Mijn vieja synspylum hebben eieren gelegd.


J

Jesse.t

Guest
Titel zegt het. Ik kom thuis en zie dat ze eieren hebben gelegd op een brok hout. Ik heb geprobeerd al wat op te zoeken er over en ken er verrekt weinig over vinden. Ze zijn ook bevrucht en de ouders beschermen ze nu.

Ik heb een hoop vragen en zou graag willen weten wat nu.
Ff de belangrijkste vragen:
Zitten nu met een Aziatische arowana en twee cichlas en een koppel hystrix roggen kunnen die er bij blijven? Eten die de Fry op?

Ik heb gelezen dat ze brine shrimp eten.
Hoe vaak moet ik dat voeren? Moet ik de filters uit zetten want de levende brine worden anders zowizo opgezogen? Moet ik ze er in gooien en half uur de pompen uit doen?

Heb gelezen dat de Fry weg bij de ouders kunnen als ze 2,5 cm zijn klopt dit? Hoelang duurt het voordat ze zo groot zijn?

Kan ik het stukje hout aanraken en verplaatsen of stoten ze het dan af?

Ik heb nog een andere bak met alleen guppen waar het koppel tijdelijk in zou kunnen als ik ze daar in doe kunnen ze dan gestressed raken door andere waarden dat ze de eieren afstaan of dat de eieren dood gaan? Eten vieja guppen op?

Hoe lang moet ik ze voeren met stof voer of brine tot dat ik over kan op korrel of diepvries voer?

Hoeveel waterverversingen moet ik aanhouden? Ik deed nu elke week 50 of 80%

Is de Fry dom/ klein genoeg om door een groffe spons heen te zwemmen en in het filter te komen. Ik heb een grote 8 kuub pomp met voor filter in de bak handen dus sterke zuiging in de buurt daar.

Hoeveel zitten er gemiddeld in een nest?

Kan ik nog met me handen in de bak voor onderhoud?

Er ligt grind tussen de eieren in kan dit kwaad? Moet ik dit er voorzichtig af schudden?

Dit zijn de grootste vragen voor mij,
Ik hoor het graag als ik dingen mis of over het hoofd ziet!

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 16037350994025960806635544305770.jpg
    16037350994025960806635544305770.jpg
    136.8 KB · Weergaven: 99
Geen idee over het hoe en wat van die eitjes; maar wat heb jij wel niet voor formaat bak dat je meerdere vissen van 70cm per stuk kunt huizen?
 
Valt reuze mee. De cichla en Aziaat zijn niet volgroeid. De cichlas zijn 25 en de Aziaat 30 a 35 en dit is hun uit groei bak.
Het is een 180x60x65. Tevens worden die cichlas rond 40 a 50 het is een vrij klein soort.
Die Aziaat worden vaak 60 met uitzondering 70. En duurt jaren.
 
Voordat ik je andere vragen beantwoord stel ik je deze vraag:

Heb je de faciliteiten om ze überhaupt groot te brengen naar een verkoopmaat (zeker 5-6cm, en dat duurt maanden).
misschien nog de belangrijkste vraag, waar ga je ze verkopen? het is nogal een breed verkrijgbaar soortje die weinig mensen goed kunnen huisvesten... zoveel vraag is er niet naar.

Of wil je elk nest wat ze gaan maken (en dat kunnen zomaar eens 2 nesten per maand a 300jongen per keer zijn) gaan grootbrengen?

Stel jezelf eerst die vragen :))
 
Nou dat heb ik al lang gedaan...
Ik heb een lege 60x50x40 om de jongen in groot te brengen. En anders kunnen ze bij mijn 120. Mijn plan was om eerst op mp te proberen voor een spot prijs en anders ken ik nog een aantal vissen winkels die ze ook verkopen en kan ik langs gaan en vragen of zij de mijne willen overnemen. Tevens ken ik twee importeurs/ vissen handelaren die in de roof vissen en roggen handel zitten met alleen grote vissen. Eentje doet vrijwel alleen werk in Duitsland en heb best wel is kans dat hij ze wil overnemen en ze binnen een dag al kwijt is gaat echt belachelijk snel bij die gasten.

Dit eerste nest wil ik zowizo groot brengen voor de ervaring. Aan de hand van de verkoop van dit nest ga ik bekijken wat ik met de volgende eieren ga doen.

Oftewel ik heb al een plannetje gemaakt 😎
 
Een nestje grootbrengen is altijd erg leuk en ik ben geen kenner maar ja of dat echt gaat lukken in de 2 bakjes die je noemt dat weet ik niet want als je met 200-300 jongen zit dan zal dat snel erg klein zijn en ze moeten goed kunnen uitgroeien
Maar zoals gezegd ik ben geen expert .
 
