Ik had een bak van 450kg op 1m² en nooit wat gemerkt in afgelopen 4 jaar. Dat is circa 100kg materiaal en 350kg water. Nu verspreid ik dat gewicht over 220cm en 1234 kg.
Snel gezegd kan je natuurlijk stellen dat de belasting per strekkende meter vergelijkbaar is. Wat je alleen niet moet vergeten is hoe de vloer is opgebouwd. Waarschijnlijk liggen er balkjes tussen 2 draagmuren en liggen daar broodjes tussen. De bakjes zijn het dragende deel. Dus als de balkjes in het verlengde van je aqua liggen dan wordt zowel het 1m als het 2,2m aquarium door dezelfde 2 balkjes gedragen. Staat je aqua haaks op deze balkjes dan staat het 2,2m aqua al snel op 4 a 5 bakjes en zal het gewicht veel makkelijker gedragen kunnen worden.

Of het nodig is vraag ik mij af maar ondersteunen kan natuurlijk nooit kwaad. Dit kan ook gewoon met een paar houten balken op een grote grindtegel.
 



Snel gezegd kan je natuurlijk stellen dat de belasting per strekkende meter vergelijkbaar is. Wat je alleen niet moet vergeten is hoe de vloer is opgebouwd. Waarschijnlijk liggen er balkjes tussen 2 draagmuren en liggen daar broodjes tussen. De bakjes zijn het dragende deel. Dus als de balkjes in het verlengde van je aqua liggen dan wordt zowel het 1m als het 2,2m aquarium door dezelfde 2 balkjes gedragen. Staat je aqua haaks op deze balkjes dan staat het 2,2m aqua al snel op 4 a 5 bakjes en zal het gewicht veel makkelijker gedragen kunnen worden.

Of het nodig is vraag ik mij af maar ondersteunen kan natuurlijk nooit kwaad. Dit kan ook gewoon met een paar houten balken op een grote grindtegel.
Als ik goed begrepen heb zetten ze altijd de balken richting de breedte van een woonkamer en niet de lengte. Anders heb je 10 meter lange balken. Toch? Ik zet de aquarium parallel in de lengte van de woonkamer langs de muur. Dus ik ga vanuit dat het overdwars over de balken ligt.
 
Als ik goed begrepen heb zetten ze altijd de balken richting de breedte van een woonkamer en niet de lengte. Anders heb je 10 meter lange balken. Toch? Ik zet de aquarium parallel in de lengte van de woonkamer langs de muur. Dus ik ga vanuit dat het overdwars over de balken ligt.
Dat is wel het meest voor de hand liggend. Je zou het kunnen checken op de bestaande tekeningen of ff onder het huis spieken.
 
Dat is wel het meest voor de hand liggend. Je zou het kunnen checken op de bestaande tekeningen of ff onder het huis spieken.
Ik zal niks meer kunnen zien denk ik. is vol met isolatie schuim gespoten door de vorige eigenaar. ik kon een balk zien bij kruipruimte of is dit geen balk? Nog zo een ligt aan andere kant er tegenover.
1000051174.jpg
 
Ik zal niks meer kunnen zien denk ik. is vol met isolatie schuim gespoten door de vorige eigenaar. ik kon een balk zien bij kruipruimte of is dit geen balk? Nog zo een ligt aan andere kant er tegenover. Bekijk bijlage 379057
Kan het niet zo goed zien op de foto maar lijkt er idd wel op. Een T vorm maar dan op de kop.
 
Trouwens maakt het uit dat het op verstelbare poten staat? De "als het ijs preekt moet je gaan liggen" effect zeg maar.
1000051220.jpg
 
Mooie bak! Ik denk dat de meeste bakken van dit formaat op verstelbare poten staat, mijne in ieder geval wel, hoe krijg je m anders perfect waterpas?
Jouw pootjes zijn niet de grootste, die van mij zijn geloof ik een stuk wijder, ik denk dat je eerder risico loopt met je houten vloer, afhankelijk van de kwaliteit daarvan, dan die dikke betonlaag eronder.
Hier staat een 250x60x70 op een houten vloer (met daaronder beton) en dat gaat tot nu toe goed 🙂
 
Ik had altijd grote aquaria op houten vloeren, ik legde altijd een multiplexplaat op de vloer en daar pas de pootjes van het aquariummeubel op.
Als je weet waar de vloerbalken lopen kun je de beste positie kiezen. Zo kun je de druk vanhet gewicht zo goed mogelijk verdelen. Ideaal is als je op de begane grond woont en onder de vloer versteviging aan kunt brengen.
 
Ik zie trouwens dat je bak met het glas meteen op het onderstel staat...ik ben absoluut geen deskundige maar ik weet wel dat aqualife erop stond dat daar een soort dempende tussenlaag tussen kwam,
geen idee hoe belangrijk die is, maar dacht, meld het even 😊
 
Ik zie trouwens dat je bak met het glas meteen op het onderstel staat...ik ben absoluut geen deskundige maar ik weet wel dat aqualife erop stond dat daar een soort dempende tussenlaag tussen kwam,
geen idee hoe belangrijk die is, maar dacht, meld het even 😊
Deze foto heb ik van onderstel bouwer gekregen. Mijne moet nog gemaakt worden. 😄 Nee er komt tussen de aquarium en onderstel een laag multiplex en een laag eps isolatie foam. Mijn vloer is pvc trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Ik had altijd grote aquaria op houten vloeren, ik legde altijd een multiplexplaat op de vloer en daar pas de pootjes van het aquariummeubel op.
Als je weet waar de vloerbalken lopen kun je de beste positie kiezen. Zo kun je de druk vanhet gewicht zo goed mogelijk verdelen. Ideaal is als je op de begane grond woont en onder de vloer versteviging aan kunt brengen.
Had je nooit de problemen dat hout gaat uitzetten door vocht waardoor het niet meer waterpas stond? Mijn vloerbedekking is pvc trouwens. Kunstof.
 
Zorg maar voor stelschroeven precies gedaan/ingesteld op waterpas.
Mja met iets zachts eronder wordt het weer een ander verhaal.
Al doe je bws stoeptegels eronder om geen puntdruk te veroorzaken.
Stabiel onderstel is mijn inziens wel nodig bij zo n bak
 
Mooie bak! Ik denk dat de meeste bakken van dit formaat op verstelbare poten staat, mijne in ieder geval wel, hoe krijg je m anders perfect waterpas?
Daar zijn vulplaatjes voor. Kunstof plaatjes in diverse diktes.
 
oh er zijn vast goede oplossing voor ja, dat is zo 😊 (Maar onze 1.50m, 2m en 2.5 meter hadden het allemaal, dus dacht dat het wel een soort van standaard zou zijn 😊)
 
Nou de onderstel staat al. Maandag wordt de bak geleverd. Ik zal dan een nieuwe onderwerp voor maken. 🫡 Afmetingen rvs onderstel 220x60x70
1000054997.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan