Help, mijn sluierstaart heeft ineens een zwarte waas!


K

kimyeah

Guest
Hallo,
toen ik vanochtend naar mijn vissen keek, had mijn leeuwenkop sluierstaart ineens een zwarte waas over zich heen. Het zit vooral over de kop en over de vinnen. Hij vertoont verder geen raar gedrag. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Ik heb een aquarium van 70 liter, met 3 vissen. De leeuwenkop sluierstaart en nog twee kleine zwarte mooren. Ik ververs het water twee keer per week. Het aquarium heeft geen bodembedekking en verder staan er alleen een paar plantjes in en een luchtpompje. Daarnaast zit er natuurlijk ook een filter in. Ze krijgen elke dag te eten, maar niet teveel. Dit wissel ik af met rode muggenlarven, droogvoer en weekendvoer.

IMG_20190418_110835.jpg
IMG_20190418_110903.jpg
IMG_20190418_110905.jpg
IMG_20190418_110907.jpg
IMG_20190418_110908.jpg
 
Wat de waas precies is weet ik niet maar deze bak is veel te klein wat ook voor problemen kan zorgen. Ze hebben minimaal 50 liter per vis nodig en een bak van ik dacht 1.20 meter. Wat voor filter zit erin overigens en ververs je veel?

Lees dit maar eens door als je wil:

https://aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf
 
Wat de waas precies is weet ik niet maar deze bak is veel te klein wat ook voor problemen kan zorgen. Ze hebben minimaal 50 liter per vis nodig en een bak van ik dacht 1.20 meter. Wat voor filter zit erin overigens en ververs je veel?

Bedankt voor de snelle reactie! Er zit een superish Aqua-flow 200 in. Ik ververs gemiddeld 40% van het water.
 
Nou, die is veels te klein. als er 3 vissen in zitten. Is leuk voor kleine visjes.

Daar moet je een groter filter bij zetten. die het vuil kan verwerken.

Hoef je ook minder water te verschonen. en hou je ook meer bacterie.
 
Hoe ziet iedereen nou dat die bak veel te klein is?

Er daar past nog een bed in!.:D
 
Dat word dan een ziekenhuis bed erin. :rolleyes:

nr. 3 die gaat zeggen je vissen zitten te klein.

De zwarte waas zou goed ammonia burn kunnen zijn.

Meer verversen en grotere delen ipv 40%. Waarschijnlijk heb je NH3/4 in de bak en dat kun je oplossen met verversen. Als je waarde 0,4 is en je ververs de helft hou je 0,2 over, volgende dag weer hoger want loopt op. Vers water dezelfde tempratuur als wat erin zit. Beter gradaje te warm dan te koud.

Je moet ze ook meer voeren. Zijn jonge sluiers en hebben 3/4 keer per dag voedsel nodig. betekend wel meer vervuiling in je water waardoor waardens weer meer oplopen. Die op de foto veel te dun.

Probeer ze groter aquarium te geven met goed filter en anders een vijver eigenaar zoeken die ze wil over nemen. Als je ze zo hou zullen ze gaan vergroeien. Organen groeien groot maar omdat ze te klein zitten blijft vis klein dan veel vis in te krap huidje. Erg zielig.
 

Terug
Bovenaan