In de gezelschapsbak is de kans klein dat je ze groot kan krijgen.
De eitjes/jongen bij de ouders laten is dan ook geen absolute noodzaak. (maar wel leuk om te zien)
In je grote bak gaan de jongen nooit een optimale groei kunnen aanhouden. Daarvoor is er teveel water om een goede concentratie aan voer te bekomen.
Jongen dienen continu te kunnen eten zolang er licht is. (ook als de aquariumlampen uit staan en er daglicht is)
Aan deze hoeveelheid voer gaan je waterwissels minimaal verdubbeld moeten worden.

als het oppervlak van de aanzuigspons groot genoeg is zou het wel moeten lukken (type mattenfilter) Maar beperkte oppervlakte zal voor te sterke aanzuig zorgen.
 
Nou dat heb ik al lang gedaan...
Ik heb een lege 60x50x40 om de jongen in groot te brengen. En anders kunnen ze bij mijn 120. Mijn plan was om eerst op mp te proberen voor een spot prijs en anders ken ik nog een aantal vissen winkels die ze ook verkopen en kan ik langs gaan en vragen of zij de mijne willen overnemen. Tevens ken ik twee importeurs/ vissen handelaren die in de roof vissen en roggen handel zitten met alleen grote vissen. Eentje doet vrijwel alleen werk in Duitsland en heb best wel is kans dat hij ze wil overnemen en ze binnen een dag al kwijt is gaat echt belachelijk snel bij die gasten.

Dit eerste nest wil ik zowizo groot brengen voor de ervaring. Aan de hand van de verkoop van dit nest ga ik bekijken wat ik met de volgende eieren ga doen.

Oftewel ik heb al een plannetje gemaakt 😎
Om zo'n nest groot te brengen heb je toch wel minimaal een 150(450l) bak nodig met intensieve filtering (of zware chemische filtering) Weet dat je vlot 500 jongen kan hebben.
Een 60cm is goed voor de eerste 2 weken, tot ze goed rond gaan zwemmen, mits 2x per dag 90% verversing.
Je 120cm zal hoogstens een maandje langer kunnen dienen.
al naar gelang hoe snel die jongen groeien (geen directe ervaring met soortgenoten)
zal je ze tussen 3 a 6 maand moeten opkweken vooraleer ze verkoopsklaar zijn.
Dit zal dus gigantisch veel water, voer en werk kosten maar ook veel voldoening geven.
 
Aha. De 120 is 120x50x70 dus 420 liter water met een groot buiten filter die echt mega bio loads aan kan. Ik heb er zelfs twee roggen pups in gehad en de arowana toen die klein was. Ik zou er ook nog een halve liter purigen in kunnen gooien.

Ik heb nu een divider in de bak dat ze wat rust hebben en daar zouden ze dan voor het eerste begin in kunnen zwemmen tot dat de jongen wat groter wezen.
Sponzen hebben groot oppervlak.

Als ik die eitjes zie geloof ik nooit dat het meer als 200 jong is.

Ik heb altijd het hele weekend en de avonden tijd voor ze en ben ik bereid te besteden. In de ochtend heb ik ook wel ff tijd elke dag.


 
Zou het ook mogelijk zijn/makkelijk zijn om een kleinere groep proberen groot te brengen?
 
Zoals je misschien weet zit ik tussen de Midden-Amerikavissenhouders en ik kan je garanderen dat er geeneen een F -zoveelbrol visje zal kopen! Dan ben je afhankelijk van mensen met een grote bak die tegen dumpprijzen een koppeltje willen verkrijgen. De lfs hebben meestal ook geen grote visen maar meestal gewoon kleine gezelschapsvissen. Misschien dat VKC in Woudenberg ze wil hebben. Juist in Duitsland zitten liefhebbers en juist liefhebbers vragen meteen welke variant je hebt en of het wildvang is danwel F1. Die handelaren kunnen ze altijd kwijt idd al is het maar als visvoer ;)
Ik zou dit nest gewoon in de bak laten zodat ze langzaamaan verdwijnen. Dan eerst eens kijken of je ze zeker kwijt kan. Dan eerst eens informatie zoeken hoe die larven groot te krijgen als je ze hebt afgeheveld.
Let op dat pa en ma geen ruzie krijgen!
 
met f1 bedoel je de generatie?
Ik ken meerdere lfs die ook wel grotere vissen verkopen.

Je weet nooit of je ze kwijt kan op MP of ergens anders dus dat is altijd een gok.
En dat informatie zoeken heb ik zelf al geprobeerd en kan er weinig over vinden van begin tot eind.
Als de eerst gevraagde vragen woorden beantwoord dan weet ik genoeg.

Wat zou ik evt moeten doen als pa en ma ruzie krijgen?
Voor het eier leggen waren ze aantal weken ook al niet zo vriendelijk tegen mekaar. kweek gedrag? Nu zitten ze altijr samen boven het nest en nooit meer ruzie.

Is het een idee als ik het probeer met een divider en dan zal het nest een stuk kleiner woorden door visjes die na de divider direct gepakt worden door de cichla. Dan kan ik de overige goed op groeien en kijken of ze te verkopen zijn?
 
In 1e instantie moeten ze een aantal dagen bij de ouders blijven. Eik liefst zo lang mogelijk. Dan zullen er al heel wat verdwenen zijn. Dan kun je met een slang wat fry afhevelen. Niet allemaal tegelijk om te voorkomen dat pa en ma ruzie krijgen. Dit kun je een paar keer doen. Het restant laat je bij de ouders en de cichla zullen er wel raad mee weten. De jonkies kun je met stofvoer en artemia en ander minispul proberen groot te krijgen. Als de ouders ruzie krijgen de divider gebruiken om ze uit elkaar te halen anders gaat er 1 hemelen. Waarschijnlijk de vrouw. Als ze niet te verkopen zijn, kun je ze altijd terug in de bak doen, dan zorgen de cichla's er wel voor. Of groot laten groeien en op de bbq :D
 
Tjonguh dat van de cichlas zou evt nog kunnen maar is ook moeilijk om te zien.
Maar die bbq😢

Oke oke hoe vaak voeren?
Voor hoelang zou ik de ouders moeten schijden?

Is het nog mogelijk om er een stuk of 3 mogelijk 4 op te laten groeien en bij de ouders te zetten om een groep te vormen?
 
We zeggen het wel voor een reden: niks zo verveld als moeten leuren met jongen waar je nergens mee naartoe kan :))
 
Tjonguh dat van de cichlas zou evt nog kunnen maar is ook moeilijk om te zien.
Maar die bbq😢

Oke oke hoe vaak voeren?
Voor hoelang zou ik de ouders moeten schijden?

Is het nog mogelijk om er een stuk of 3 mogelijk 4 op te laten groeien en bij de ouders te zetten om een groep te vormen?
Niets zo moeilijk om enkele visjes gepast te voeren. Manueel is dat geen probleem maar als je enkel 'smorgens wat tijd hebt zal je voedingen moeten automatiseren.
Ter vergelijking, welke vissen ik ook kweek (met uitzondering van algeneters) krijgen ze de eerste weken/maanden van hun leven 15 dosisen artemia naupilii per dag. Dat is elk uur een portie vanaf de lichten aan gaan (om 7u)
Eens ze wat groter zijn en in een grote bak zitten komen daar 6-8 dosisen stof/droog/granulaat voer bij.
 
Oke! Bedankt allen.
Ik ga kijken of het wat word en anders zoiwzo een geweldige ervaring
 
Update:
Gister kwamen de eieren uit en wat zag dat er geweldig uit allemaal staartjes.
Na een aantal uur ging ik weer kijken en alle eieren die uitgekomen waren hebben ze opgegeten...😭
Er waren nog een aantal die nog niet uit waren en die lieten ze met rust. Heel frappant.

Toen ik vandaag thuis kwam van werk waren ze allemaal weg... Tot zo ver het nest.
 
Update:
Gister kwamen de eieren uit en wat zag dat er geweldig uit allemaal staartjes.
Na een aantal uur ging ik weer kijken en alle eieren die uitgekomen waren hebben ze opgegeten...😭
Er waren nog een aantal die nog niet uit waren en die lieten ze met rust. Heel frappant.

Toen ik vandaag thuis kwam van werk waren ze allemaal weg... Tot zo ver het nest.
Als de ouders inschatten dat de kans op overleven klein is, eten ze de jongen liever zelf op.
Maar het kan evengoed gebrek aan ervaring zijn. (van de ouders)
Volgende keer beter.
 
Nou...
Mijn broer ontdekte later dat ze ze verstopt hadden onder het hout.
De ouders hadden ze van het hout gezogen en er onder uitgespuugd op een grote bal...
Waren totaal niet te zien. Leven allemaal nog!
 
Nou...
Mijn broer ontdekte later dat ze ze verstopt hadden onder het hout.
De ouders hadden ze van het hout gezogen en er onder uitgespuugd op een grote bal...
Waren totaal niet te zien. Leven allemaal nog!
Dat is vrij gebruikelijk gedrag.
 

Terug
Bovenaan